۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷
پلیس فتا اعلام کرد:

تلگرام و اینستاگرم، جرم‌خیزترین شبکه‌های اجتماعی در ایران

ایتنا- رئيس پليس‌فتا: شهروندان بدانند براي دريافت جايزه هزينه‌اي پرداخت نمي‌شود بنابراين در مواجهه با چنين پيامک‌هايي در اسرع وقت با پليس تماس بگيرند.
تلگرام و اینستاگرم، جرم‌خیزترین شبکه‌های اجتماعی در ایران


رئیس پلیس فتای استان کرمان گفت: شبکه پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام در صدر آمار تخلفات و کلاهبرداری‌ها قرار دارد.


سرهنگ کامبیز اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از افراد با فروش آثار هنری و سایر محصولات ساخت خود در اینستاگرام و تلگرام، علاوه بر ترویج هنر برای خود درآمد حلال کسب می‌کنند که در نوع خود قابل تقدیر است و پلیس فتا مخالف استفاده صحیح و مناسب از این شبکه‌ها نیست.

وی افزود: با این حال طی ماه‌های اخیر تعداد زیادی از مجرمانی که شناسایی شده‌اند از شبکه‌های اجتماعی موبایلی برای ارتکاب جرم استفاده کرده‌اند و تلگرام که بیش از ۱۴ میلیون کاربر در ایران دارد، رتبه نخست جرائم سایبری را به خود اختصاص داده است.

اسماعیلی گفت: بعد از تلگرام شبکه اجتماعی اینستاگرام به دومین کمین‌گاه کلاهبرداران شبکه‌های اجتماعی در ایران تبدیل شده، این شبکه اجتماعی به دلیل این که مبتنی بر عکس و فایل‌های ویدئویی است، به خصوص مورد توجه کلاهبرداران حوزه مدلینگ است.

این مقام آگاه تصریح کرد: از طرف دیگر از آنجا که فروشندگان کالاهای تقلبی هم به راحتی می‌توانند با قرار دادن یک عکس از محصول خود در صفحه اینستاگرام‌شان اقدام به فروش محصول کنند، این شبکه برای آن‌ها محبوبیت بیشتری دارد.

وی افزود: بعد از این دو شبکه اجتماعی موبایلی شبکه اجتماعی فیس‌بوک با اختلاف بسیار زیاد نسبت به این دو، رتبه سوم وقوع جرائم سایبری در بین شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس فتای استان کرمان گفت: با توجه به گسترش روزافزون و قارچ‌گونه شبکه‌های اجتماعی در کشور و به تبع آن افزایش جرائم در این حوزه به خصوص افزایش کلاهبرداری، خود کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه زنان و دختران ایرانی نیز می‌بایست مراقبت‌های لازم را در فضای مجازی به عمل آورند و اجازه ندهند که سودجویان آن‌ها را بازیچه سوداهای خویش کنند.

رئيس پليس فتای كرمان همچنین گفت: روزانه پيامك‌هايي از سوي كلاهبرداران به مخاطبان درباره برنده شدن در قرعه كشي، مسابقه و ديگر عناوين ارسال مي‌شود كه مخاطبان را دچار سردرگمي و دردسر مي‌كند.

اسماعيلي با بیان اين كه آگاه‌سازي به عنوان مقدمه و مكمل برخوردهاي پليسي مي‌تواند در پيشگيري از وقوع جرائم بسيار موثر باشد، گفت: هيچ برنده‌اي در قرعه کشي با پيامک مطلع نمي‌شود.
وي افزود: براي دريافت پول لازم نيست فرد دريافت کننده وجه، کارت عابر بانک خود را وارد دستگاه کند بلکه اين کار به صورت يک طرفه توسط واريز کننده وجه عملي خواهد بود.
اسماعيلي گفت: زبان انگليسي دستگاه خودپرداز بانك مخصوص كساني است كه با زبان فارسي آشنا نيستند اين کار يک كلاهبرداري است.

اين مقام انتظامي تاكيد كرد: براي اطمينان از واريز پول به كارت بانكي فقط موجودي بگيريد اصرار براي ورود به قسمت انتقال وجه، نيست.

منبع : فناوران اطلاعات
کد مطلب: 42669
نام شما
آدرس ايميل شما


آرمین
feedback
Iran, Islamic Republic of
فقط واتس اپ
واتس اپ خیلی ساده و روان هست،همچنین دیتای کمی مصرف می کنه،ضمنا تونسخه جدید هم پیام هاوتماس ها رو رمزنگاری سرتاسری می کنه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام