۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۷

تغییر اپراتور با حفظ شماره موبایل آغاز شد

5 نکته ضروری پیش از درخواست ترابرد
ایتنا- حالا که بالاخره طرح ترابردپذیری به مرحله اجرا رسیده،‌اطلاع از جزئیات آن نیز ضروری به نظر می‌رسد.
تغییر اپراتور با حفظ شماره موبایل آغاز شد


سرانجام تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره (ترابردپذیری) امکان‌پذیر شد. اطلاع از موضوعات مهمی از جمله هزینه ترابرد، بدهی سیم‌کارت دائمی، شارژ سیم‌کارت اعتباری و عواقب سیم‌کارت بلا استفاده ترابرد شده قبل از تغییر اپراتور ضروری است.


خبرگزاری ایتنا از فارس، اجرای آزمایشی طرح تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره (ترابردپذیری) با اعلام وزارت ارتباطات برای ۵۰۰ شماره در روز آغاز شده است.

قرار است پس از دوره آزمایشی، به مرور محدودیت در تعداد متقاضیان برداشته شده و طرح به صورت راه‌اندازی تجاری ‌شود.

متقاضیان ترابرد باید حضوری به دفاتر اپراتوری که قصد مهاجرت به آن را دارند، مراجعه کنند.

متقاضی با تکمیل فرم ثبت نام با ارائه کارت ملی درخواست می دهد و سیم‌کارت غیرفعالی از اپراتور جدید دریافت می‌کند. سپس روی سیم‌کارت قبلی مشترک پیامکی با مضمون درخواست ترابردپذیری ارسال می شود و با تایید مشترک، شناسه ترابرد برای وی ارسال می شود. در نهایت مشترک پیامکی با مضمون تاییدیه موفق ترابرد را دریافت می‌کند و از این لحظه ارتباط وی با اپراتور قبلی قطع و سیم‌کارت اپراتور جدید فعال می شود.

*نکات ضروری درباره ترابردپذیری/ الزام تسویه بدهی قبل از ترابرد
با آغاز ترابرد پذیری، اطلاع از برخی نکات ضروری است. البته شواهد نشان می دهد اطلاعات مشترکان در این باره کافی نیست.

از جمله موضوعات پایه در ترابرد پذیری تسویه بدهی است و مشترک بدهکار نمی تواند درخواست ترابرد بدهد.

اپراتور مبدا قبل از تایید درخواست ترابرد، صورتحساب موقت صادر می کند و درصورت عدم پرداخت صورت حساب توسط مشترک، درخواست وی را رد می کند.

اگر صورتحساب موقت کمتر از بیست هزار ریال باشد یا مشترک نزد اپراتور دارای تضمین پرداخت باشد و صورتحساب موقت کمتر از مبلغ تضمین پرداخت باشد اپراتور باید درخواست ترابرد را تایید کند و صورتحساب موقت از مبلغ تضمین پرداخت کسر کند.

هزینه ترابرد
اپراتور پذیرا می تواند در هنگام درخواست مشترک برای ترابرد شماره، حداکثر پنجاه هزار( ۵۰۰۰۰ )ریال از مشترک اخذ کند.

بدهی مشترک به اپراتور مبدا از طریق اپراتور مقصد وصول می شود
پس از ترابرد، اپراتور مبدا صدور صورتحساب قطعی صادر می کند و در صورت پرداخت نشدن صورت حساب، اپراتور پذیرا مطابق با روش اپراتور مبدا در خصوص مشترکین بدهکار اقدام می کند.

صورتحساب قطعی توسط اپراتور مبدا با لحاظ مبلغ باقیمانده احتمالی تضمین پرداخت و کسر آن از بدهی مشترک صادر شود و باقی مانده تضمین پرداخت ظرف مدت ۷۲ ساعت به حداکثر بازگردانده می‌شود.

شارژ سیم‌کارت اعتباری با ترابرد صفر می‌شود
پس از ترابرد شماره پیش پرداخت (اعتباری)، اعتبار مشترک صفر خواهد شد.

زمان فعال شدن سیم کارت جدید

عواقب سیم‌کارت ترابرد شده بلا استفاده
پس از دریافت تایید نهایی درخواست ترابرد اپراتور باید سیم کارت جدید به مشترک تحویل دهد و باید سیم کارت جدید را فعال کند. عدم استفاده از سیم کارت جدید از سوی مشترک در زمان مقرر در شبکه اپراتور پذیرا و غیرفعال شدن سیم کارت قبلی مشترک در اپراتور مبدا عواقب مرتبط با قطع ارتباط به عهده مشترک است.

اگر مشترک ترابرد شده، به مدت شش( ۶) ماه در شبکه اپراتور پذیرا فاقد تراکنش باشد، شماره به اپراتور پایه بر می گردد.

پشیمانی زودهنگام از ترابرد
مشترک می‌تواند با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست ترابرد شماره را در هر مرحله قبل از غیرفعال شدن سیم‌کارت در شبکه اپراتور مبدا، لغو کند که هزینه به مشترک مسترد نخواهد شد.

وظایف اپراتور جدید در قبال مشترکان
در این طرح، وظایفی برای اپراتورها نیز در نظر گرفته شده تا حقی از مشترکان جدید و قدیم ضایع نشود. از جمله اینکه اپراتور پذیرا باید با رعایت اصل عدم تبعیض، تمامی خدمات ارایه شده در شبکه خود شامل مکالمات و خدمات ارزش افزوده را به مشترک ترابرد شده نیز ارایه کند که قاعدتا طبق اصول رقابتی همین طور و بیشتر نیز خواهد بود.

برای جلوگیری از رقابت ناسالم نیز اپراتور پذیرا از ارایه پیشنهاد خاص برای مشترک ترابرد شده برای جذب مشترکین اپراتورهای دیگر منع شده است و باید امکان استفاده از تمامی خدمات به صورت یکسان برای تمامی مشترکین اپراتور پذیرا (اعم از مشترکین ترابرد شده و یا مشترک اصلی اپراتور مذکور) فراهم باشد.

علاوه بر این برای اجتناب از مشکلات فنی اپراتورهای مبدا و پذیرا موظف شده اند تمهیدات بیندیشند که علاوه بر مسیریابی صحیح، ارایه خدمات ارزش افزوده از قبیل خدمات پیامکی تراکنشی مربوط به شخص حقوقی ثالث برای مشترک ترابرد شده امکان پذیر شود.
کد مطلب: 44125
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام