۰
plusresetminus
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
وزیر ارتباطات تاکید کرد:

مطالب مستهجن خط قرمز است

تلگرام کانال‌های غیراخلاقی را مسدود کرد
ایتنا- واعظی: دولت به طور جدی به دنبال حفظ حریم خصوصی مردم است.
مطالب مستهجن خط قرمز است


وزیر ارتباطات کشور اظهار کرد: ارائه مطالب غیراخلاقی مستهجن خط قرمز ماست و در این زمینه با هیچ کس تعارف نداریم.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمود واعظی در حاشیه بازدید با همتای روس‌تبار خود در پاسخ به سوال مبنی بر این‌که به هرحال تلگرام هم شرکتی است که بخشی از آن به روسیه منسوب می‌شود، گفت: این شرکت در حال حاضر در ایران حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون کاربر دارد و آنچه طی روزهای گذشته از سوی مدیران تلگرام عنوان شد به نوعی فرار به جلو محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته ارتباط اینترنتی ما از سه مسیر قطع شد که اگرچه این اتفاق‌ها معمولا رخ می‌دهد اما این‌که سه مسیر همزمان با یکدیگر دچار اختلال و قطعی شود به ندرت رخ می‌دهد.

وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: زمانی که این اتفاق رخ داد مدیران تلگرام احساس کردند تلگرام در ایران فیلتر شده است برهمین اساس چنین موضوعاتی را منتشر کردند، اما مسائل اصلی آن بود که ما به این شرکت اعلام کرده بودیم که صفحات غیراخلاقی و مستهجن را در ایران مسدود کند.

واعظی در ادامه متذکر شد: قطعا اگر این صفحات و دسترسی به آنها مسدود نشود مراجع تصمیم‌گیرنده در ایران وارد عمل شده و درخواست خود را به وزارت ارتباطات ارجاع می‌دهند چراکه به هرحال این وزارتخانه درخصوص فیلتر‌کردن سایت‌ها در هیچ کجای دنیا تصمیم‌گیرنده نیست و ما تنها تصمیمات گرفته شده در مراجع ذی‌ربط را اجرا می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که وزارت ارتباطات تلاش دارد که پیشگیری‌های لازم را انجام دهند تا مردم بتوانند از تمام شبکه‌های سالم بهره‌مند شوند، اظهار کرد: گاهی ممکن است اعلام نکردن این موضوع باعث شود شرکت‌های مربوطه این‌طور اعلام کنند اگر از قبل به آنها اعلام می‌شد جلوی دسترسی به بخش‌های غیراخلاقی را می‌گرفتند همان‌طور که پس از فیلتر‌شدن وی‌چت چنین موضوعی به ما اعلام شد.

او ادامه داد: برهمین اساس ما تصمیم گرفتیم این موضوع را به این شرکت‌ها اطلاع دهیم، چرا که حق مردم است که تا زمان دسترسی به شبکه‌های بومی مناسب بتوانند از خدماتی که این شرکت‌ها دارند، استفاده کنند اما به هرحال باید برای استفاده از خدمات این شرکت‌ها محیط سالمی وجود داشته باشد. این موضوع هیچ ربطی به مسائلی مانند شنود و جاسوسی نداشته و اصلا چنین بحث‌هایی با وزارت ما مرتبط نیست.

وزیر ارتباطات در بخشی دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: دولت به طور جدی به دنبال حفظ حریم خصوصی مردم است و تلاش دارد مردم به شبکه‌هایی که در اختیار وزارت ارتباطات است اعتماد داشته باشند.

واعظی در خصوص حد و مرز فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: فعالیت این شبکه‌ها تا جایی که سالم باشد و به گونه‌ای باشد که مردم آن را تائید کنند قطع نمی‌شود، اما قطعا اگر این شبکه‌ها از خطوط قرمز گذر کنند فعالیت آنها محدود خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: تلگرام نیز اکنون اعلام کرده که دسترسی به بخش‌های غیراخلاقی در ایران را محدود کرده و دیگر دسترسی به این بخش‌ها برای کاربران امکان‌پذیر نیست.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث سرعت اینترنت اشاره کرد و گفت: تلاش داریم همزمان با افزایش محتوای داخلی سرعت اینترنت را هم افزایش دهیم اکنون آنچه برای ما مهم است این است که شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود تا با محتواهای مختلفی که بر روی آن قرار می‌گیرند مردم به خدمات مورد نظر خود دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

واعظی همچنین عنوان کرد: اکنون ما این شبکه را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که ۸۰ درصد دسترسی مردم به اطلاعات از طریق محتوای داخلی و ۲۰ درصد آن خارجی باشد کشورهای دیگری چنین اقدامی را دنبال کرده‌اند و به‌طور مثال اکنون در کره جنوبی ۸۱ درصد دسترسی مردم از طریق محتوای داخلی صورت می‌گیرد.

وی با یادآوری این‌که اکنون از میان ۱۳۸ دستگاه دولتی حدود ۷۰ دستگاه خدمات خود را بر روی شبکه داخل طراحی و ارائه کرده‌اند، توضیح داد: در زمینه‌ تولید محتوا باید این فرهنگ را در داخل کشور تقویت کنیم که بخش‌های مختلف به تولید پرداخته و کار را رونق ببخشند چراکه وزارت ارتباطات متولی ایجاد زیرساخت‌های لازم است و دسترسی به محتوای داخلی مفید امری است که در آن سازمان‌های مختلف داخلی تاثیر دارند.

وزیر ارتباطات همچنین یادآور شد: در این زمینه تامین امنیت شبکه نیز اهمیت بسزایی دارد.
کد مطلب: 38904
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام