کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دردسرهای تبعیض جنسیتی در روبات انسان نمای چینی

31 فروردين 1395 ساعت 12:03

ایتنا- به‌تازگی یک روبات ویژه چینی توانسته است تا لقب شبیه‌ترین رفتار روبات به انسان را به خود اختصاص دهد ولی نوع رفتار و پاسخگویی این روبات موجب شده است تا بسیاری از افراد آن را بر ضد حقوق بانوان ارزیابی کنند.




به‌تازگی یک روبات ویژه چینی توانسته است تا لقب شبیه‌ترین رفتار روبات به انسان را به خود اختصاص دهد ولی نوع رفتار و پاسخگویی این روبات موجب شده است تا بسیاری از افراد آن را بر ضد حقوق بانوان ارزیابی کنند.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی Engadget، بشر سالیان سال است که برای ساخت روبات‌هایی که شباهت بسیار بالایی به انسان دارند در حال تلاش است و در این میان روباتی که به‌تازگی در کشور چین معرفی شده است را می‌توان پیشرفته‌ترین نمونه ساخته شده از نظر شباهت ظاهری به انسان‌ها به‌حساب آورد.

با این‌ حال شباهت ظاهری این روبات به انسان تنها نکته مهم آن نبوده است که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است بلکه نحوه رفتار این روبات و پاسخگویی آن به کاربران موجب ایجاد ابهاماتی در تفکر ساخت این روبات شده است.

 

این روبات که جیا جیا (JIA JIA) نام دارد، ظاهری مشابه به یک زن شرق آسیایی را دارد و در نگاه اول ممکن است نتوانید تشخیص دهید که با یک روبات طرف هستید. با این‌ وجود نحوه رفتار این روبات به نحوی طراحی شده است که به‌شدت مطیع بوده و رفتاری برده‌وار را از خود به نمایش می‌گذارد.

حال همین امر اعتراض‌هایی را در بر داشته است زیرا با توجه به جنسیت تعیین شده برای این روبات، برخی از افراد این حد از دستورپذیری و تسلیم بودن در برابر فرمان‌ها را به‌نوعی تعمیم این نوع انتظار نسبت به تمام بانوان را دارند.

این روبات کاربران خود را با لقب ارباب خطاب کرده و تقریبا از مودبانه‌ترین لغات ممکن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند ولی به نظر می‌رسد که چیزی که سازندگان آن حتی به آن فکر نکرده بودند می‌تواند آینده این پروژه را به خطر بیندازد. شایان‌ذکر است که هنوز سازندگان این روبات درباره این موضوع هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداده‌اند.
 


کد مطلب: 42384

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/42384/دردسرهای-تبعیض-جنسیتی-روبات-انسان-نمای-چینی

ايتنا
  https://www.itna.ir