۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳

رشد 13 درصدی جرائم طی 8 ماه

كشف 90 درصدی پرونده‌ها / تهران رتبه اول جرائم اینترنتی
ایتنا- یکی از اهداف پلیس فتا آسودگی خاطر شهروندان برای فعالیت در حوزه‌های مختلف، مراقبت از فضای مجازی برای کنترل فعالیت‌های غیرقانونی می‌باشد.
رشد 13 درصدی جرائم طی 8 ماه



رئیس پلیس فتا از رشد ۱۳ درصدی جرائم ، كشف ۹۰ درصدی پرونده‌ها ، افزایش ۹۲ درصدی پرونده‌های هتك حیثیت و .. در سال ۹۴ خبر داد .


رئیس پلیس فتا گفت: طی سال ۹۴ رشد ۱۳ درصدی جرائم را داشته‌ایم، در هشت ماه امسال نیز ۱۱ درصد جرائم مربوط به جرائم اخلاقی بوده است ضمن اینکه بیشترین جرمی که در کشور رسیدگی شده مربوط به برداشت‌های غیرمجاز با ۵۲ درصد از کل جرائم بوده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا : سردار کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی در نشست خبری پلیس فتا در ابتدا به چگونگی فعالیت این پلیس اشاره کرد و گفت: این پلیس با تکیه به توان داخلی، فنی و تخصصی خود ایجاد شده است؛ تامین امنیت فضای مجازی، صیانت از دانش‌های علمی، اسلامی و انسانی و کنترل و حفاظت از آزادی‌های مشروع و حریم‌خصوصی افراد از اهداف پلیس فتا است.

رئیس پلیس فتا به فعالیت این پلیس طی یک هزار و ۷۰۰ روز اشاره کرد و ادامه داد:در این پلیس در ۱۳۰ استان و شهرستان بالای ۲۰۰ هزار نفر به صورت عملیاتی فعالیت می‌کنند و در ۱۱ مرکز استان به عنوان استان‌های معین، مرکز آزمایشات دیجیتال فعال دارد همچنین ۸۲ درصد از عوامل پلیس فتا مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارند.

رئیس پلیس فتا در ادامه به وقوع بیشترین جرم فضای مجازی در حوزه‌های جغرافیایی اشاره کرد و گفت: تهران بزرگ با ۲۹.۵ درصد بیشترین جرم و استان‌های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند ضمن اینکه استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شرق تهران و منطقه ویژه کیش از استان هایی هستند که کمترین جرم را دارند.

سردار هادیانفر همچنین به آمار کاربران در جهان اشاره کرد و گفت: از سه میلیارد کاربر اینترنت در دنیا، ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کاربر ایرانی هستند که از این تعداد ۲۳ میلیون نفر کاربران جوان را به خود اختصاص داده اند.

وی در خصوص ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه تصریح کرد: این آمار در خاورمیانه ۴۸ از ۱۰۰ نفر و در ایران ۵۹.۵ از ۱۰۰ نفر است ضمن اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در جهان ۹۱ نفر از ۱۰۰ نفر، در خاورمیانه ۶۰ نفر از ۱۰۰ نفر و در ایران از ۱۰۰ نفر ۱۰۵ نفر است؛ طبق آمار در هر ۱۲ ثانیه یک نفر قربانی جرائم سایبری است.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا با اشاره به حوزه جرائم طی سال ۲۰۱۴ گفت: اخاذی، کلاهبرداری و تهدید از جمله مصادیق این جرائم بوده که سه میلیون آن متعلق به آمریکا است.

وی با بیان اینکه پلیس فتا طی یک هزار و ۷۰۰ روز به بیش از ۵۰ هزار فقره پرونده رسیدگی کرده است، تصریح کرد: این پرونده‌ها از یک شاکی تا دو هزار و ۵۰۰ شاکی و مالباخته داشته است.

سردار هادیان‌فر با اشاره به اینکه طی سال ۹۱، ۶۴ درصد رشد جرائم نسبت به سال ۹۰ داشته‌ایم، ادامه داد: طی سال‌های ۹۲ به ۹۱ ، ۴۹ درصد، ۹۳ به ۹۲ ، ۴۳ درصد و در هشت ماه ۹۴ نیز ۱۳.۷ درصد رشد جرائم داشته‌ایم.

وی همچنین افزود: طی سال ۹۴ رشد ۱۳ درصدی جرائم را داشته‌ایم، در هشت ماه امسال نیز ۱۱ درصد جرائم مربوط به جرائم اخلاقی بوده است ضمن اینکه بیشترین جرمی که در کشور رسیدگی شده مربوط به برداشت‌های غیرمجاز با ۵۲ درصد از کل جرائم بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد از جرائم مربوط به برداشت‌های غیرمجاز بوده است، دومین جرم را هتک حیثیت با ۱۲.۶ درصد بیان کرد و ادامه داد: همچنین در خصوص هتک حیثیت افزایش ۴۹ درصدی نسبت به سال ۹۰ را داشته‌ایم.

سردار هادیانفر در خصوص حمله اینترنتی از سوی داعش و خبری مبنی بر اینکه ۲۰ آذر اتفاقی می‌افتد و یکی از فرماندهان برجسته سپاه صحبتی کرده بود و ... ، تصریح کرد: منشأ این خبر داخلی و فردی که این خبر را منتشر کرده بود شناسایی شده و تذکرات لازم به متهم داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه خبر منتشر شده منشا خارجی نداشت و مربوط به یکی از استان‌های شمالی کشور بود، ادامه داد: فردی که چنین خبری را منتشر کرده بود ظرف ۲۴ ساعت شناسایی و صفحه وی نیز متوقف شد.

سردار هادیانفر به شناسایی و حذف صفحات داعش و صفحاتی مربوط به جرائم دیگر در حوزه داخل کشور و بین‌المللی اشاره کرده و گفت: طی هشت ماه امسال ۱۳۲ سایت شناسایی و حذف شده است؛ پلیس فتا در طول یک سال و هشت ماه گذشته در ارتباط با کسانی که به نوعی حمایت از داعش می‌کردند و ترویج‌ دهنده افکار داعش در ایران بودند، ۲۸۵ سایت را شناسایی کرده که ۱۰۸ سایت مربوط به خارج از کشور بوده است و از پلیس بین‌الملل در حذف آن‌ها کمک گرفته‌ایم.

رئیس پلیس فتا در ادامه بیان کرد: ۳۴ پروفایل غیرفعال بوده و در مجموع ۵۳ نفر که حامی داعش در داخل بودند در داخل کشور شناسایی و دستگیر و به محاکم قضائی تحویل داده شدند افراد متهم و دستگیر شده در استان‌های همجوار مرز و تعداد کمی نیز در نقاط مرکزی کشور فعالیت می‌کردند.

سردار هادیان فر در خصوص نوع برخورد با متهمان تصریح کرد: در ابتدا پلیس فتا تذکر می دهد سپس هشدار، محدودسازی و در نهایت به تشکیل پرونده اقدام می‌کند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: ۶۹ هزار و ۷۱۹ حمله سایبری به کشور شده است که ۹۸۸ حمله به سایت‌های دولتی و بقیه به سایت خصوصی بوده است.

رئیس پلیس فتا در ادامه به کلاهبردارهای نیجریه‌ای اشاره کرد و گفت: طی سال ۹۰ در کشور، ۲۱ پرونده و در سال ۹۲، ۸۵ پرونده در این رابطه تشکیل شده است که در سال ۹۳ به ۳۲ و در سال ۹۴ به ۲۲ فقره کاهش پیدا کرده است؛ در این کلاهبرداری‌ها معادل ۶۳ میلیارد تومان سرقت شده که بخشی از این مقدار به مال‌باختگان بازگردانده شده است.

وی با بیان اینکه در ایران ۱۵ پرتال مهم آلوده به بات‌نت‌های رزونا بودند که توسط پلیس اطلاع‌رسانی شد، تصریح کرد: آنچه امروز به عنوان اتهامات از سوی برخی از کشورها مبنی بر حمله سایبری از سوی ایران مطرح می‌شود با بررسی سازمان‌های اینترپل مشخص شده که بخش زیادی از حملات به صورت بات‌نتی است؛ درواقع هکرها خارج از ایران هستند و نسبت به ایران موضع دارد و کامپیوترهای داخل ایران را زامبی می‌کنند و از طریق ایران به کشور ثالث حمله کرده و این حمله به اسم ایران تمام می‌‌شود؛ منشا بسیاری از این حملات رژیم صیهونیستی، آمریکا و عربستان سعودی است.

رئیس پلیس فتا گفت: طی فعالیت خود یک هزار و ۲۰۹ پرونده بین‌‌المللی را انجام داده‌ایم و با تمام کشورهای جهان به جز رژیم غاصب صهیونیستی همکاری داریم، با کشور آمریکا در پرونده‌ها و اشتراک پرونده با محوریت اینترپل تعامل داریم.

وی همچنین تصریح کرد: بزودی مرکز فوریت‌های پلیس فتا افتتاح می‌شود که بیش از هشت ماه است دوره آزمایشی این مرکز در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت انجام می‌شود.



منبع : پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 39818
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام