۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳

افزایش دسترسی به اطلاعات با راه‌اندازی 3G و 4G تلفن همراه در 620 شهر

ایتنا- تجهیز 460 شهر به نسل سوم و 160 شهر به نسل چهارم تلفن همراه گامی برای تحقق وعده رئیس جمهوری درباره افزایش دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است.
افزایش دسترسی به اطلاعات با راه‌اندازی 3G و 4G تلفن همراه در 620 شهر


از زمانی‌که تلفن همراه برای نخستین بار در نوزدهم مرداد سال ۱۳۷۳ پا به این کشور گذاشت تا امروز که ۲۱ سال از ورود نخستین نسل تلفن همراه به داخل کشور می گذرد، مردم همواره به دنبال استفاده از پیشرفته‌ترین خدمات تلفن همراه بوده‌اند و همین موضوع دولت‌ها را به سوی پاسخگویی به این مطالبه مردمی سوق داده است.


امروز که جهانیان به‌سرعت مرزهای نوین فناوری را درمی‌نوردند و هر روز پدیده‌ای تازه رخ می‌نماید، ایرانیان نیز بهره‌مندی از این فناوری‌ها را می‌طلبند و دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید روی کار آمده، این خواسته عمومی را در نظر داشته است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ از وضع پهنای باند اینترنت کشور ابراز نارضایتی کرد و گفت: قرار ما با وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هرچه زودتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه فقط برای خانه ها و تجارتخانه ها بلکه حتی برای تلفن های همراهی که دست مردم است، افزایش پیدا کند.

** تاریخچه تلفن همراه در جهان
فکر خارج کردن تلفن از حالت ثابت و بکارگیری آن در مکان‌های مختلف از دهه ۱۹۶۰ در کشورهای معروف به اسکاندیناوی پا گرفت.
به نوشته تارنمای «همشهری آنلاین»، سوئد، دانمارک و فنلاند از پیشگامان تلفن های اتومبیل در جهان بودند که این فناوری را اواخر دهه۱۹۶۰ به بازار جهانی عرضه کردند.

اوایل سال ۱۹۸۵گروهی متشکل از ۱۷کشور اروپایی به نام جی. ام.اس (GMS) به وجود آمد تا به صورت هماهنگ طرح تلفن سیار دیجیتال را اجرا کنند. آنها سرانجام سیستمی را ابداع کردند که در نوع و زمان خود بی عیب و نقص بود.

در آغاز قرار بود این سیستم در اختیار کشورهای دیگر قرار نگیرد اما هزینه های سنگین این طرح آنان را واداشت برای جلب مشتری تلاش کنند تا از این طریق هزینه ها سرشکن شود.
به دلیل نیاز سایر کشورها به فناوری های تازه و کارآمد، از تلفن همراه در دنیا استقبال شد و در مدت کوتاهی این فناوری در سراسر جهان به بهره برداری رسید.
«مارتین کوپر» یک مهندس الکترونیک در شرکت «موتورولا»، نخستین گوشی قابل حمل را ساخت و در سوم آوریل ۱۹۷۳ میلادی با گوشی یک کیلوگرمی خود صحبت کرد.

** تاریخچه تلفن همراه در ایران
ایران در سال ۱۳۵۴ یک دهه پس از پیدایش تلفن سیار در جهان، در صدد استفاده از این سیستم بر آمد. آن زمان بررسی شرکت مخابرات ایران و کارشناسان خارجی نشان داد کشور ما سالیانه کشش جذب چهار هزار تا پنج هزار مشترک را دارد. در مرحله نخست اجرای طرح، واگذاری یک هزار شماره پیش بینی شد اما این تلاش ناکام ماند.

وزارت پست و تلگراف در سال۱۳۶۷ اقدام به طراحی تلفن سیار کرد. در سال ۱۳۷۲ پس از بازنگری در این طرح، تجهیزات مورد نیاز خریداری شد و نوزدهم مرداد ماه ۱۳۷۳ مرحله نخست این طرح با ظرفیت ۱۰هزار شماره آغاز به کار کرد.

اکنون با گذشت ۲۱ سال از آغاز به کار نخستین تلفن همراه کشور در تهران انس مردم با این وسیله ارتباطی به اندازه ای رسیده که تصور جدا شدن از آن برای بسیاری، غیر قابل تحمل است.

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نوزدهم بهمن ماه در این باره در شبکه اجتماعی «کلوب» نوشت: امروز ارتباطات و فناوری اطلاعات به گونه‌ای با زندگی مردم عجین شده که تصور زندگی بدون این وسایل غیرقابل تحمل است.

** تلاش ها برای ورود آخرین فناوری های تلفن همراه
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی ارائه خدمات فناوری در این عرصه، برنامه افزایش پهنای باند را برای دسترسی بیشتر مردم به خدمات، افزایش رفاه و تسهیل در انجام امور در دستور کار قرار داد.

آن‌گونه که واعظی در شماره ۱۵۴ نشریه «زمان تحول» ویژه نامه «کتاب سال فاوا» در این باره نوشت: تا پایان پارسال ۲۰۰ شهر کشور زیر پوشش نسل سوم تلفن همراه و ۷۰ شهر نیز تحت زیر پوشش نسل چهارم قرار گرفت.

وی افزود: ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار گوشی هوشمند در کشور وجود دارد که نزدیک به ۹ میلیون استفاده کننده از آنها از اینترنت گوشی خود استفاده می‌کنند.
به نوشته واعظی، در آغاز دولت یازدهم شمار مشترکان اینترنت سه‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که این عدد اکنون به نزدیک به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است.
وزیر ارتباطات اعلام کرد: پارسال هشت هزار روستا به اینترنت دسترسی یافتند که امسال این شمار به ۲۵ هزار روستا افزایش می‌یابد.

اکنون با گذشت نزدیک به ۳۰ ماه از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، ساکنان ۴۶۰ شهر به نسل سوم تلفن همراه دسترسی دارند و نسل چهارم نیز در ۱۶۰ شهر در اختیار مردم است تا دسترسی آزاد به اطلاعات افزایش یابد.
کد مطلب: 41251
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام