۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۷

گوگل در حال آزمایش استفاده از پهپادها برای رساندن اینترنت 5G به کاربران است

ایتنا- گوگل در نظر دارد در پروژه‌ای جاه‌طلبانه امکان دسترسی همه ساکنین جهان به شبکه پهن پاند اینترنت را از طریق بالون‌های غول‌پیکر میسر کند.
گوگل در حال آزمایش استفاده از پهپادها برای رساندن اینترنت 5G به کاربران است


مهندسان گوگل قصد دارند بالن‌های اینترنت را حدود ۱۰۰ روز در آسمان نگاه دارند، این زمان برای مدل‌های مشابه حدود یک الی دو روز می‌باشد.

مدت زمانی که بالن هواشناسی در اتمسفر می‌ماند محدود است، بنابراین گوگل مشغول یادگیری الگوهای باد برای بالن‌ها و به اشتراک گذاشتن داده‌ها با اداره اقیانوس شناسی و جو شناسی است.

حال بر اساس گزارش جدید گاردین، غول جستجوگرهای اینترنتی به موازات پیش بردن پروژه بالون‌های غول‌پیکر، مشغول توسعه زیرساخت‌های لازم در جهت دسترسی گستره به شبکه 5G با استفاده از پهپادها نیز می‌باشد.

بر این اساس پروژه مذکور که با کد داخلی SkyBender شناخته می‌شود، بسیار شبیه به طرح متصل کردن همه ساکنان زمین به اینترنت از طریق پهپادهای اینترنت رسان موسوم به «آکیلا» است که با انرژی خوردشیدی حرکت می‌کنند.

گفته می‌شود که طرح استفاده از پهپادها برای رساندن اینترنت 5G گوگل هم‌اکنون مراحل آزمایشی خود را در پایگاه فضایی امریکا در نیومکزیکو و آشیانه‌ای به مساحت ۱۵ هزار فوت مربع که از شرکت ریچارد برنسون اجاره شده به سر می‌برد.

به طور کلی هدف از این طرح، آزمودن امکان ارسال و دریافت امواج رادیویی میلی‌متری از طریق پهپادها می‌باشد.

طبق گفته Jacques Rudell، استاد مهندسی برق در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، بزرگ‌ترین مزیت استفاده از امواج میلی‌متری، امکان رساندن آن‌ها به طیف وسیع از دستگاه‌ها در یک منطقه می‌باشد، زیرا شبکه‌های مخابراتی کنونی با ازدحام زیادی مجبور هستند امواج را منتقل کنند.
البته ناگفته نماند که اصلی‌ترین نقطه ضعف امواج میلی‌متری، برد کمتر آن‌ها نسبت به شبکه‌های مخابراتی کنونی می‌باشد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگی همچون زیمنس، نوکیا و هواوی در حال توسعه نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی هستند. هرچند طرح استفاده از پهپادها برای رساندن اینترنت 5G به کاربران در مواقع اضطراری یک راه حل بسیار ایدئال محسوب می‌شود، با این حال به کار گیری دائمی آن‌ها به دلایل امنیتی و ناپایداری شبکه کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

منبع: فارنت
کد مطلب: 40768
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
به چه درد ما میخوره؟ اینا که نزدیک مرزهای ما هم بشن مورد اصابت موشک قرار میگیرند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام