۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۰

اهدای جایزه نوبل ۲۰۱۵ رایانه به دو متخصص برجسته رمزگذاری

ایتنا- رمزنگاری مخصوصا بعد از جنجال اخیر بین اپل و پلیس فدرال آمریکا، اهمیت دوچندان پیا کرده است.


بدون شک همه ما می‌دانیم، هم‌اکنون موضوع رمزنگاری و رمزگذاری داده‌ها در سطح وب تا چه حد بااهمیت است، به ویژه پس از دعوای بزرگی که میان اپل و اف.بی‌.آی به راه افتاده، این موضوع به یک موضوع چالشی در میان کار‌شناسان و متخصصان و عموم کاربران تبدیل شده است. از همین روی است که اهدای نوبل رایانه به دو متخصص رمزگذاری حائز اهمیت است.


انجمن ماشین‌های محاسباتی ـ Association for Computing Machinary ـ هر سال اقدام به اهدای جایزه A. M. Turing به منتخب یا منتخبین خود می‌کند که از آن به نوبل رایانه یا نوبل کامپیو‌تر یاد می‌کنند. از سال ۱۹۶۶ تاکنون این جایزه به متخصصان و دانشمندان بزرگ علم رایانه تقدیم شده است که در میان آن‌ها افرادی مانند «داگلاس انگلبارت» مخترع ماوس حضور دارند.

اما به احتمال زیاد، شما تا کنون نام این جایزه را نشنیده بودید و این موضوع به رغم آن است که نام این جایزه برگرفته از نام «آلن توریگ» ریاضی‌دان انگلیسی برجسته و متخصص بزرگ رمزگشایی متفقین در جنگ دوم جهانی است. وی را پدر علم رایانه و هوش مصنوعی می‌شناسند.


این جایزه اما به قدری حائز اهمیت است که سال گذشته گوگل خود را اسپانسر آن معرفی کرد و رقم مالی آن را از ۲۵۰ هزار دلار به یک میلیون دلار افزایش داد.

با این حال، امسال نیز مانند هر ساله این جایزه به برندگان اهدا شد. «ویتفیلد دیفای» و «مارتین هلمن» که هر دو از مؤلفین و طراحان پروتکل امن «دیفای-هلمن» در سال ۱۹۷۶ هستند، امسال برندگان نوبل رایانه شدند. دیفای مدیر ارشد امنیتی سابق در شرکت Sun Microsystems است و هلمن استاد بازنشسته مهندسی برق در استنفورد.


مدل رمزگذاری این دو، هم‌اکنون در همه جای وب در حال استفاده بوده و مبتنی بر رمزنگاری نامتقارن است که در آن از یک کلید عمومی برای رمزگذاری و از یک کلید خصوصی در اختیار مخاطب هدف، برای رمزگشایی داده‌ها استفاده می‌شود. البته این نوع از رمزگذاری نیز مانند همه انواع دیگر نقاط ضعف خود را دارد و می‌توان به خوبی حدس زد که کدام یک از نهادهای دولتی در سراسر دنیا قادر به رمزگشایی از داده‌هایی که به این شکل رمزنگاری شده‌اند، هستند.

اما به هر حال و با همه این‌ها، انجمن ماشین‌های محاسباتی بر این عقیده است که این دو به این دلیل که روش آن‌ها منجر به حفاظت و صیانت از میلیارد‌ها دلار تراکنش‌های مالی و همچنین حفاظت از بی‌شمار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران شده است، شایسته دریافت جایزه تورینگ هستند.

قرار است، مراسم اهدای این جایزه به دیف و هلمن در یازدهم ژوئن در شهر سانفرانسیسکو برگزار شود.

منبع: تابناک
کد مطلب: 41656
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام