۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶

جاده الکتریکی که هیچگاه یخ نمی‌زند

ایتنا- پژوهشگران از بتن هوشمندی رونمایی کردند که به واسطه عبور مقادیر اندک انرژی از آن، می‌تواند برف و یخ را از سطح خود ذوب کند.
جاده الکتریکی که هیچگاه یخ نمی‌زند


 به گزارش دیلی میل، زمان خداحافظی با پارو و نمک فرا رسیده است، زیرا بتن رسانا می‌تواند به خودی خود مسیر خودروها را تمیز می‌کند.


'کریس توان' استاد مهندسی عمران و محقق دانشگاه نبراسکا در لینکلن با تغییر کمتر از یک چهارم از ترکیب بتن معمولی، روشی را برای ذوب کردن یخ و برف از سطح زمین ابداع کرده است.

این بتن ظاهرا شبیه بتن عادی است که بدون هیچ خطر برق گرفتگی، می‌تواند میزان کافی جریان الکتریسیته را برای پاک‌سازی مسیر عبور خودرو از خود عبور دهد و حتی سپرهایی در برابر جاسوسی صنعتی ایجاد کند.

محققان برای آزمایش این بتن، یک قطعه ۲۰۰ فوت مربع (۱۸.۵۸متر مربع) از آن را در خارج از مؤسسه پیتر کیویت قرار دادند و متوجه قابلیت‌های این زیرساخت رسانا برای ذوب برف شدند.

در این آزمایش پژوهشگران مشاهده کردند که ابتدا برف بر سطح این بتن جمع شد و تمامی آن را پوشاند اما پس از دقایقی، ذوب برف آغاز و در مدتی کوتاه، کل سطح بتن پاک شد، به طوری که قطعه‌ای مستطیل شکل از بتن عاری از برف را در یک زمین برفی به جا گذاشت.

این بتن عمدتا حاوی مواد سنتی است، اما ۲۰ درصد از ترکیب استاندارد آن برای ایجاد قابلیت رسانایی، از ورقه‌های آهن و ذرات کربن تشکیل شده است.

اکنون قرار است محققان این بتن یخ‌زدا را به اداره فدرال هوانوردی آمریکا ارائه دهند که در صورت موافقت آن، آزمایش‌های بیشتری انجام خواهد شد تا از این فناوری در باند یک فرودگاه بزرگ این کشور استفاده شود.

منبع : ایران
کد مطلب: 40681
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام