۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳

حضور شرکت‌های فناوری خارجی همه‌سر منفعت یا ضرر؟!

ایتنا- از شرکت‌های نرم‌افزاری به علت عدم رعایت کپی‌رایت حمایت کافی نمی‌شود.
حضور شرکت‌های فناوری خارجی همه‌سر منفعت یا ضرر؟!


در روزهای تحریم ایران، شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌هایی با دانش فناوری بالا، با رعایت قوانین دولتی خود از حضور در ایران اجتناب می‌کردند، اما به اعتقاد برخی کارشناسان با لغو تحریم‌ها نمی‌توان جلوی ورود آنها را گرفت و یا نگاهی متخاصمانه به آنها داشت، بلکه باید از این حضور بهره‌برداری کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، حضور شرکت‌های خارجی در ایران در شرایط پسابرجام و با لغو تحریم‌ها از طرف مجامع بین‌المللی از مواردی است که البته با نگاه‌های متفاوتی بررسی می‌شود. عده‌ای آن را فرصتی برای بهبود ارتقای صنعت‌های مختلف کشور در فضای رقابتی می‌دانند و بعضی هم با تفکر عدم امکانات و فضای لازم برای رقابت، به چشم تهدید به آن نگاه می‌کنند. حوزه فناوری اطلاعات هم از این قاعده مستثنی نیست و حضور خارجی‌ها در این بخش بازتاب‌های خاص خود را دارد.

خسرو سلجوقی -عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران- از حضور شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی در ایران به عنوان فرصتی برای کیفی کردن محصولات داخلی و فروش این محصولات یاد می‌کند و معتقد است حضور شرکت‌هایی مثل مایکروسافت در ایران تهدید نیست، بلکه فرصت است.

در حال حاضر شرکت‌های نرم‌افزاری زیادی در کشور وجود دارند که اگرچه صلاحیت لازم برای تولید و نشر محصولات نرم‌افزاری را دارند، اما به دلیل ارائه محصولات مشابه خارجی با قیمت بسیار پایین‌تر به دلیل عدم رعایت کپی‌رایت، از این شرکت‌ها حمایت کافی نمی‌شود و آنها قادر به ارائه خدمات و محصولات خود نخواهند بود، در صورتی که به گفته سلجوقی با حضور شرکت‌های خارجی قیمتی که افراد باید برای گواهی‌ محصولات آنها پرداخت کنند افزایش می‌یابد و ارزش کار شرکت‌های ایرانی مشخص می‌شود.

همچنین بسیاری از برنامه‌ها و محصولات در ایران در حال حاضر به صورت قفل‌شکسته در بازار وجود دارد که باعث رکود در صنعت نرم‌افزار می‌شود و همان‌طور که سلجوقی بیان می‌کند، حضور شرکت‌های خارجی باعث ایجاد بازار شده و موجب می‌شود کسانی که در بخش‌های نرم‌افزاری کار می‌کنند هزینه خود را در بیاورند و از طرفی اگر ورود کشورهای خارجی بی حساب و کتاب نباشد، موجب کیفی شدن شرکت‌های داخلی می‌شود.

موضوع دیگری که مورد توجه است، حل نیازهای ما به خدمات و محصولات شرکت‌های معتبر بین‌المللی در غیاب آنهاست، زیرا اگرچه آنها مستقیماً نتوانستند در ایران حضور پیدا کنند و ما نیاز خود را به محصولات آنها با واسطه حل کردیم، اما به گفته داود کریم‌زادگان -رئیس مرکز برنامه‌ریزی و توسعه‌ی راهبردی سازمان فناوری اطلاعات - بانک‌های اطلاعاتی و فایل‌هایی که توسط ابزارهای باواسطه تهیه شده، هیچ‌کدام الزاماً تایید‌شده نیست و در صورت آسیب‌پذیری پشتیبانی حرفه‌ای و بین‌المللی ندارد.

کریم‌زادگان معتقد است تهیه کردن محصولات اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات مشاوره‌ای با واسطه در نهایت صدمه‌ وارد می‌کند و شاید با نگاه ساده‌انگارانه هزینه کمتری برای یک نرم‌افزار که پشتیبانی شرکت‌های تولیدکننده را ندارد تصور کرد، اما نگه‌داری آن ملزم به پرداخت هزینه‌های پنهانی است و در صورت بروز مشکل نمی‌توان از هیچ شرکتی که تخصصش پشتیبانی نرم‌افزار است انتظار کمک داشت؛ همچنین با توجه به فعالیت‌های سازمانی و نیاز به استفاده حرفه‌ای از نرم‌افزارها و آپدیت آنلاین آنها، افراد حاضر در سازمان‌ها نباید روی مشکلات کاربردی نرم‌افزارها انرژی بگذارند.

از دیگر مشکلات خریداری محصولات با واسطه، نبود ضمانت برای کیفیت محصولات است و اگرچه در مواردی فروشندگان اقدام به فروش محصولات به قیمت اصل می‌کنند، اما دریافت جنس‌های دست دوم و غیراورجینال در چنین شرایطی بعید نیست در صورتی که با حضور شرکت‌های معتبر خارجی به دلیل مهر تائیدی که شرکت مادر می‌زند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد و کیفیت اجناس ضمانت‌شده است.

همچنین به اعتقاد کریم‌زادگان، شرکت‌های معتبر خارجی فقط فروشنده سخت‌افزار یا نرم‌افزار صرف نیستند، بلکه فروشنده یک راهکارند که ما حضور این شرکت‌ها را در بازه زمانی گذشته از دست داده‌ایم. بنابراین با حضور دوباره آنها در کشور علاوه بر دریافت اجناس باکیفیت، می‌توانیم به انتقال دانش فنی امیدوار باشیم.

او در این رابطه خاطرنشان‌ می‌کند: حضور شرکت‌های شناخته‌شده که مبدع سخت‌افزار، نرم‌افزار و روش‌های نوین هستند، در رشد و ارتقا کیفیت محصولات داخلی به عنوان شاخص مقایسه و رقابت مؤثر است و به کار گرفتن راهکارهای آنها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، شانس رقابت محصولات صنعتی کشور با کیفیت و قیمت محصولات جهانی را ایجاد می‌کند. زیرا بدون کاربست روش‌های نوین محصولات ما دارای کیفیت‌های پایین‌تر و گران‌تر خواهند بود و در نتیجه شانس رقابت در سطح جهانی را تا اندازه خیلی زیادی از دست خواهیم داد.

با این اوصاف، می‌توان به حضور احتمالی شرکت‌های فناوری در کشور به دید مثبت نگریست و از این حضور استقبال کرد و البته با بالا بردن سطح دانش و در نتیجه کیفیت محصولات در آینده، با آنها به رقابت پرداخت.
کد مطلب: 42818
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام