۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۲

آیا محصولات اپل در صورت ورود رسمی به ایران گران‌تر می‌شود!

ایتنا- بازار شایعات درباره ورود اپل به بازار ایران داغ است.
آیا محصولات اپل در صورت ورود رسمی به ایران گران‌تر می‌شود!


پس از اجرایی شدن برجام و برداشتن تحریم‌ها بار دیگر زمزمه ورود شرکت‌هایی مثل اپل به بازار ایران شنیده می‌شود، اما هنوز این شرکت به شکل رسمی بیانیه‌ای برای ورود به بازار ایران ارائه نکرده است.


اگرچه اپل پس از اجرایی شدن برجام اعلام کرد که در نسخه بعدی سیستم‌عاملش نام ایران را درج کرده و از همکاری با مهندسان ایرانی خرسند می‌شود، اما در طول چند سال گذشته که ایران تحت تحریم آمریکا بوده غیر از اپل، هیچ شرکت آمریکایی اجازه همکاری با ایران را نداشت و هم‌اکنون هم اپل در بازار ایران هیچ نمایندگی ندارد.

البته اپل مشتریان زیادی در بازار ایران دارد و این کشور یکی از بازارهای پرسود برای اپل به شمار می‌رود.

یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح است، قیمت محصولات اپل در صورت راه‌اندازی نمایندگی در بازار کشورمان است. به گفته بازاریان هم‌اکنون هم قیمت محصولات اپل در بازار ایران با بازارهای جهانی تفاوت چندانی ندارد.

اما ظاهرا طی چند ماه گذشته مدیر بخش بازاریابی خاورمیانه اپل طی بازدید غیر رسمی که از ایران داشت از میزان استقبال مردم به محصولات اپل شگفت‌زده شد و در عین حال از این موضوع که تابلوهای اپل بالای سردر فروشگاه‌ها نصب شده متاسف بود.

با این حال با وجود برداشته شدن تحریم‌ها احتمال احداث نمایندگی در بازار ایران از سوی اپل وجود دارد اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به مشکلات زیرساختی که در بحث واردات، توزیع و فروش وجود دارد ورود نمایندگی هم اثر چندانی در سیستم آشفته ارائه خدمات ندارد.

برخی از کارشناسان وجود نمایندگی اپل در صورت انحصار را موجب بالا رفتن قیمت این محصول می‌دانند چراکه بالا رفتن تقاضا از یک محصول ممکن است نمایندگی به طور انحصاری قیمت را بالا ببرد.

به گفته فروشندگان، هم‌اکنون شرکت‌هایی در ایران اقدام به ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات اپل می‌کنند، اما انتظار می‌رود با ورود اپل به بازار ایران، ارائه خدمات پس از فروش یکسان باشد.

در حال حاضر با توجه به نبود نمایندگی در بازار ایران، تقریبا اکثر گوشی‌ها و سایر محصولات اپل در بازار ایران قاچاق است.

به گفته فروشندگان، قوانینی که در کشور برای مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد، تنها به ضرر فروشندگان محصولات است، در حالی که برخی از فروشندگان نمی‌توانند از قاچاق بودن یک جنس اطلاع پیدا کنند و مقصد نهایی مبارزه با کالای قاچاق فروشندگان هستند، نه واردکنندگان.

هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های موجود در بازر قاچاق هستند که از راه‌های غیر رسمی به کشور وارد می‌شوند اما قوانین گمرکی تنها فروشندگان را هدف قرار می‌دهد.

فروشندگان ادعا می‌‌کنند که از آنها خواسته می‌شود که قاچاق بودن محصول را استعلام کنند، در حالی که هیچ سایتی برای استعلام وجود ندارد.

همچنین روند اداری استعلام محصول گاهی تا یک سال و بیشتر از آن زمان می‌برد که با توجه با پایین آمدن قیمت محصول در نهایت سرمایه فروشنده از بین می‌رود.

منبع : فناوران اطلاعات
کد مطلب: 40661
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام