۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۲

تلگرام سرخط شایعه در فضای مجازی

ایتنا- واعظی: منابعی که اقدام به تولید اخبار می‌کنند و معلوم نیست از کجا مجوز تولید و انتشار اخبار گرفته‌اند ساماندهی خواهند شد.
تلگرام سرخط شایعه در فضای مجازی


به دنبال مصوبه اخیر شورای‌عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه همه شرکت‌های خارجی پیام‌رسان فعال در داخل ایران ازجمله تلگرام، برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد کل اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند، باز هم بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی داغ شد.


با توجه به محبوبیت تلگرام در ایران و عضویت بیش از ۲۰میلیون ایرانی در این شبکه پیام‌رسان موبایلی،بیشتر مردم نگران فیلتر شدن تلگرام شدند و در مدت کوتاهی شاهد اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه در توئیتر،فیس‌بوک،تلگرام و... بودیم والبته برخی کانال‌های تلگرامی جعلی نیز با غنیمت شمردن فرصت شایعات، حتی از زبان مدیر تلگرام به خواسته ایران پاسخ دادند که یکی از این نمونه‌ها کانال دوربین به آدرس@dorbin است و در پیام خود آورده است«مدیر تلگرام اعلام کرده نمی‌تواند با تصمیم ایرانی‌ها همکاری کند و احتمالاً فقط تا ۱۲ماه دیگر میهمان ایرانی‌ها خواهد بود.تلگرام هرگز این تصمیم را اجرا نخواهد کرد چراکه اگر به این کار تن بدهد، بسیاری از کاربران در سایر نقاط جهان نسبت به این موضوع اعتراض کرده و به شبکه‌های پیام‌رسان دیگر کوچ خواهند کرد.»

جالب اینجاست که در زیر این صفحه،لینک سایت cnet درج شده است درحالی که در این لینک هیچ خبری از متن ارائه شده وجود ندارد و هنوز هیچ یک از فعالان یا مدیران این شبکه پیام‌رسان به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

با توجه به انتقاد تازه وزیر ارتباطات از فعالیت سایت‌ها و کانال‌های متعدد تلگرامی در تولید و بازنشر اخبار بدون منبع در حاشیه همایش روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات، به نظر می‌رسد همین یک نمونه کافی است تا با عزمی جدی تر با تولید و بازنشر اخبار خلاف واقع برخورد شود.

محمود واعظی در این‌باره گفته بود:در گذشته همه اخبار شناسنامه‌ داشت اما امروز سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی متعددی اقدام به انتشار اخبار می‌کنند که این اخبار منبع و شناسنامه ندارد و این از بدی‌های فضای مجازی است.

وی همچنین با بیان اینکه دو نهاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای‌عالی فضای مجازی، محتوای فضای مجازی را ساماندهی‌ خواهند کرد، اظهارکرده بود: امروز یک نفر مطلبی را با قصد و نیتی برای اولین‌بار منتشر می‌کند و این مطلب بارها بدون منبع در فضای مجازی بازنشر می‌شود و سپس می‌گویند که این مطلب را همه جا گفته‌اند و شایعه می‌شود.

براین اساس شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد به این موضوع طبق وظایف خود رسیدگی خواهند کرد.واعظی با تأکید بر تلاش برای مسدود شدن این قبیل کانال‌ها اعلام کرده بود: منابعی که اقدام به تولید اخبار می‌کنند و معلوم نیست از کجا مجوز تولید و انتشار اخبار گرفته‌اند ساماندهی خواهند شد.

اما واقعاً در سایت cnet چه مطلبی درج شده است؟در این سایت با اشاره به تصمیم اخیر شورای‌عالی فضای مجازی مبنی بر انتقال سرور تلگرام به ایران، آمده است برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک،توئیتر و.. در ایران فیلتر هستند و کاربران نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند ولی کاربران تلگرام تاکنون براحتی از این شبکه پیام‌رسان موبایلی بهره می‌بردند. موضوع مهم این است که این تصمیم جدید بیش از همه پیام‌رسان‌ها بر تلگرام تأثیرگذار خواهد بود؛یک سرویس پیام رسان ابری با قدرت جذب ۲۰میلیون از ۸۰ میلیون جمعیت ایران.

به هرحال آنچه مسلم است اینکه محبوبیت شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران به حدی چشمگیر است که حدود ۱۲ درصد از پهنای‌باند اینترنت کشور را در اختیار دارد و بسیاری از این شبکه پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

مدیران تلگرام نیز باتوجه به این ظرفیت بالا تاکنون به منظور حذف روبات‌ها و کانال‌های غیر اخلاقی برای کاربران ایرانی همکاری گسترده‌ای داشته‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید در مقابل این تصمیم، شورای عالی فضای مجازی چه واکنشی نشان خواهد داد.

منبع : ایران
کد مطلب: 43268
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام