۰
plusresetminus
چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۵
چینی ها زیاد خوشحال نباشند؛

سریعترین ابررایانه جهان در راه است

ایتنا- ابررایانه خبرساز چینی ها که لقب قدرتمندترین ابررایانه جهان را گرفته است هنوز نیامده جای خود را به رقیبی از شرکت آی بی ام می دهد.
سریعترین ابررایانه جهان در راه است


به گزارش ایتنا از مهر، در روزهای اخیر ابررایانه قدرتمند چین موسوم به Sunway TaihuLight حسابی سر و صدا به راه انداخته است. مهندسین مرکز تحقیقات ملی مهندسی کامپیوتر و فناوری چین موفق به ساخت این ابررایانه شده اند که قادر است در هر ثانیه ۹۳ هزار تریلیون محاسبه انجام دهد.

این ابر ماشین محاسباتی در مقایسه با آخرین ابر رایانه قدرتمند جهان یعنی Tianhe-2 دو برابر سریع تر و بازدهی آن ۳ برابر بیشتر است.

حالا تنها با گذشت چند روز از این خبر، شرکت آی.بی.ام از جزئیاتی خبر داده که نشان می دهد ابررایانه‌ای به مراتب سریع‌تر از محصول خبرساز چینی ها در راه است.

این ابررایانه Summit نام دارد و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال ۲۰۱۸ در آزمایشگاه ملی Oak Ridge وزارت انرژی آمریکا نصب و راه‌اندازی شود.

نکته جالب درخصوص این ابررایانه، افزایش توان محاسباتی آن نسبت به طرحهای اولیه بوده است. در ابتدا قرار بود ابررایانه Summit در هر ثانیه ۱۵۰ هزار تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد اما حالا عنوان شده که این توان به ۲۰۰ هزار تریلیون محاسبه در ثانیه افزایش یافته است، حال آنکه ابررایانه ساخت مهندسان چینی ۹۳ هزار تریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام می‌دهد که البته این توان در بهترین حالت ممکن به ۱۲۴.۵ هزار تریلیون محاسبه در ثانیه افزایش می‌یابد.

هزینه‌ای که برای ساخت ابررایانه Summit پرداخت شده چیزی بالغ بر ۳۲۵ میلیون دلار است که در تاریخ ساخت این دسته از ماشین آلات محاسباتی یک رقم نجومی محسوب می‌شود. این ابررایانه دارای ریزپردازشگرهای IBM Power9 است.
کد مطلب: 43843
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام