۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶

اعتماد انسان به ربات‌ها، بیش از حد تصور

ایتنا- ربات‌ها، مخلوق دست انسان‌ها هستند، اما اعتماد انسان‌ها به ربات می‌تواند نگران‌کننده باشد!
اعتماد انسان به ربات‌ها، بیش از حد تصور


مطالعات محققان دانشگاه جورجیاتک نشان می‌دهد که انسان‌ها بسیار بیشتر از چیزی که تصور می‌شود به ربات‌ها اعتماد دارند.


به گزارش ایتنا از ایرنا، این تحقیقات بخشی از یک مطالعه بلندمدت در رابطه با ماهیت اعتماد انسان به ربات‌ها است. با افزایش اتکای ما به ماشین‌های دارای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، صنایع و سایر امور، اطلاع از میزان واقعی اعتماد به ربات‌ها اهمیت بیشتری می‌یابد.

محققان جورجیاتک شرایطی شبیه به آتش‌سوزی در یک ساختمان را شبیه‌سازی کردند و از داوطلبان خواستند تا نقش ساکنین ساختمان را بر عهده بگیرند. برای آزمایش میزان اعتماد این افراد به ربات‌ها، محققان در جریان آتش‌سوزی از یک ربات برای راهنمایی داوطلبان به خارج از ساختمان استفاده کردند. البته عملکرد ربات به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید دچار اختلال شده و به درستی کار نمی‌کند. با وجود این اغلب داوطلبان به این ربات اعتماد کردند و سرنوشت خود را به دست آن سپردند.

در این آزمایش با وجود این که عملکرد ربات در شرایط واقعی می‌توانست منجر به از دست رفتن جان افراد شود، داوطلبان کورکورانه از دستورالعمل‌های آن پیروی کردند. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد این افراد اعتقاد دارند سیستم‌های رباتیکی هرگز دچار اشتباه نمی‌شوند و حتی در مقایسه با انسان‌ها شناخت بهتری از دنیا دارند.

هدف محققان از این آزمایش، اطلاع از این موضوع بود که آیا انسان‌ها به ربات‌ها اعتماد دارند یا خیر‎ْ؛ اما اکنون پرسش مهم‌تر این است که چگونه می‌توان از اعتماد بیش از حد انسان‌ها به ربات‌ها جلوگیری کرد؟

گزارش کامل این تحقیقات در کنفرانس جهانی IEEE در رابطه با تعامل انسان و روبات در نیوزلند ارائه شد.

 
کد مطلب: 41647
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام