۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۰

نگرانی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از وضع تولید محتوا

ایتنا- فیروزآبادی: باید شاخص‌های سایبری روابط عمومی‌ها استخراج و بر روی این شاخص‌ها رصد شود.
نگرانی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از وضع تولید محتوا


دبیر شورای عالی فضای مجازی به نقش تکنولوژی در روابط عمومی اشاره و بر لزوم تولید محتوا برای توسعه شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، سیدابوالحسن فیروز‌آبادی در یازدهمین همایش روابط عمومی که در هتل المپیک برگزار شد با بیان این‌که روابط عمومی به عنوان مرکز اطلاع‌رسانی، ایجاد شفافیت در جامعه را برعهده دارد، گفت: روابط عمومی به دنبال متقاعد‌سازی طرف‌های مقابل و ایجاد همگرایی در سازمان‌ها و موسساتی است که روابط عمومی آنها را برعهده دارد.

او ادامه داد: روابط عمومی نقش مهمی داشته و جنس این نقش از جنس قدرت نرم است و همان‌طور که از قدرت نرم در جهت متقاعدسازی بخش‌هایی از جامعه استفاده می‌شود روابط عمومی‌ها هم به دنبال اعمال نوعی قدرت هوشمند هستند و این اعمال قدرت با نقش تکنولوژی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر روابط عمومی‌ها به تکنولوژی توجه نکنند از نقش خود باز می‌مانند، زیرا تکنولوژی هم ضرورتی در روابط عمومی و هم می‌تواند ساختار آن را تغییر دهد. بنابراین روابط عمومی باید تلاش کند از توجه به تکنولوژی به خصوص تکنولوژی اطلاعات غافل نباشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به سرعت بالای تحولات تکنولوژی اظهار کرد: در سه دهه اخیر چندین نسل از تکنولوژی اطلاعات ارائه شده و تقسیم‌بندی‌های متعددی مطرح است. از جمله وب ۱، ۲، ۳ و ۴ که ما در ابتدای وب ۳ هستیم یا در نسل‌های موبایلی که ۲.۵ میلیارد نفر در کره زمین از نسل ۳ بهره‌ می‌برند و در سال ۲۰۲۰ نسل ۵ وارد می‌شود و ما در حال حاضر در نسل ۳ و ۴ هستیم.

فیروزآبادی با بیان این‌که تکنولوژی‌ها نحوه ارتباط انسان‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: در وب ۱ ارتباط یکسویه داریم، در وب ۲ ارتباط دوسویه، در وب ۳ ارتباط ۲ سویه مستقل از زبان و در وب ۴ نیز تکنولوژی با انسان زندگی می‌کند و ارتباط انسان و ماشین به صورت گسترده مطرح می‌شود.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی‌های روابط عمومی از جمله الکترونیکی، دیجیتالی و آنلاین بیان کرد: در روابط عمومی آنلاین شما دیگر ارتباط برقرار نمی‌کنید بلکه اتصال همیشگی دارید. با توجه به این‌که سیستم‌ها در دنیا مبتنی بر نوآوری هستند روابط عمومی‌ها که مبتنی بر دانش هستند نقش مناسب‌تری دارند و ساده‌ترین نگاه برای روابط عمومی دیجیتالی نگاه‌کردن به سکوها (پلت‌فرم)هاست مانند وبلاگ، میکرووبلاگ، چتروم‌ها، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی و در نهایت پیام‌رسان‌های اجتماعی.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: نگاه به پلت‌فرم‌ها نگاهی مذموم نیست، اما مبتنی بر ابزار است و خلاقیتی نیست، در صورتی که نگاه به فضای مجازی باید مبتنی بر نوآوری باشد.

فیروزآبادی با بیان این‌که روابط عمومی‌ها دیگر بخش زایدی در مدیریت نیستند که ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: در گذشته شاید رسانه‌ها به بازپخش آنچه وجود داشت می‌پرداختند، اما امروزه نقش وسیع‌تری دارند. همچنین در گذشته اطلاع‌رسانی به صورت عام صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر نقش رسانه‌های جمعی کاهش پیدا کرده و در کنار رسانه‌های جمعی، رسانه‌های اجتماعی تولید‌کننده محتوای هدفمند که روابط عمومی یکی از آنها می‌توانند ایفای نقش و ایجاد قدرت کنند و قدرت متقاعدسازی باید سازماندهی شود.

