۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۸
مهم‌ترین خبر نوروزی ICT ایران، از آن سوی مرزها آمد

دادخواست امریکایی علیه هکرهای ایرانی

ایتنا- دادگستری آمریکا مدعی شد هکرهای ایرانی سعی کردند در یک حمله سایبری کنترل یک سد را به دست بگیرند.
دادخواست امریکایی علیه هکرهای ایرانی


در روزهایی که ICT ایران نیمه تعطیل بود و بیشترین دل مشغولی مسئولان، پاسخگویی مناسب شبکه به افزایش تماس‌ها و پایم‌ها به مناسبت نوروز بود، کیلومترها آن طرف‌تر وزارت دادگستری امریکا شکایت خود را از هفت ایرانی به اتهام حملات سایبری به جریان انداخت.


وزارت دادگستری امریکا پنجم فروردین ماه با ارائه کیفرخواستی علیه هفت ایرانی مدعی شد که این افراد مجری حملات سایبری به ده‌ها بانک امریکایی بوده‌‌اند.

دادخواست علیه هفت ایرانی

دادستان‌های امریکایی اسامی این افراد را که مدعی شده‌اند برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار کرده‌اند احمد فتحی، حمید فیروزی، امین شکوه، امید جعفرنیا، سینا قیصر، نادر سعیدی و صادق احمدزادگان معرفی کرده‌اند.

لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا گفت که این حملات تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند. به گفته او این حملات ده‌ها میلیون دلار به این مؤسسات خسارت زده است.

براساس این دادخواست آنها برای دو شرکت کامپیوتری آی.تی.سک تیم و مرصاد وابسته به سپاه پاسداران کار می‌کردند.

در دادخواست وزارت دادگستری آمریکا، از این افراد به عنوان “هکرهای باتجریه کامپیوتر” یاد شده و مقام‌های آمریکایی این حملات را “زنگ بیدارباش” خواندند.

در این کیفرخواست حملات هکری به طور مستقیم به ایران نسبت داده خواهند شد، اما اسامی بانک‌ها به دلیل نگرانی از تلافی جویی اعلام نخواهد شد. با این حال گفته می‌شود این حملات به بانک‌های بنک آو آمریکا، جی.پی مورگان چیس، کاپیتال وان، پی.ان.سی فایننشیال سرویسز، و سانتراست انجام شده است.

براساس این گزارش هکرها در حین نفوذ به سیستم‌های سد سعی نکردند کنترل عملیاتی دروازه‌های آب این سد را در اختیار بگیرند و بازرس‌ها معتقدند هکرها تنها در صدد آزمایش توانمندی‌های شان بودند.

تکذیب وزارت امور خارجه
دو روز پس از اعلام این دادخواست، وزارت خارجه ایران این اتهامات را تکذیب کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران هیچگاه اقدامات مخاطره‌آمیز در فضای سایبری را در دستور کار نداشته است، گفت: واشنگتن در موقعیتی نیست که ایران را در موضع اتهام قرار دهد.
حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به صدور کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا علیه هفت شهروند ایران به اتهام حملات سایبری گفت: جمهوری اسلامی ایران که خود از حملات پیچیده سایبری مورد حمایت برخی دولت‌ها آسیب‌های فراوانی متحمل شده، همواره پیشتاز تلاش‌های دسته‌جمعی بین‌المللی برای مقابله با جرائم سایبری بوده و بر ضرورت قاعده‌مند کردن فضای سایبری با نظارت همه دولت‌ها تاکید داشته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه اقدامات مخاطره‌آمیز در فضای سایبری را در دستورکار نداشته و از این قبیل اقدامات حمایت نمی‌کند، گفت: دولت ایالات متحده که با حملات سایبری علیه تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران میلیون‌ها انسان بی‌گناه را با خطر یک فاجعه زیست محیطی مواجه کرده بود، در موقعیتی نیست که شهروندان دیگر کشورها و منجمله ایران را بدون ارائه دلایل مستند در موضع اتهام قرار دهد.

روش هک سد امریکایی
روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال پس از ارایه این دادخواست مدعی شد یک هکر ایرانی که متهم به هک سیستم کامپیوتری سدی در نیویورک شده از یک فرایند جستجو در گوگل برای شناسایی نقاط ضعف این سیستم استفاده کرده است.

با این فرآیند که با عنوان «Google dorking» شناخته می‌شود به آسانی جستجوی آنلاین نیست اما هر کس که به یک کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند با برخی تکنیک‌های خاص این فرآیند را انجام دهد.

مقامات دولت فدرال می‌گویند هکرها از این فرآیند برای شناسایی نقاط ضعف سیستم‌های کامپیوتری در سراسر امریکا استفاده کرده‌اند.

وال استریت ژورنال در ادامه مدعی است حمید فیروزی، که توسط دادستان‌های فدرال متهم شد، به سد بومن در رای بروک ایالت نیویورک حمله کرده است. افراد آشنا با موضوع مدعی هستند وی در سال ۲۰۱۳ با استفاده از این تکنیک یک کامپیوتر محافظت نشده را که دروازه‌های سد و دیگر کاربری‌ها را کنترل می‌کرد شناسایی کرد.

ادعا می‌شود فیروزی پس از اینکه نقطه ضعف سیستم را شناسایی کرد با استفاده از ابزار دیگر آن را هک کرد.

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند این روش جستجو که ۱۰ سال است به کار گرفته می‌شود غیرقانونی نبوده و همیشه استفاده‌های منفی نیز ندارد. معمولا «هکرهای کلاه سفید»، متخصصین کامپیوتری که سیستم‌های کامپیوتری سازمان‌ها را برای شناسایی نقاط ضغف و بر طرف کردن آنها آزمایش می‌کنند، از این روش جستجو بهره می‌برند.

درخواست سایت وابسته به سپاه برای طراحی سلاح سایبری

هرچند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنشی رسمی به ادعای امریکا نداشته است، اما سایت گرداب وابسته به این نهاد، در گزارشی، ایران را قربانی ترورسیم سایبری امریکا و اسراییل خواند و خواستار طراحی سلاح سایبری جهت بازدارندگی و پاسخ متوازن به حمله احتمالی آمریکا شد.

سایت گرداب در این گزارش نوشت: آمریکا دومین سلاح سایبری خود را به طور کامل عملیاتی کرد و نیروی هوایی فرماندهی فضایی آمریکا در یک بیانیه اعلام کرد: «یک سلاح جدید سایبری ساخت آمریکا به اسم ارزیاب/شکارچی فضای سایبر به وضعیت عملیاتی کامل رسیده است».

در ادامه این گزارش آمده است: ایران در اقدامی بازدارنده و در جهت آسیب جدی رساندن به زیرساخت‌های آمریکا، باید با بانوآوری دست به طراحی «سلاح سایبری قدرتمند» بزند تا دشمنان را از فکر حمله سایبری بیرون بیاورد. همچنین انتظار می‌رود که هرچه زودتر فرماندهی سایبری در ایران تاسیس شود تا این نهاد جدید بتواند در تحقق ساخت سلاح‌های سایبری، تدوین استراتژی امنیت ملی سایبری و تقویت زیرساخت‌های کشور در قبال حملات سایبری در راستای امنیت بیشتر کشور عمل کند.

منبع : فناوران اطلاعات
کد مطلب: 42017
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام