۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۰

نمایندگان بخش خصوصی از وزیر ICT چه خواستند؟

ایتنا-دیدار وزیر ارتباطات با نمایندگان بخش خصوصی در شرایطی برگزار شد که به نظر می‌رسید نمایندگان این بخش کمتر به بیان دغدغه‌های تخصصی خود پرداخته و تنها به برخی کلی‌گویی‌ها اکتفا کردند.


برخی نمایندگان بخش خصوصی شامگاه روز گذشته میهمان وزیر ارتباطات شدند تا به صحبت‌های رودر رو با محمود واعظی بپردازند. صحبت‌هایی که در آنها به کلی‌گویی و بیان کلیات اکتفا شده و هیچ یک از نمایندگان اصناف از مشکلات خاص خود سخنی به میان نیاورند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، ناصرعلی سعادت – رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای – در صحبت‌های خود اشاره‌ای به وام وجوه اداره شده کرد و خطاب به وزیر ارتباطات گفت: اگر از این زمینه از وزارت ارتباطات تشکر کنیم ممکن است همکاران ما انتقاداتی داشته باشند به هر صورت ما در سازمان نظام صنفی کارگروه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم تا براین حوزه کار کارشناسی صورت بگیرد.

وی همچنین از آمادگی سازمان نظام صنفی برای همکاری در حوزه‌های مختلفی مانند امنیت و سخت‌افزار و غیره یاد کرد و افزود: در این حوزه‌ها نیز کمیته‌هایی در سازمان نظام صنفی مشغول فعالیت هستند.

سعادت همچنین به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: در بخش‌های مختلفی که قرار است بودجه‌گذاری صورت بگیرد، لازم است بخش خصوصی را نیز به عنوان پیمانکار ندیده و آن را به عنوان سرمایه‌گذار در نظر بگیریم، اما اگر نگاه بر این باشد که دولت خود آن را به انجام برساند، قطعا اتفاق جالبی رخ نخواهد داد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پایان گفت: لازم است در فعالیت‌های اقتصادی حوزه‌های مختلف اطمینان و امنیت کافی وجود داشته باشد و بخش خصوصی بتواند سرمایه خود را وارد بازار کند و برهمین اساس هم در هر کجا رگولاتور فعال بوده و درست عمل کرده بخش خصوصی وارد گود شده است.

به جای تعریف از خود از مشکلات بگویید

امیرحسین سعیدی – دیگر فعال بخش خصوصی – در این مراسم به صحبتی کوتاه پرداخته و متذکر شد: معمولا در صحبت‌هایی که صورت می‌گیرد نمایندگان دولت‌های مختلف از اقدامات مثبت خود می‌گویند، اما بهتر آن است که دولت‌ها به جای تعریف از مشکلات‌شان بگویند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به حوزه ICT و تاثیر این بخش در شفافیت اقتصادی و کاهش فسادها اظهار کرد: چنین بحث‌هایی بحث آبرو نظام تعریف می‌شود، اما متاسفانه دولت گاه به دلیل بالابودن هزینه‌ها ممکن است برخی پروژه‌ها را به انجام نرساند، در صورتی که در فضای مناسب بخش خصوصی می‌تواند به این عرصه ورود کرده و به شدت از هزینه‌های دولت بکاهد.

رد پای شبه‌دولتی‌ها

بیدآبادی دیگر فعال خصوصی حاضر در این جلسه به وجود شرکت‌های شبه‌دولتی در مناقصات پروژه‌ها اشاره کرد و این موضوع را از جمله مشکلات برشمرد.

وی همچنین از عدم آمادگی سیستم بانکی برای ارائه‌ی تسهیلات به فعالان عرصه ICT یاد کرد و گفت: حتی اگر در این حوزه وامی هم داده شود سود آن بسیار بالا خواهد بود.

این فعال بخش خصوصی کمبود نیروهای متخصص را نیز از دیگر دغدغه‌های این حوزه برشمرد و ادامه داد: حتی زمانی که نیروهای انسانی با مهارت بالا تربیت می‌شوند، این افراد با درآمدهای بیشتر توسط شرکت‌های شبه‌دولتی جذب می‌شوند.

بیدآبادی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به آمارهای اعلام شده مبنی بر ضریب نفوذ ۴۷ درصد اینترنت متذکر شد: البته باید به بحث شکاف دیجیتالی توجه داشت که اکنون بسیاری از این افراد دانش کافی برای استفاده از اینترنت را ندارند.

۹۰ درصد مشکلات تکراری است

محمدی دیگر نماینده بخش خصوصی درابتدای صحبت‌های خود با اشاره به این‌که که معمولا ۹۰ درصد مشکلاتی که بیان می‌شوند تکراری بوده و راه‌حل آنها مشخص است، گفت: طی سال‌های گذشته یک فرصت طلایی در این عرصه ایجاد شده و نسل جدیدی در حوزه استارتاپ‌ها وارد عرصه شده‌اند که بدون حمایت خوب پیش می‌روند.

وی ادامه داد: چنین فرصت‌هایی فقط در کشورهایی مانند ایران و در برخی مقاطع زمانی رخ می‌دهد که باید قدر آن را دانست تا این شرکت‌ها رشد چند برابری داشته باشند.

محمدی همچنین متذکر شد: اگر در این حوزه‌ها مانند کشورهای دیگر برای شرکت‌های موفق معافیت‌هایی در نظر گرفته شود این شرکت‌ها می‌توانند به عنوان سمبل موفقیت پیش رفته و سایر شرکت‌ها هم برای ادامه‌ی مسیر به فعالیت آنها توجه کند. بدین ترتیب همه چیز به شکل اتوماتیک پیش خواهد رفت، اما مشکل آن است ما شرکت‌های بزرگ و موفق در حوزه ICT نداریم.

این نماینده بخش خصوصی ادامه داد: برای رسیدن به این نقطه نیاز به حمایت نیست و شاید تنها کاستن از نگرانی‌های فعالان این بخش پاسخگو باشد، چرا که اکنون برخی کسب‌وکارها در این فضا خوب فعالیت می‌کنند و در سال رشد درآمدی بیش از ۱۰۰ درصد دارند، اما ممکن است در طول روز دو بار تصمیم جدی بگیرند که فعالیت خود را متوقف کنند.

وی در ادامه با اشاره به موضوعاتی مانند مالیات بر کارشناسی نادرست مبالغ درخواستی به عنوان مالیات اظهار کرد: گاه ممکن است در این بخش بررسی‌های کارشناسانه لطماتی زیادی وارد کرده و درآمد شرکت‌ها ۱۰ تا ۲۰ برابر خلاف واقعیت و نه خلاف اظهارنامه تکمیل شده توسط شرکت‌ها ارزیابی شود.

محمدی همچنین به بحث توافقات هسته‌ای و ورود سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و بر لزوم توجه کافی بر این بخش یاد کرد.

نیاز جدی به تحریک تقاضا

رحمتی دیگر نماینده بخش خصوصی هم در این جلسه با اشاره به رکود موجود در این عرصه اظهار کرد: به شدت نیاز به تحریک مثبت تقاضا داریم به عبارت دیگر اکنون در حوزه ICT کشور اقداماتی صورت گرفته تا زیرساخت‌هایی فراهم شده است، اما در عمل تحرک کافی در حوزه اجرایی شدن رخ نداده و تمهیدات لازم در این عرصه اندیشیده نشده است.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از تجارب کشورهای پیشرفته در این عرصه عنوان کرد: اکنون مسائلی مانند بیمه و مالیات امان شرکت‌ها را بریده و مشکلات متعددی برای آنها ایجاد کرده است.

ربیعی – رییس پژوهشگاه ICT دانشگاه شریف – نیز در این جلسه در صحبتی کوتاه عنوان کرد: دانشگاه محلی برای کسب دانش است و نه مهارت به همین دلیل نباید انتظار داشت که نیروهای دارای مهارت در حوزه ICT از دانشگاه خارج شوند، چرا که این نیروها در دانشگاه دانش لازم را می‌آموزند تا بتوانند در اسرع وقت مهارت‌های مربوطه را به دست آورند.

وی همچنین از آمادگی با این دانشگاه برای همکاری با شرکت های مختلف در زمینه‌ی تربیت نیروهای متخصص خبر داد.
کد مطلب: 43729
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام