۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
به شماره افتادن عقربه‌ عمر غول‌های تلفن همراه

انقراض موبایل سازان!

ایتنا- گوشی‌های رده بالای اپل و سامسونگ متحمل بیشترین ضرر رکود بازار جهانی موبایل شدند.
انقراض موبایل سازان!


صنعت ساخت گوشی تلفن همراه در جهان امسال برای اولین‌بار یک رشد تک رقمی داشت.


به گزارش ایتنا از ایسنا، همین دو سال قبل صنعت تلفن همراه رشد ۴۰ درصدی داشت. تقاضای چین بزرگترین بازار تلفن همراه جهان که زمانی عامل رشد جهانی این صنعت بود سال آینده ثابت خواهد بود.

شرکت‌های سازنده گوشی همراه در سال ۲۰۱۶ به سمت انقراض پیش خواهند رفت. نرخ رشد این صنعت در سال جاری به کمتر از ۱۰ درصد رسید.

گوشی‌های رده بالای اپل و سامسونگ بخش عمده این ضرر را متحمل شده‌اند در حالیکه شرکت‌های نوپایی همچون شیائومی چین در حال جذب خریدار اولی‌ها هستند.

برندهای زیان‌دهی همچون HTC و سونی ممکن است مجبور شوند عطای این کار را به لقایش ببخشند. این رکود دو نکته را نشان می‌دهد؛ اول اینکه بازار اشباع شده است به طوریکه مالکان کنونی گوشی‌های هوشمند در جهان بیشتر از خریدار اولی‌ها هستند.

چین که ۳۰ درصد تجارت جهانی تلفن همراه را به خود اختصاص می‌دهد در حال پیوستن به آمریکای شمالی و اروپای غربی به عنوان بازاری جایگزین است که فروش در آن ناشی از به‌روزرسانی است.

این یک خبر خوش برای سازندگان رده‌بالایی همچون اپل و سامسونگ است.

تحلیلگران مؤسسه کاناکورد جنیوتی گفتند: اپل که ارزش بازارش ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، ۹۴ درصد سود این صنعت را در سه ماهه منتهی به سپتامبر به خود اختصاص داد. سامسونگ در حال حاضر تنها سازنده بزرگ گوشی‌های اندروید است که سوددهی دارد.

دوما خریدار اولی‌ها در بازارهای نوظهور رشد این صنعت را تامین خواهند کرد. صادرات گوشی در خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافت.

شرکت‌های چیی همچون شیائومی و هوآوی که در سال جاری به رده سوم بزرگترین سازندگان گوشی همراه در جهان صعود کرده‌اند، با عرضه گوشی‌های اقتصادی به این بازارها ورود کرده‌اند.

همچنین رقابت شدیدی در هند بین سازندگان بومی همچون میکرومکس و اینتکس با سامسونگ وجود دارد.

این شرکت‌ها بدون حاشیه سود اپل یا مقیاس هوآوی احتمالا دوام نخواهند آورد. شرکت زیان‌ ده HTC در حال حاضر با وام یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری که رو به اتمام است، دوام آورده است.

عرضه مدل ۵۰۰ دلاری که این شرکت برای رقابت با آیفون روانه بازار کرده بعید است بتواند این شرکت را نجات دهد. تحلیلگران انتظار دارند سهم بازار جهانی HTC سال آینده بدون تغییر و در حدود یک درصد بماند.

همچنین شرکت‌های زیان ده ژاپنی همچون سونی و کیوسرا نیز برای تعطیل کردن واحدهای گوشی‌سازی خود که هیچ سود دهی ندارد تحت فشار خواهند بود. حتی شرکتی مثل بلک‌بری به عنوان یک پیشتاز در صنعت تلفن همراه اگر با اقبال مشتریان نسبت به تازه‌ترین محصولش روبرو نشود، ممکن است مجبور به کنار گذاشتن تجارت تلفن همراه شود. ۲۰۱۶ احتمالا شروع یک پایان برای خیلی‌ها خواهد بود.
کد مطلب: 40031
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام