۰
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱
معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با فارس خبر داد

2 الگوی رسمی تجارت پهنای باند اینترنت در ایران

محل درآمد پربازدید‌ترین سایت‌های ایرانی
ایتنا - جهرمی با شفاف‌سازی کاهش قیمت ترافیک داخلی، گفت: دولت سودی از تجارت فروش ترافیک بین سایت‌های پربازدید و اپراتورها ندارد و تسهیل‌گر است.
2 الگوی رسمی تجارت پهنای باند اینترنت در ایران


به گزارش ایتنا از فارس، آخر هفته گذشته مراسمی در وزارت ارتباطات و با حضور شرکت ارتباطات زیرساخت با عنوان امضای تفاهم‌نامه اپراتورهای اینترنتی برای کاهش تعرفه ترافیک داخلی کاربران نهایی برگزار شد.


پیرو این تفاهم ابهام و سوالاتی درباره انتخاب این ۳ شرکت و ۳ سایت از سوی وزارت ارتباطات برای کاهش قیمت پهنای باند مشترکان مطرح شده که محمد جواد آذری جهرمی در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس با توضیح جزئیات این تفاهم، در این باره شفاف‌سازی کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: این تجارت اساساً متعلق به دولت نیست و دولت سودی در آن ندارد بلکه دولت تسهیل گر این تجارت به نفع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است.

وی اظهار داشت: یک بخش بی‌طرف تجاری در مرکز نیکس یکی از مراکز شرکت زیرساخت وجود دارد که این امکان را فراهم می‌‌کند که سرویس‌دهندگان لایه دسترسی و ارائه دهندگان محتوا درباره ترافیک خود تصمیم گیری کنند، آن‌ها می توانند با مشارکت با یکدیگر تبادل ترافیک کنند.

وی توضیح داد: در گذشته که مشارکت زیادی بین شرکت ها نبود، بابت ترافیک این شرکت‌ها که به شرکت زیرساخت منتقل می‌شد، زیرساخت از آنها هزینه دریافت می ‌کرد که اکنون دیگر این هزینه دریافت نمی‌‌شود.

جهرمی تصریح کرد: ترافیک متعلق به تولیدکننده محتوا است و شرکت‌‌های لایه دسترسی مصرف‌کننده محتوا هستند. برای مثال درآمد سایت‌هایی مانند آپارات و تله‌ویبیون از تبلیغات است و از ترافیک نیست. این تبلیغات زمانی موثق است که توسط کاربران بیشتری استفاده و دیده شود. بنابراین برای این شرکت‌ها به صرفه‌تر است که قیمت پهنای باند و قیمت دسترسی کاربر ارزان‌تر باشد.

وی ادامه داد: برای کاهش قیمت پهنای باند برای کاربر، این سایت‌ها می‌توانند با سرویس‌دهنده‌ها (اکنون مانند رایتل) تفاهم کنند که ترافیک خود را به سرویس‌دهنده واگذار کنند به شرطی که اپراتور سهم سایت را از کاربر نگیرد و هزینه دسترسی را برای کاربر ارزان تر کند.

جهرمی افزود: این همکاری می‌تواند ۲ حالت داشته باشد؛ یا مانند یکی از شرکت ها، درصدی از تبلیغات خود را به سرویس‌دهنده بدهد یا مانند سایت دیگری ترافیک خود را به سرویس دهنده بفروشد که این الگو سخیف ترین نوع تجارت در این بخش است.

الزامی برای کاهش قیمت سرویس نهایی ایجاد می‌‌شود؟

جهرمی در پاسخ به این سؤال که آیا این تفاهم الزامی در کاهش قیمت سرویس نهایی برای سرویس دهنده ایجاد می‌کند، گفت: قیمت سرویس کاربر نهایی با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات که هم اکنون در دست بررسی است تغییر خواهد کرد و این تفاهم‌ طبق قانون برای کاهش قیمت الزام‌آور نیست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اما پیرو ضرورت تعیین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات تکلیفی برای اصلاح مدل اقتصادی پهنای باند در شرکت زیرساخت برای خود قائل هستیم و این تفاهم شرایطی ایجابی برای کاهش قیمت در بازار رقابتی را رقم خواهد زد.

وی توضیح داد: بر اساس مدل جدید همکاری اپراتورهای اینترنتی برای کاهش تعرفه ترافیک داخلی، اگر سرویس‌دهنده‌ای امکان این کاهش قیمت را برای کاربران خود فراهم نکند، در رقابت با سایر سرویس‌دهندگان جا خواهد ماند و کاربران خود را به رقبا واگذار خواهد کرد.

جهرمی تصریح کرد: بنابراین در این روش از ۱۴۰ میلیارد تومانی سود سالانه ای که قبلا از محل انتقال ترافیک داخلی به شرکت زیرساخت، عاید این شرکت می شد و اکنون حذف شده، بخشی به کاربران رسیده است.

چرا کاهش قیمت برای مشترکان ۳ شرکت و ۳ سایت؟

جهرمی در پاسخ به این پرسش که چرا کاهش قیمت پهنای باند مشترکان درباره شرکت رایتل، آسیاتک و شاتل و ۳ سایت آپارات، فیلیمو و تله‌وبیون اتفاق خواهد افتاد، گفت: این تجارت اساساً متعلق به دولت نیست و زیرساخت نه‌تنها از بخشی از سود خود در این باره صرف نظر کرده، بلکه سودی نیز دریافت نمی کند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: هدف از امضای این تفاهم ‌نامه با حضور زیرساخت پرده‌برداری از این حرکت و اطلاع‌رسانی از وجود این همکاری است تا این فرایند با آگاهی کاربران در بازار تسریع شود.

وی اضافه کرد: همچنین این اقدام در قدم برای این ۶ شرکت انجام شد زیرا آمادگی قبلی بیشتری داشتند و اگرچه الزامی در این همکاری نیست، اما امیدواریم آگاهی کاربران و توقع عمومی الزامی به شرکت‌ها برای پیوستن به این حرکت باشد.
کد مطلب: 43489
نام شما
آدرس ايميل شما