ایتنا- دبیر شورای عالی فضای مجازی مهمترین اهداف و برنامه های این شورا را برای سال ۹۵ تشریح کرد و گفت: موضوع رصد فضای مجازی به صورت دقیق تر در دستور کار قرار میگیرد.
به گزارش ایتنا از مهر، سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به برنامههای مدنظر برای پررنگتر شدن فعالیتهای شورای عالی فضای مجازی گفت: در سال ۹۵ سعی خواهیم کرد حوزههای دیگر این شورا به عنوان نقطه کانونی فضای مجازی کشور مورد توجه قرار گیرد که این ماموریت هم بیشتر توسط مرکز ملی فضای مجازی هدایت خواهد شد.
رصد دقیق و به روز فضای مجازی در دستور کار وی مهمترین این اقدام را در حوزههای رصد و هماهنگی فضای مجازی عنوان کرد و ادامه داد: در بعضی از حوزهها نیاز به هماهنگی بین واحدهای مختلف دولت و حکومت است که باید این هماهنگی انجام شود.
فیروزآبادی گفت: همچنین در حوزه رصد فضای مجازی، باید بتوانیم اطلاعات دقیقتر و بهروزتری را براساس شاخصهایی که تعیین میکنیم با فوریت در مرکز ملی فضای مجازی داشته باشیم و در اختیار اعضای شورا قرار دهیم.
وی افزود: بنابراین تلاش خواهیم کرد در این دو حوزه پررنگتر فعالیت کنیم و همچنین مصوباتی که فکر می کنیم فوریت دارد در رابطه با الزامات شبکه ملی اطلاعات، پیوست فرهنگی و نظام رگولاتوری (نظام جامع مقرراتی) خواهیم داشت.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت تولید محتوا در حوزه فرهنگ فضای مجازی و نیز رویکرد توسعه اقتصادی در فضای مجازی که در برنامههای این مرکز دیده میشود ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی از تاکید بر اهمیت تولید محتوا در حوزه فرهنگی فضای مجازی دست بر نداشته است و همچنان این موضوع در راس نکات مورد توجه خود دارد.
وی گفت: اما ما معتقد هستیم اگر مدل توسعه اقتصادی برای فضای مجازی داشته باشیم در حقیقت به تولید محتوا در حوزه فرهنگ فضای مجازی کمک کردیم.
قیمت ترافیک اینترنت داخل و خارج باید متفاوت باشد وی افزود: به طور مثال ما در رابطه با قیمت گذاری تعرفه نظرمان این است که باید نظام تعرفه گذاری برای ترافیک اینترنت داخل و خارج از کشور در فضای مجازی متفاوت باشد و زمانی که دو یک قیمت داشته باشند، چه دلیلی دارد کاربر داخلی از خدمات و محتوای داخل کشور استفاده کند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در واقع سیستمهایی که در خارج از کشور فعالیت می کنند در حوزه ارائه محتوا، پایداری و کیفیت، معمولا ارائه خدمات بهتری از شبکههای داخل کشور دارند و طبیعی است که اگر بنا باشد هزینه ترافیک یک قیمت داشته باشد از سرویس خارجی استفاده میشود.
وی ادامه داد: یعنی برای ایمیل اگر هزینه استفاده از ایمیل خارج و داخل کشور مساوی باشد دلیلی وجود ندارد که کاربر از خدمات ایمیل داخلی استفاده کند و همین طور در حوزه فیلم و محتواهای چند رسانهای؛ بنابراین ما باید ابتدا اقتصاد فضای مجازی را در حوزههای خدمات، اطلاع رسانی و تولید محتوا ساماندهی کنیم.
فیروزآبادی اظهار داشت: به دنبال آن با بزرگ شدن اندازه اقتصادی فضای مجازی، شاهد آن خواهیم بود که متناسب با آن تولید محتوا خواهیم داشت. منتهی در حوزه فرهنگ یکسری باید و نبایدها وجود دارد که اینها باید توسط ارگان های فرهنگی کشور هدایت شود.
اولویت بندی طرحهای قابل ارائه به شورای عالی فضای مجازی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد اولویت طرحهای مدنظر برای تصویب در شورا در سال ۹۵ با اشاره به ۳۰ طرح در دستور کار، گفت: به تدریج ۳۰ طرحی که در مرکز ملی فضای مجازی در حال تدوین است، باتوجه به آماده شدن طرح ها و اگر بحث اضطراری وجود نداشته باشد، در نوبت موضوعات مورد بررسی در شورای عالی فضای مجازی قرار میگیرند.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با مسائلی هم که مسائل روز است، آنها را خارج از نوبت در شورای عالی فضای مجازی بررسی میکنیم که نمونه آن نیز طرح انتخابات در فضای مجازی بود که در آخرین جلسه این شورا مطرح شد.
فیروزآبادی تاکید کرد: بنابراین فعالیتهای صحن شورای عالی فضای مجازی مربوط می شود به طرح هایی که برای طرح در شورا آماده هستند و موارد اضطراری، که بنا به مسائل روز باید مطرح و در شورای عالی فضای مجازی مصوب شوند.