وی با تاکید بر لزوم تولید محتوا در فضای مجازی بیان کرد: به عنوان مرکز ملی فضای مجازی از فوری‌ترین مسائلی که باید جبران شود و مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کرده، نهضت تولید محتواست و این‌که فعالان این حوزه به تولید محتوا بپردازند که تولید قدرت نیز است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه خاطر نشان کرد: به دنبال ایجاد محتوا می‌توانیم بگوییم شبکه اطلاعات ملی داریم، زیرا بحثی که می‌تواند شبکه اطلاعات ملی را ایجاد کند تولید اطلاعات و محتوا است و در حال حاضر در کشور ۲۸۰ تشکل از جمله کانون‌ها، احزاب و هیات‌های مذهبی داریم که متاسفانه هنوز در حوزه تولید محتوا آنچه باید را انجام نداده‌اند.

فیروز‌آبادی با بیان این‌که در حال حاضر اکثر سایت‌ها حتی به روزرسانی نمی‌شوند و اطلاعات آنها کهنه است، ادامه داد: این به این معناست که ما هنوز در وب ۱ هم غیرفعال هستیم، اما از شما می‌خواهیم از پلت‌فرم‌ها عبور کنید و مدل‌هایی مثل گوگل و تلگرام خلق کنید، زیرا امروزه به جای این‌که با اسب کشورگشایی کنند مانند مایکروسافت و بازی کلش‌آف‌کلنز به صورت مجازی در خانه‌ها حاضر می‌شوند.

وی با بیان این‌که شاخص سرگرمی در کشور ما بیش از ۶۰ درصد است، اضافه کرد: در کشوری که درجه آمادگی و حوزه دولت الکترونیکی از ۱۰۰ می‌گذرد این‌که ۶۰ درصد آن مربوط به سرگرمی باشد نگران‌کننده است و نشان می‌دهد نخبه‌ها در اقناع و هدایت مردم خیلی فعال نبودند، اما امیدواریم تشکیل این همایش‌ها گام‌هایی در این زمینه باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان سخنان‌اش با بیان چند توصیه گفت: باید شاخص‌های سایبری روابط عمومی‌ها استخراج و بر روی این شاخص‌ها رصد شود، توصیه دوم پیاده‌سازی مدل‌های مناسب اطلاع‌رسانی بر روی سکوهای فضای مجازی و در نهایت مشارکت فعال در تولید محتوا در کشور از سوی روابط عمومی‌هاست و مرکز ملی فضای مجازی دراین زمینه همکاری می‌کند.
کد مطلب: 42910
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
United States
اول اینترنت نامحدود با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه ارزان حداکثر با قیمت 60 هزار تومان بعد اراجیف دیگه
a
feedback
Iran, Islamic Republic of
.... اما از شما می‌خواهیم از پلت‌فرم‌ها عبور کنید و مدل‌هایی مثل گوگل و تلگرام خلق کنید....
...زیرا امروزه به جای این‌که با اسب کشورگشایی کنند مانند مایکروسافت و بازی کلش‌آف‌کلنز به صورت مجازی در خانه‌ها حاضر می‌شوند.....
گوگل و تلگرام بدون برنامه ریزی به این جایگاه نرسیدند ، برای رشد علم و گردآوری آن ، بهره وری بهینه آن ، زمان و سرمایه گذاشتند ، حمایت شدند ، فضای نوین ارتباطی را بسیار بسیار جدی گرفتند ، همین گوگل با سابقه حدود سی سال به این مکان رسیده ، جبران این زمان که ما از دست داده ایم ، ساده نیست . ... گفتار تنها کافی نیست ، ساده و مختصر ، دوصد گفتار چو نیم کردار نیست.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام