۰
plusresetminus
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴

آشفته‌بازار قطعات موبایل؛ کسی پاسخگو نیست؟

ایتنا- معمولا حجم قطعات جانبی نسبت به گوشی‌های قاچاق به مراتب بیشتر است و متاسفانه راهی برای تشخیص این‌که این محصولات قاچاق بوده یا خیر وجود ندارد.
آشفته‌بازار قطعات موبایل؛ کسی پاسخگو نیست؟


اگر شما فردی متخصص باشید ممکن است هنگام خرید گوشی تلفن همراه بتوانید نمونه اصلی را خریداری کنید، اما در زمینه‌ قطعات گوشی هر قدر هم تخصص داشته باشید ممکن است متوجه نشوید جنسی که خریداری می‌کنید اصل است یا تقلبی.


به گزارش ایتنا از ایسنا، با توجه به استقبال مردم از گوشی‌های هوشمند در موارد متعدد ممکن است کاربران با توجه به هزینه‌های بالایی که برای خرید این گوشی‌ها متقبل شده‌اند برای مدتی طولانی تصمیم به نگهداری گوشی خود گرفته و در صورت ایجاد مشکل نسبت به تعمیر آن اقدام کنند.

اما برای تعمیر گوشی به طور معمول به قطعات جانبی نیاز وجود دارد که در این زمینه معمولا کلاه گشادی بر سر خریداران می‌رود، چراکه هیچ راهی برای تشخیص کالای اصل از تقلبی وجود نداشته و گارانتی چندان معتبری نیز در بازار عرضه نمی‌شود.

در این‌باره رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی اظهار کرد: زمانی که از گوشی تلفن همراه صحبت می‌کنیم همواره یک کد IMEI برای گوشی‌ها وجود دارد که راهی برای تشخیص گوشی‌های اصل از تقلبی است، اما در همین زمینه معمولا حجم عمده‌ای از گوشی‌ها از مبادی غیرقانونی وارد شده و کالای تقلبی هم وارد بازار می‌شود. حال شما در نظر بگیرید برای خرید قطعات جانبی که هیچ شناسنامه‌ای هم ندارند تا چه اندازه امکان سوء‌استفاده فرصت‌طلبان مهیا خواهد بود.

"افشار فروتن" همچنین عنوان کرد: معمولا حجم قطعات جانبی نسبت به گوشی‌های قاچاق به مراتب بیشتر است و متاسفانه راهی برای تشخیص این‌که این محصولات قاچاق بوده یا خیر وجود ندارد به همین دلیل توصیه ما آن است که کاربران در صورت تصمیم به تغییر قطعاتی مانند باتری یا شارژر و غیره به نمایندگی‌های برند مربوطه مراجعه کنند تا احتمال مواجهه با مشکل کمتر شود.

فروتن در عین حال بیان کرد: معمولا در بازار برای ارائه‌ این قطعات قیمت‌های مختلفی وجود دارد و طبیعی است افراد به سمت قیمت‌های مناسب‌تر جذب شوند بر همین اساس، ممکن است قیمت یک کالا در فروشگاه‌های متفرقه پایین‌تر باشد، اما خرید از نمایندگی برندها معمولا منطقی‌تر است هرچند که در این بخش نمی‌توان به‌طور قطعی و صد‌ درصد مطمئن بود که کالای تهیه شده کالایی اصل و باکیفیت خواهد بود.

اما رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی در پاسخ به این سوال که آیا این نوع پاسخ‌ها نوعی فرافکنی محسوب نمی‌شود و لزومی بر اصلاح این بازار وجود ندارد، متذکر شد: زمانی که تعرفه‌های واردات تلفن همراه بالا رفت واردات کالاهای قاچاق به شدت بالا گرفت حال در چنین شرایطی طبیعتا نمی‌توان کنترلی بر روی کیفیت قطعات وجود در بازار داشت.

فروتن ادامه داد: زمانی که چنین قانونی وجود دارد و تعرفه واردات گوشی به یک‌باره افزایش یافته، در نهایت فعالان غیرقانونی آرامش بازار را به هم ریخته، موجب بروز مشکلاتی از این دست خواهند شد به گونه‌ای که اکنون حتی برای کسبه هم امکان اطمینان یافتن از اصل بودن قطعاتی که خریداری می‌کنند وجود نداشته و حتی خود همکاران ما هم گاه در خصوص قطعات موبایل دچار مشکل می‌شوند.

وی همچنین تاکید کرد: در چنین شرایطی واقعا تعرفه‌های گمرکی نیازمند تجدیدنظر است و باید در این زمینه تصمیمی کلی گرفته شود. در زمان افزایش تعرفه واردات این‌گونه اعلام شد که این اقدام در راستای حمایت از تولید‌کنندگان داخل کشور صورت می‌گیرد، اما در نهایت این موضوع به تولیدات بومی کمک چندانی نکرد و تنها باعث شد عده‌ای با کارشکنی از فضای غیرقانونی استفاده کرده، شرایطی ایجاد کنند که همگان متضرر شویم.

این اظهارات رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی در شرایطی صورت می‌گیرد که چندی پیش رئیس گمرک تاکید کرده بود که تعرفه واردات گوشی‌های تلفن همراه به مانند کالاهای لوکس بوده و برنامه‌ای برای کاهش این تعرفه وجود ندارد. حال باید دید با این تفاسیر آیا نهادی وضعیت اصلاح آشفته‌بازار فعلی را قبول می‌کند یا همچنان مردم باید هزینه‌های آنچنانی بپردازند تا شاید بر اساس شانس و اقبال امکانی برای تعمیر و استفاده مجدد از گوشی‌های چند صد هزار تومانی خود داشته باشند.
کد مطلب: 42470
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام