۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۹
رئیس سازمان پدافند غیرعامل خبر داد

بومی‌سازی سامانه اسکادا

عدم انجام تست‌های کنترلی بر روی نرم‌افزار مالی وارداتی
ایتنا- در سه سال گذشته توانستیم اسکادای بومی را تولید کرده و به مرحله تولید صنعتی برسانیم.


رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل از تولید صنعتی اسکادا در داخل کشور خبر داد و گفت: با توجه به انجام عملیات پولی و بانکی کشور از طریق فضای سایبر خرید نرم‌افزارهای مالی از کشور آمریکا مناسب نیست، ضمن آن که تست‌های کنترلی و امنیتی بر روی آن‌ها انجام نشده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، دکتر غلامرضا جلالی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزارت علوم در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که تهدیدات زیستی از جمله تهدیدات کاملا دانش پایه است، اظهار کرد: تهدیدات حوزه زیستی شامل چهار حوزه انسان، دام، آب و گیاه می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که در سازمان پدافند غیر‌عامل در حوزه زیستی اقدام به توسعه قدرت تشخیص می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس اقدام به توسعه زیرساخت‌های لازم برای تشخیص تهدیدات زیستی در آزمایشگاه‌های سطوح مختلف حوزه دام و غذا کردیم تا بتوانیم به قدرت مطلوب در حوزه تشخیص تهدیدات زیستی دست یابیم.

جلالی با تاکید بر این که این برنامه از جمله اولویت‌های سال جاری سازمان پدافند غیر‌عامل است، ‌ادامه داد: در این راستا با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی در حال توسعه آزمایشگاه‌های تشخیصی هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل با تاکید بر این که آزمایشگاه‌های تشخیصی قدرت تشخیص برخی از محصولات را ندارند، خاطرنشان کرد: امروزه مفاهیم جدیدی مانند غذای تراریخته که می‌تواند سلامت کشور را به خطر بیندازد، در کشور رایج شده است که در این راستا لازم است از ظرفیت‌های آزمایشگاهی برای تشخیص میزان آلودگی محصولات تراریخته استفاده کنیم، ضمن آن که لازم است استانداردهای حوزه‌های پزشکی و بهداشتی آزمایشگاه‌ها را ارتقاء دهیم.

وی اضافه کرد: ارتقای قدرت تشخیصی این آزمایشگاه‌ها موجب رفع نگرانی مردم در خصوص مصرف محصولات تراریخته خواهد شد.

تلاش کشور برای تولید کیت‌های تشخیصی
رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کیت‌های تشخیصی را از عمده‌ترین ابزارهای لازم آزمایشگاه‌ تشخیصی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر کیت‌های تشخیصی در وزارتخانه‌های دفاع و بهداشت در حال تولید است، ضمن آن که بخش‌هایی نیز از خارج به کشور وارد می‌شود.

موفقیت کشور در تولید اسکادای بومی
جلالی با تاکید بر این که اسکادا در حوزه سایبری حد فاصل میان فضای فیزیکی و سایبری است، توضیح داد: سامانه‌ اسکادا قادر است دستورات فیزیکی را به دستورات مکانیکی تبدیل کند، از این لحاظ این سامانه جزء زیرساخت‌های مهم در هر کشوری به شمار می‌رود.

وی از بومی‌سازی این سامانه در کشور خبر داد و افزود: در سه سال گذشته توانستیم اسکادای بومی را تولید کرده و به مرحله تولید صنعتی برسانیم.

وی با تاکید بر این که تولید صنعتی این سامانه با همکاری شرکت مپنا صورت می‌گیرد، یادآور شد: بر اساس توافقنامه‌ای که با شرکت مپنا به امضاء رساندیم، قرار است دانش فنی تولید شده در شرکت دانش بنیان از سوی شرکت مپنا دریافت شود و این شرکت با استفاده از ظرفیت‌های صنعتی خود اقدام به راه‌اندازی خط تولید صنعتی سامانه‌های کنترلی (اسکادا) کند.

توضیح رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل در خصوص نرم‌افزارهای مالی
رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل با اشاره به خرید نرم‌افزارهای مالی از یک شرکت آمریکایی گفت: امروزه تحول دانشی باعث شده تا ماهیت دارایی کشور دستخوش تحولاتی شود، به گونه‌ای که در حال حاضر فعالیت‌های پولی و بانکی کشور از حالت فیزیکی به حالت سایبری تبدیل شده است.

وی با تاکید بر این که سایبری شدن فعالیت‌های بانکی موجب سرعت بخشیدن به انجام عملیات بانکی و پردازش می‌شود، ادامه داد: اما از سوی دیگر اقدام به خرید نرم‌افزارهای مالی از یک شرکت آمریکایی می‌شود، در حالی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر روی دشمنی آمریکا متمرکز شده‌اند.

جلالی با تاکید بر این‌که در حال حاضر ۹۵ درصد نظام پولی کشور از طریق فضای سایبری صورت می‌گیرد، خرید نرم‌افزار از یک کشور آمریکایی را کار درستی ندانست و افزود: در این زمینه در سازمان پدافند غیر‌عامل و شورای فضای مجازی سیاست‌گذاری‌هایی در نظر گرفته شده است، بر این اساس که زیرساخت‌های حیاتی و حساس مجاز نیستند از سامانه‌های خارجی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که الزامی برای کشور باشد و مشابه نرم‌افزار در داخل کشور موجود نباشد، باید پس از انجام تست‌های کنترلی و امنیتی اقدام به خرید کرد.

رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل خاطرنشان کرد: این در حالیست که تست‌های کنترلی و امنیتی بر روی نرم‌افزار شاپرک از سوی مراجع ذی‌صلاح انجام نشده است.

جزئیات تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان پدافند غیر‌عامل و وزارت علوم
جلالی استفاده از ظرفیت‌های علمی وزارت علوم را از جمله تعهدات این سازمان در این تفاهم‌نامه ذکر و تصریح کرد:‌ این همکاری‌ها در ۴۵ حوزه اصلی پدافند غیر‌عامل است. بر این اساس با دسته‌بندی موضوعات حوزه پدافند غیر عامل، در هر حوزه‌ای از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی استفاده می‌شود.
کد مطلب: 42671
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام