۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷
عضو شورای عالی فضای مجازی:

با مسئولین فنی سایت‌هایی که هک شدند باید برخورد شود

ایتنا - حتی اگر میزان آسیب هکری به سایت‌های داخلی محدود به تغییرات ظاهری باشد،‌ اما بازهم زنگ خطری برای امنیت سایبری کشور محسوب می‌شود.
با مسئولین فنی سایت‌هایی که هک شدند باید برخورد شود


عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: با مسئولان فنی سایت‌هایی که در دو هفته اخیر هدف حملات ساده سایبری قرار گرفتند باید برخورد شود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، رسول جلیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: این اقدام می‌تواند درس عبرتی باشد برای دیگر سازمان‌ها تا مسئله امنیت فضای سایبری‌شان را جدی‌تر بگیرند.

وی گفت: در دو هفته اخیر برخی سایت‌های کشور هدف حملات ساده‌ای قرار گرفتند که عمق نداشت و تنها ظاهر برخی سایت‌ها دچار تغییر شد و هیچ گونه دسترسی به اطلاعاتی صورت نگرفت.

جلیلی ادامه داد: اگر چه اتفاق خاصی نیفتاد اما همین میزان موفقیت برای یک هکر داخلی یا خارجی در هک کردن سایت‌های سازمان‌های ما نقطه ضعف است.

وی با بیان اینکه هفتاد تا هشتاد درصد هزینه‌ای که در بخش‌های دولتی و شبه دولتی برای امنیت فضای سایبری آنها صورت می‌گیرد به جیب خارجی‌ها می‌رود افزود: باید با استفاده از متخصصان توانمند داخلی صنعت امنیت سایبری کشورمان را تقویت کنیم.

جلیلی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه زیرساخت کشور که اعتبارات قابل توجهی برای فضای سایبری در اختیار دارند باید بخشی از این اعتبارات را برای تقویت صنعت امنیت سایبری سازمان ها و دستگاه‌های کشور هزینه کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: با وجود اینکه در حوزه سایبری از متخصصان زیادی برخوردار هستیم اما در زمینه تولیدات علمی رقابتی در امنیت فضای مجازی ضعف داریم.

وی افزود: حملات دو هفته اخیر به سامانه های سایبری کشورمان نقطه شروعی است که از طرف کوچک‌ها صورت گرفت اما باید بدانیم که بزرگترهای دنیا هم با ما کار دارند و برای مقابله با آنها راهی جز تقویت اقتدارگرایانه در این حوزه نداریم.

جلیلی تصریح کرد: امنیت فضای مجازی کشور در وهله اول داده هاست که باید آنها را از نظر محرمانگی و عدم تغییر حفظ کنیم.

وی گفت: امضای رقمی در کشور باید اجرایی شود و همچنین لازم است تلاش کنیم تا از کشف شدن رمزهای‌مان مصون باشیم.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور هم در ارتباط
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور: بر اساس وظایف قانونی ما به سازمان‌های مختلف هشدارهای امنیتی می‌دهیم که اگر رعایت نکنند با متخلفان برخورد خواهد شد
تلفنی با این برنامه با اشاره به هشدارهای این سازمان‌ها و نهادهای کشور قبل از حوادث حملات سایبری دو هفته اخیر گفت: هم اکنون سامانه یکپارچه‌ای که به صورت برخط همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها را از احتمال حملات سایبری مطلع کند وجود ندارد، اگر چه در پی ایجاد آن هستیم و امیدواریم در کوتاه مدت این سامانه تکمیل شود.

سردار جلالی افزود: حملات دو هفته اخیر حملات پیش پا افتاده‌ای بود که عمق نداشت و بیشتر به خودنمایی سایبری شبیه بود.

وی گفت: بر اساس وظایف قانونی ما به سازمان‌های مختلف هشدارهای امنیتی می‌دهیم که اگر رعایت نکنند با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با ابراز تاسف از نگاه فرهنگی برخی مسئولان مرتبط با امنیت فضای سایبری کشور نسبت به محصولات خارجی در مقایسه با تولیدات داخل گفت: این سازمان همواره از شرکت‌های دانش بنیان سایبری داخلی حمایت میکند و ما مطمئنیم اگر در این زمینه حمایت‌های لازم صورت گیرد نیازی به خرید از خارج کشور نخواهیم داشت.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان سایبری هم در این برنامه گفت: بیشتر نهادهای متولی فضای سایبری کشور در خواب غفلتند و تنها سازمان پدافند غیر عامل است که هوشیار است و هشدار می‌دهد.

علی قدیری افزود: حملات دو هفته اخیر نشان داد که فضای سایبری کشور آسیب پذیر است و کتمان این آسیب پذیری کمکی به ما نمی کند .

وی گفت: مسئولان امر نباید در این زمینه همچنان در خواب باشند و باید گذشته را جبران کنند تا فضای سایبری کشورمان ایمن شود .

قدیری محدود شدن متخصصان داخلی را یکی از اشکالات موجود در تامین امنیت فضای سایبری کشور خواند و افزود: با یک بازنگری جدی در قانون می‌شود از توان متخصصان داخلی که نیت خیرخواهانه در ورود به سامانه های دولتی دارند بهره برد.

وی تصریح کرد: نیازمند یک خانه تکانی اساسی در حوزه امنیت سایبری هستیم.

معاون فناوری اطلاعات مرکز آمار ایران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در حمله سایبری اخیر تنها وب سایت اخبار روابط عمومی این مرکز مورد حمله قرار گرفت و صفحه اول آن هک شد.
حسین تهرانی افزود: در این حمله سطحی هیچ تعرضی به اطلاعات طبقه‌بندی شده مرکز آمار ایران صورت نگرفت.

در این باره بیشتر بخوانید:
- اعلان جنگ سایبری عربستان علیه ایران با هک سایت مرکز آمار؟
- ناتوانی مرکز ماهر از تحلیل حملات هکری
- واکنش فتا به حمله هکرها به ۸ سایت ایرانی
- پاشنه آشیل سایت‌های دولتی
 
 
کد مطلب: 43377
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام