۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲
رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران:

تعدد متولی‌های حوزه نرم‌افزار کشنده است

ایتنا- رییس نصر: بعضی سازمان‌ها نیز تصور می‌کنند با اعمال سخت‌گیری ارزش مجوزشان زیاد می‌شود، در صورتی که ارزش مجوز با ایجاد یک شرایط مناسب زیاد می‌شود.
تعدد متولی‌های حوزه نرم‌افزار کشنده است


رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران با بیان اینکه معافیت مالیاتی شرکت‌هایی که مجوز تولید نرم‌افزار از وزارت صنعت دارند تا کنون اجرایی نشده است، از متولی‌گری سازمان‌های متعدد انتقاد و درباره اجرایی شدن هرچه ‌زودتر این معافیت ابراز امیدواری کرد.


شاهین طبری که رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان تولید نرم‌افزار است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره معافیت مالیاتی تولیدکنندگان نرم‌افزار و اجرایی شدن آن، اظهار کرد: شرکت‌ها از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز تولید نرم‌افزار می‌گرفتند که برمبنای آن چهار سال اول معاف از مالیات باشند، اما این مجوز حداقل برای شرکت ما که بیش از چهار سال است این مجوز را داریم، تا امروز هیچ کاربردی نداشته و جای سوال است که چطور وزارت صنعت قانونی می‌دهد که ضمانت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان شرکت نرم‌افزاری همیشه یکی از منتقدین این مجوز وزارت صنعت بودیم، زیرا اولا مجوزی که با دشواری می‌دهند، کارایی بسیار ضعیفی دارد. مثلا تعرفه تلفن را که یک هزارم هزینه‌های ما نمی‌شود و کوچکترین تاثیری ندارد، تعرفه صنعتی می‌کنند. همچنین تا زمانی که قانون در سطح ممیزین مالیاتی اعمال شود، راه خیلی درازی دارد که درباره این مجوز وزارت صنعت و معدن تا زمانی که اطلاع دارم طی نشده است.

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر تهران با اشاره به خط فکری مبنی بر اینکه شرکت‌های نرم‌افزاری نباید متولی‌های متعددی داشته باشند، گفت: در حال حاضر وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل در حوزه امنیت، شورای عالی انفورماتیک و چندین سازمان دیگر متولی ما هستند که برای شرکت‌های معتبر نرم‌افزاری کشنده است، زیرا همیشه باید مجوزهای متعددی بگیرند و بعضی سازمان‌ها نیز تصور می‌کنند با اعمال سخت‌گیری ارزش مجوزشان زیاد می‌شود، در صورتی که ارزش مجوز با ایجاد یک شرایط مناسب زیاد می‌شود.

طبری در ادامه با بیان اینکه تعدد کسانی که بالاسر شرکت‌های نرم‌افزاری هستند و با هم هماهنگی ندارند، محل گله‌مندی و شکایت است، ادامه داد: وقتی یک صنعت می‌خواهد کاری را شروع کند یک متولی باید درباره استانداردها، قیمت‌ها، شرایط و امنیت مجوز صادر کند و صدور مجوزهای مختلف بعضا موجب ایجاد متناقض می‌شود. برای مثال وقتی ممکن است در حوزه امنیت یک مجوز بگیرید که خودش مستلزم تست‌های مختلف و کارهای فنی شرکت نرم‌افزاری است، ولی سازمان دیگری آن مجوز را قبول نداشته باشد.

این فعال حوزه تولید نرم‌افزار در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات معاف هستند، گفت: همه چیز نشان‌دهنده این است که شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از مالیات هستند. شرکت ما از بزرگترین و اولین شرکت‌های نرم‌افزاری است که مجوز دانش‌بنیان گرفت و با وجود اینکه هنوز یک سال از صدور این حکم نمی‌گذرد، اما فکر می‌کنم همه چیز خوب پیش برود و ظاهرا امسال معاف از مالیات خواهیم بود.

وی همچنین درباره تفاوت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده نرم‌افزار بیان کرد: الزاما شرکت‌هایی که مجوز تولید نرم‌افزار دارند شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نرم‌افزار نیستند. بعضا شرکت‌هایی به عنوان دانش‌بنیان شناخته شدند که مجوز تولید نرم‌افزار ندارند و احتمالا شرکت‌هایی مجوز تولید نرم‌افزار دارند که دانش‌بنیان شناخته نشدند، ظاهرا دانش‌بنیان‌ها معافیت مالیاتی دارند، اما معافیت مالیاتی برای شرکت‌هایی که مجوز تولید نرم‌افزار دارند اجرا نمی‌شود.

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر تهران درباره مدت زمان معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: دانش‌بنیان بودن مادام‌العمر نیست چون ممکن است شرکتی مطابق فناوری‌های خوبی پیش برود اما بعد از مدتی آن فناوری بیات شود و شرکت در همان حوزه بماند، به همین دلیل شرکت‌ها باید مجوز دانش‌بنیان خود را تمدید کنند، اما مادامی که شرکت دانش‌بنیان باشد، معاف از مالیات است.

طبری در پایان سخنانش درباره اجرایی شدن معافیت مالیاتی شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار تا پایان سال طبق اظهارات مدیرکل توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد.
کد مطلب: 43810
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام