۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۳
دلایل ادغام سه شورا در شورای عالی فضای مجازی اعلام شد

یکسان‌سازی سیاستگذاری‌ها علت انحلال سه شورا

ایتنا - شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال جدید به ریاست رئیس‌ جمهوری، موضوع شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی را با حضور رئیس قوه مقننه و سایر اعضای شورای عالی فضای مجازی بررسی کرد.
یکسان‌سازی سیاستگذاری‌ها علت انحلال سه شورا


شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال جدید به ریاست رئیس‌ جمهوری، موضوع شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی را با حضور رئیس قوه مقننه و سایر اعضای شورای عالی فضای مجازی بررسی کرد.


دراین جلسه تصویب شد که ۳ سازمان یعنی شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌رسانی و شورای عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا)، منحل شده و تمامی وظایف راهبردی، سیاستگذاری، نظارت و هماهنگی آن‌ها به شورای عالی فضای مجازی منتقل شود.

همچنین اعضای شورای عالی فضای مجازی، تصویب کردند که تمام وظایف راهبردی، سیاست‌گذاری، نظارت و هماهنگی شورای عالی فناوری اطلاعات در سطح ملی به شورای عالی فضای مجازی منتقل شده و شورای عالی فناوری اطلاعات با تغییر نام به شورای اجرایی فناوری اطلاعات در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی فضای مجازی فعالیت کند.

این خبر درآغاز سال جدید، مهم‌ترین رویداد عرصه فناوری بود. حال این سؤال پیش می‌آید که این انحلال‌ها در چه راستایی صورت گرفته و انتقال این سه شورا به شورای عالی فضای مجازی چه تأثیر مثبتی در فضای مجازی ایران خواهد داشت؟

جلوگیری از موازی کاری در فضای مجازی
«انحلالی که درباره شوراهای عالی اطلاع رسانی، انفورماتیک و افتا و شورای عالی فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است مسأله جدیدی نیست به عبارتی وقتی شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری در سال ۹۰ ایجاد شد کل وظایف سیاستگذاری، هماهنگی و تصمیم‌سازی در کل فضای مجازی برای جلوگیری از هرگونه موازی کاری به عهده این شورا گذاشته شد.»

«انحلالی که درباره شوراهای عالی اطلاع رسانی، انفورماتیک و افتا و شورای عالی فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است مسأله جدیدی نیست به عبارتی وقتی شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری در سال ۹۰ ایجاد شد کل وظایف سیاست‌گذاری، هماهنگی و تصمیم‌سازی در کل فضای مجازی برای جلوگیری از هرگونه موازی کاری به عهده این شورا گذاشته شد.»

عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز فضای مجازی با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: ابتدای کار این‌گونه تلقی شد که برای جلوگیری از موازی کاری، شوراهای فعال در این زمینه به شورای عالی فضای مجازی ملحق شوند ولی بعد از ۴ سال این اتفاق نیفتاد بنابراین رهبر معظم انقلاب در فرمان ۱۰ ماده‌ای که در شهریور ماه سال ۹۴ صادر کردند به صورت رسمی ابلاغ کردند که باید شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی منحل شود تا موازی کاری در بحث فعالیت‌های فضای مجازی اتفاق نیفتد.

آسوشه می‌افزاید: شورای عالی فضای مجازی بر خلاف شوراهای قبلی (انفورماتیک، اطلاع‌رسانی و افتا) که زیر نظر قوه مجریه فعالیت می‌کرد، فرا قوه‌ای است و زیر نظر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه فعالیت می‌کند و حتی مجموعه‌های نظامی و تولید محتوا نیز عضو شورای عالی فضای مجازی هستند.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه گفته می‌شود تمام وظایف شوراها به شورای عالی فضای مجازی انتقال پیدا می‌کند، حرف درستی نیست افزود: تنها وظایف سیاستگذاری، هماهنگی و تصمیم‌سازی که در بقیه شوراهای عالی انجام می‌شد حذف شده و قرار است این وظایف تنها در شورای عالی فضای مجازی انجام شود و شوراها با حذف شورا از نام آنها وظایف خود را کماکان انجام می‌دهند.

عباس آسوشه می‌گوید: البته درباره متمرکز شدن شوراهای عالی انفورماتیک، اطلاع‌رسانی و افتا بحثی وجود نداشت بلکه بحث اصلی موضوع شورای عالی فناوری اطلاعات بود چون این شورا بر اساس وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده از این رو در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری جدید کلمه «عالی» از نام این شورا حذف شده و به آن شورای اجرایی فناوری اطلاعات اطلاق می‌شود.

آسوشه می‌افزاید: ابتدا باید شرح وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اصلاح شود و بعد از آن این وزارتخانه دیگر وظیفه سیاستگذاری کلان و هماهنگی در کل کشور را ندارد و همه به مرکز ملی فضای مجازی منتقل می‌شود.

هدایت فراقوه‌ای
از آسوشه پرسیدیم که آیا این فرض درست است که برخی گفته‌اند؛ کم‌کاری و تشکیل نشدن جلسات به علت پرمشغله بودن رئیس جمهوری در دولت وقت و اجرا نشدن سیاستگذاری‌ها علت اصلی انحلال این شورا‌ها است؟ که وی با رد این موضوع به «ایران» می‌گوید: صرفاً به دلیل موازی‌کاری در این دستگاه‌ها، تمرکز اتفاق افتاده است تا در یکجا سیاست‌گذاری ها، هماهنگی‌ها و تصمیم‌سازی‌ها صورت گرفته و در کشور به صورت هماهنگ اجرا شود. معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی می‌افزاید: البته برای اینکه جلسات به صورت مداوم برگزار شود مرکز ملی فضای مجازی فرا قوه‌ای شده است تا اگر رئیس جمهوری گاهی اوقات فرصت حضور در جلسه‌ها را نداشت این جلسه‌ها با حضور رؤسای دو قوه دیگر تشکیل شود و کار روی زمین نماند.

اما این سؤال پیش می‌آید که چرا به‌رغم ابلاغ قبلی و تشکیل مرکز ملی فضای مجازی از سال ۹۰، این شوراها منحل نشده‌اند؟ که آسوشه در این باره می‌گوید: اگر تاکنون این شوراها منحل نشده و زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی نشده‌اند تنها دلیلش مقاومت این شوراها بوده است.

رهبری به صورت کتبی رسماً انحلال را ابلاغ کردند تا شوراها در بخش سیاستگذاری‌های کلان و هماهنگی‌ها زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی به فعالیت خود ادامه دهند.
آسوشه درباره بخش نیروی انسانی فعال در این شوراها به «ایران» می‌گوید: در توافقی که انجام شده قرار نیست اتفاقی در بخش نیروهای انسانی این دستگاه‌ها بیفتد بلکه تنها افرادی که در این شوراها در بخش سیاست‌گذاری کلان، هماهنگی و تصمیم‌سازی نقش داشتند دیگر چنین وظیفه‌ای را بر عهده ندارند و این وظیفه به عهده شورای عالی فضای مجازی گذاشته شده است بنابراین تمام کارهای اجرایی که قرار بود در هر یک از شوراها انجام شود، کماکان ادامه می‌یابد.

مطلوب بودن یکسان‌سازی سیاستگذاری‌ها
انحلال شوراها اکنون صورت گرفته است و از زمان ابلاغ مصوبه، این سه شورا زیر نظر شورای عالی فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کردند با این حال «ایران» به سراغ کارشناسان شوراهای عالی انفورماتیک، اطلاع‌رسانی و افتا رفت تا بداند که آیا این کار تأثیر مثبتی در روند کارها دارد یا خیر که اکثراً ادعا کردند چون از جزئیات این کار اطلاع ندارند، نمی‌توانند نظر خاصی بدهند ولی اگر بحث متمرکز کردن برای تصمیم گیری‌های کلان در یکجا باشد کار درستی انجام شده است.

انحلال شوراها اکنون صورت گرفته است و از زمان ابلاغ مصوبه، این سه شورا زیر نظر شورای عالی فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کردند با این حال «ایران» به سراغ کارشناسان شوراهای عالی انفورماتیک، اطلاع رسانی و افتا رفت تا بداند که آیا این کار تأثیر مثبتی در روند کارها دارد یا خیر که اکثراً ادعا کردند چون از جزئیات این کار اطلاع ندارند، نمی‌توانند نظر خاصی بدهند ولی اگر بحث متمرکز کردن برای تصمیم‌گیری‌های کلان در یکجا باشد کار درستی انجام شده است.

شاهین طبری، رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران به «ایران» می‌گوید: نمی‌دانیم شورای عالی فضای مجازی با این تغییرات چه برنامه و اهدافی را دنبال می‌کند از این رو نیاز به زمان داریم تا بدانیم چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.

وی می‌افزاید: باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا روال سابق در کارها ادامه می‌یابد یا از نو دوباره مهندسی و کارهای زائد حذف می‌شود ولی به صورت کلی از متمرکز شدن هدف‌گذاری‌ها در یکجا استقبال می‌کنیم چرا که چابک سازی و متمرکز شدن سیاست گذاری‌ها برای همه مطلوب است.

سیاست‌های متناقض بر روی کارهای حوزه فضای مجازی تأثیر منفی گذاشته و مشکلاتی برای شرکت‌های کوچک و بزرگ ایجاد می‌کند بنابراین ادغام و متمرکز شدن سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در یکجا برای همه مطلوب خواهد بود و کیفیت را بهتر خواهد کرد.

سه شورا در یک نگاه
شورای عالی اطلاع‌رسانی از زیر مجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این شورا در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد تا به کمک اختیارات تفویض شده و همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی پروژه‌های حیاتی کشور در حوزه ICT را به ثمر رساند.

شورای عالی انفورماتیک در چهارم تیرماه سال ۵۹ به دلیل ایجاد دگرگونی‌های بنیادی بخصوص در کامپیوتر از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شکل گرفت تا بتواند از طریق تنظیم سیاست‌های لازم به این امر سر و سامان داده و از اتلاف منابع ملی جلوگیری کرده و استقرار یک نظام انفورماتیک سالم را امکانپذیر سازد.

شورای عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) را هیأت دولت ۱۳ اسفندماه سال ۸۲ به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوب کرد و وظایفش را حفظ و صیانت از فضاهای تبادل اطلاعات کشور، کاهش مخاطرات و حداقل کردن خرابی‌ها، کاهش زمان تجدید حیات سیستم‌های آسیب‌دیده و ایجاد در حوزه‌های مختلف از قبیل انرژی (الکترونیکی اتمی و سوخت‌های فسیلی)، ارتباطات و اطلاعات و حمل و نقل، بررسی طرح‌های کلان ملی در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات، تدوین نظام‌های امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور، بررسی ضوابط نظام‌دهی تحقیقات در حوزه امنیت قضایی تبادل اطلاعات و... قرار داد.

منبع: ایران‌آنلاین
کد مطلب: 42067
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام