۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۳

پیامک، اولین قربانی شبکه‌های اجتماعی

ایتنا- شبکه‌ها اجتماعی موبایلی، ضربه بزرگی به درآمد اپراتورها از طریق پیامک زدند!
پیامک، اولین قربانی شبکه‌های اجتماعی


پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۱ تا ۴۰ درصد مشترکان اپراتورهای دنیا تا سال ۲۰۱۶ از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد که این موضوع می‌تواند کاهش جدی درآمد اپراتورهای تلفن همراه را به دنبال داشته باشد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، سال ۹۳ پس از تعطیلات نوروز تا مدت‌ها کاهش چشم‌گیر پیامک‌های نوروزی بحث داغ رسانه‌ها بود و نشان می‌داد که گسترش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی تا چه اندازه بر روی درآمد اپراتورها در زمینه‌ پیامک تاثیر گذاشته است.

حال همچنان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران افزایش می‌یابد و هر روز بر تعداد گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود. این موضوع اگرچه می‌تواند اثرات مثبت خاص خود را به دنبال داشته باشد، اما برای اپراتورها نوعی زنگ خطر هم به‌شمار می‌رود.

در این میان طبق اظهارات صورت گرفته ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند تاثیر بسزایی در میزان استفاده از OTT‌ها دارد. رویکرد (OTT(Over The Top نیز به هر گونه خدمت و محتوای ویدیویی گفته می‌شود که از طریق اینترنت و توسط یک وسیله مثل گیرنده (STB) یا تلویزیون هوشمند به کاربر نهایی خواهد رسید.

به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با روی‌ کار آمدن شبکه‌های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند به یکباره تعداد کاربران این نوع گوشی‌ها از دو میلیون نفر در دو سال پیش به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده که اگر تعداد تبلت‌ها را به این رقم اضافه کنیم عدد بزرگ‌تری به دست می‌آید که می‌توان گفت در دنیا داشتن چنین آماری خیره‌کننده است.

صادق عباسی شاهکوه در نشست تخصصی بررسی مشکلات و چالش‌های OTT‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: زمانی که ما اعلام کردیم قصد ارائه‌ اینترنت 3G را داریم و پیش‌بینی ما آن است که ظرف یکسال بیش از ۱۰ میلیون مشترک برای این خدمت داشته باشیم عده‌ بسیاری گفتند که این مسئله شدنی نیست اما به سرعت به این رقم رسیدیم و حتی موانعی که گفته می‌شد به دلیل عدم دسترسی مردم به تلفن‌های هوشمند مانع تحقق این پیش‌بینی‌ها می شود، بی‌اثر شد.

وی همچنین متذکر شد: البته این میزان استفاده مباحث دیگری را نیز به دنبال دارد. به عنوان مثال در بحث استفاده از شبکه‌های OTT که بر بستر موبایل انجام می‌شود این احتمال وجود دارد که این رقم بر درآمد تلفن‌های موبایل و همچنین خطوط تلفن ثابت تاثیر‌گذار باشد.

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌هایی که در دنیا صورت گرفته پیامک‌ها را می‌توان اولین قربانی OTT‌ها به حساب آورد. اما در گام بعدی به سرعت این موضوع در درآمد اپراتورها از راه مکالمات صوتی یا voice نیز تاثیر می‌گذارد.

البته کاهش درآمد اپراتورها تنها به دلیل روی کارآمدن شبکه‌های OTT نبوده و بخشی از این موضوع هم به این مسئله باز می‌گردد که اکنون تعداد مشترکین تلفن همراه به حد اشباع درآمده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار خدمات OTT رشد درآمدی بیشتری نسبت به اپراتورهای تلفن همراه دارد و برهمین اساس گفته می‌شود در آینده درآمد این شبکه‌ها از اپراتورهای تلفن همراه بیشتر خواهد بود.

معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان کرد: البته امیدواریم که این پیش‌بینی‌های بدبینانه به وقوع نپیوندد اما اگر اپراتورها خود را اصلاح نکنند این اتفاق دور از تصور نبوده و درآمد اپراتورها کاهشی خواهد بود.

عباسی‌ شاهکوه افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته اگر اپراتورهای تلفن همراه خود را با این روند تطبیق نداده و برخورد درستی نداشته باشند تا سال ۲۰۱۶ درآمد آنها کفاف برخی هزینه‌ها را نداده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ حتی درآمد اپراتورهای موبایل کفاف نگهداری شبکه آنها را ممکن است ندهد.

وی افزود: در واقع این مسئله مانند آن است که بگوییم شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات OTT اگرچه بر شاخه اپراتورها نشسته و خدمات خود را در قالب این بستر ارائه می‌کنند، اما اگر اپراتورها مدل درستی در دست نداشته باشند این شاخه بن و ریشه را از بین خواهد برد. برهمین اساس اگر اپراتورها بخواهند همچنان متکی به خدمات پیامک و تماس صوتی باشند قطعا در آینده به مشکل خواهند خورد.

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ روند قانون‌گذاری برای شبکه‌ OTT پرداخته و عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا OTT‌ها نیاز به مجوز نداشته و تنها در مورد برخی خدمات خاص از جمله ویدئوهای درخواستی ممکن است برای آنها مجوز صادر شود که در این خصوص هم به دلیل نظارت بر محتوا و رعایت بر حقوق مصرف‌کننده این اتفاق رخ می‌دهد.

او همچنین متذکر شد: نکته دیگری که در حال حاضر در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد بحث آن است که شبکه‌های OTT در خصوص تماس با شبکه‌های اضطراری چه عملکردی داشته و چگونه عمل می‌کنند. اکنون برخی از شبکه‌ها مانند اسکایپ در کشورهای مختلف امکانی در نظر گرفته‌اند تا مردم بتوانند از طریق آنها با شبکه تلفن ثابت و یا همراه ارتباط برقرار کنند. حال ما هم اگر برای شبکه‌های اجتماعی داخلی چنین امکانی در نظر بگیریم قطعا می‌تواند به رقابت شبکه‌های داخلی با نمونه‌های خارجی آنها کمک کند.

وی بحث امنیت را هم از دیگر موضوعات مهم OTT‌ها دانست و افزود: لازم است در مقررات‌ ‌گذاری برای OTT‌ها چند نکته مورد توجه جدی قرار گیرد. دسترسی آزاد به اطلاعات و خدمات اینترنت، کیفیت، حفظ حریم خصوصی، حفظ محرمانگی و حفاظت از اطلاعات اشخاص، حق شکایت و حق انصراف از دریافت خدمات از جمله موضوعاتی است که در قانون‌گذاری برای این بخش مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین به تلاش‌هایی که در حال حاضر در سازمان تنظیم مقررات صورت گرفته تا در این زمینه مقررات لازم تدوین شود اشاره کرد و افزود: به طور کلی OTT‌ها و خدمات آنها را می‌توان به شش دسته تقسیم کرد که عبارتند از بخش های ارتباطی، رسانه‌ها، تجارت الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های کلود و ارائه‌کنندگان محتوا بر بستر وب.

به گفته عباسی‌شاهکوه در حال حاضر با دعوت از فعالانی که در عرصه‌های مختلف در این زمینه فعالیت دارند از آنها خواسته شده است تا در قانون‌گذاری این بخش نظرات خود را با رگولاتور مطرح کنند.
کد مطلب: 41959
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام