۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴

پیدایش نهادهای جدید مدعی مبارزه با فساد در فضای مجازی

ایتنا- علیرغم راه‌اندازی شورای‌عالی فضای مجازی نتوانستیم به انتظارات و خواسته‌ها جامعه عمل بپوشانیم.
پیدایش نهادهای جدید مدعی مبارزه با فساد در فضای مجازی


هفته گذشته بود که در خبرگزاری‌ها شاهد اعلام موجودیت یک نهاد جدید در فضای مجازی بودیم. در این خصوص کامیار ثقفی عضو شورای‌عالی فضای مجازی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی تاکید کرد و گفت: جبهه فرهنگی ایثارگران در فضای مجازی تشکیل می‌شود.


وی در همایش جبهه مجازی در حوزه ایثار و شهادت در خصوص اهداف تشکیل این جبهه گفته بود: صاحبنظران و فعالان این عرصه دور هم جمع شده‌اند تا بتوانند از توان این فناوری برای تاثیرگذاری در یکی از عرصه‌های اجتماعی به نتیجه مطلوب برسند.
وی بر لزوم اجرایی شدن دستورات مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی تاکید کرد و گفت: علیرغم راه‌اندازی شورای‌عالی فضای مجازی نتوانستیم به انتظارات و خواسته‌ها جامعه عمل بپوشانیم و انتظار می‌رود جامعه ایثارگری این خط شکنی را انجام داده و نقش خود را در این زمینه ایفا کند.‌

تشکیل جبهه مردمی مبارزه با فساد در فضای مجازی
اما اکنون نهاد دیگری در خصوص سالم‌سازی فضای مجازی اعلام وجود کرده است.
جبهه مردمی مبارزه با فساد در فضای مجازی در خبر خود آورده است: همانطور که می‌دانید شبکه اجتماعی اینستاگرام که در کشور ما بدون محدودیت برای تمامی سنین در دسترس است، هم‌اکنون جولانگاه برخی از صفحات غیراخلاقی شده و با توجه به ناتوانی دستگاه‌های نظارتی نسبت به اجرای فیلترینگ هوشمند صفحات اینستاگرام ما جمعی از جوانان دغدغه‌مند بر آن شدیم تا ضمن رصد دقیق کاربرانی که مبادرت به اشاعه فحشا در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، اطلاعات این افراد را از طریق وبگاه mofsedin.info در اختیار همگان قرار دهیم، تا نقابی که مدت‌ها پشت آن پنهان بوده‌اند کنار زده شود و دستگاه‌های مسئول راحت‌تر بتوانند نسبت به برخورد با مفسدین اقدام کنند.

این گروه در ادامه خبر خود مدعی شده‌اند، تا کنون اطلاعات بیش از ۵۰۰۰ نفر از کسانی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر غیراخلاقی و همچنین اقدامات منافی عفت می‌کردند، جمع‌آوری شده و ضمن ارسال پیامک هشدار برای این افراد در روزهای اخیر، به صورت گام به گام اطلاعات و هویت این افراد را نیز منتشر خواهیم کرد.

در گام نخست شماره موبایل این افراد با مخفی نمودن دو شماره آخر و حذف شناسه اپراتور در قالب یک فایل به صورت یکجا روی اینترنت منتشر می‌شود و توقع بر این است که نسبت به فعالیت‌های خود بازنگری کرده و گذشته را نیز جبران کنند، در غیر این‌صورت به پشتوانه حمایت‌های شما مردم عزیز مسلمان ایران، ما خود را موظف به انجام هرگونه اقدام انقلابی نسبت به پاک‌سازی فضای شبکه‌های اجتماعی از محتواهای غیراخلاقی می‌دانیم.

انتقاد سازمان فضای مجازی از بی‌برنامگی‌ها
رئیس سازمان فضای مجازی کشور گفت: نگاه‌ها نسبت به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرصت محور باشد، باید از چنین فضا و امکاناتی برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به جهان استفاده کرد.

منصور امینی، پنجشنبه شب در نخستین گردهمایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعالان فضای مجازی سراج خراسان جنوبی در بیرجند اظهار کرد: چنین فضایی هرچند یک فرصت است، اما آسیب خاص خود را هم دارد باید برای رفع آسیب‌ها اقدام کرد.
وی گفت: نیاز است مردم فرهنگ صحیح استفاده از شبکه‌های مجازی را یاد بگیرند، جریان مومنان انقلابی این کار را هدایت کنند.

وی بیان کرد: با توجه به فناوری روز فرصت‌های زیادی بوجود آمد، می‌توان پیام انقلاب را به جهان رساند، برای این کار نیاز به داشتن شبکه داخلی هستیم باید آن را به مطالبه عمومی مردم از دولت تبدیل کرد.

به باور امینی در فضای مجازی تولید محتوا باید جذاب باشد، و جریان انقلاب در این ارتباط مشکلی ندارد می‌تواند محصول محتوای جذاب را تولید و در اختیار سایت‌ها و شبکه‌های مجازی قرار دهد.
وی ادامه داد: در تولید تکنیک محتوا کارهای خوبی در سطح کشور از جمله خراسان جنوبی انجام شد، منتهی اشکال اساسی در تولید محتوا وجود دارد، باید بگونه‌ای باشد برای همه کاربرد داشته باشد و به زندگی مردم برسد.
به گفته امینی، پیام‌ها باید هوشمند و غیرمستقیم باشد تا بتواند اثرگذاری خود را داشته باشد و در این ارتباط به اتاق فکر نیاز است که جریان انقلاب از این مساله رنج می‌برد.

رئیس سازمان فضای مجازی در ادامه یادآور شد: رسالت اصلی ما نسبت به خطر جدی در برابر انقلاب، موضوع فرهنگی است.
وی اضافه کرد: استکبار، دشمنان انقلاب و نظام در تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم هستند، تا حدودی هم تغییر دادند در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده‌اند سبک زندگی غربی در نوع پوشش، آرایش و حتی پخت و صرف غذا تا موضوع جاری زندگی مردم ایجاد شده است.
وی با طرح این پرسش در این میان سهم ما چیست؟، تاکید کرد: آیا کاری انجام دهیم فقط خود لذت ببریم، نمی‌گویم آسیب اینجا نیامده است مردم پیام خود را از جایی می‌گیرند.

امینی یادآور شد: مخاطب ما کیست، آیا مخاطب شناسی کردیم؟، برای قشر خاکستری برنامه داریم؟
رئیس سازمان فضای مجازی تصریح کرد: وظیفه نیروهای ارزشی و مومن و معتقد به انقلاب و نظام و رهبری این هست با فساد سازمان یافته در فضای مجازی که دین و باورهای جوانان را مورد هجمه قرار داده است مبارزه کنند.

وی بر هوشمندی مردم نسبت به محتوای سایت ها تاکید کرد و گفت: نباید تنها به فلیتر کردن سایت‌ها و برخورد پلیس فتا و قوه قضائیه با هنجارشکنان اکتفا کرد.
وی با بیان اینکه برای مقابله با فساد سازمان یافته کارهای مختلف می‌توان انجام داد، گفت: نباید فضای امنی در دنیای مجازی و شبکه اجتماعی برای مفسدان ایجاد شود.

وی در ارتباط به استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله مکالمه با تلفن‌های هوشمند اظهار کرد: دیدگاه‌هایی مختلفی وجود دارد که مکالمه‌ها توسط شبکه‌های جاسوسی شنود می‌شود.
وی بیان کرد: تهدید در همه حوزه‌ها وجود دارد، هر جا عرصه را خالی کردیم دشمن وارد شد و بیرون کردن دشمن کار سختی است.

همچنین در این گردهمایی دبیر قرارگاه ولی عصر (عج) خراسان جنوبی با بیان تشکیل این قرارگاه ۹ ماه قبل، گفت: دشمن برای ورود به زندگی ما برنامه‌ریزی جدی کرده و از ابزارهای مختلف مثل قومیت‌ها، تخریب آرمان‌ها، و غیره استفاده می‌کند.

محمد مطهری‌فر، تاکید کرد: دشمن وارد فضای مجازی شده و فعال است با این وجود برخی‌ها سبک زندگی خود را از ماهواره اقتباس می‌کنند با این وجود مایوس نیستیم خیلی کارها می‌توانیم انجام دهیم.
وی تاکید کرد: دشمن در مراحل مختلف از عامه مردم شکست خوردبرای تاثیرگذاری در خواص کار می‌کند که جمعیت مردمی را پشت سر خود دارد خوب هم کار می‌کند.
مطهری‌فر، بیان کرد: دشمن از رهبری هوشمند، می‌ترسد، از مقاومت ما در مقابل خود وحشت دارد، سعی دارد، حلقه‌های وصل را جدا کند.

وی بر تبیین مسایل انقلاب برای نسل‌های سه و چهارم انقلاب تاکید کرد و گفت: خطرهای زیادی جامعه را تهدید می‌کند کارهای روی زمین مانده زیاد است و ما به دنبال ساختار مردمی قوی و نیرومند هستیم.

مطهری‌فر بیان کرد: مبانی اخلاق سرلوحه کارها قرار گیرد باید الگو باشیم و با رفتار اخلاق‌مدارانه در فضای مجازی حرکت کرد .

به گفته دبیر قرار گاه ولی عصر(ع) خراسان جنوبی آسیب‌هایی وجود دارد دروغ‌پراکنی و شایعه‌پراکنی ممکن است آسیب‌زا هم باشد.

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات
کد مطلب: 41851
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام