۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
ICT در هفته ای که گذشت

هفته‌ای پر از حواشی برای تلگرام

ایتنا- اپلیکیشن محبوب تلگرام، در ایران، هفته خبرساز و پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت!
هفته‌ای پر از حواشی برای تلگرام


بحث‌هاو کشمکش‌های ایجاد شده پیرامون فیلترینگ تلگرام از مهم‌ترین اتفاقات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌رود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، طی هفته گذشته اینترنت کشور با مشکلاتی همراه شده و در دسترسی به آن اختلالات و کندی‌های متعددی مشاهده شد.

اختلالاتی که در خصوص آن وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه اینگونه اعلام کردند که به دنبال قطعی مسیرهای ارتباطی ترکیه و باب‌المندب، بخشی از ارتباطات بین‌الملل کشورهای منطقه ازجمله ایران دچار کندی شده است.

پس از مدتی این شرکت متذکر شد بخش عمده ای از اختلال و کندی ارتباطات بین‌الملل کشور برطرف شده است.

همچنین در این گزارش تاکید شد ارتباطات بین‌الملل کشور از طریق درگاه‌های متعدد در نقاط مختلف مرزی برقرار می‌شود تا هنگام بروز اختلال در یک مسیر، جریان ارتباط از مسیرها و درگاه‌های دیگر تامین و پشتیبانی شود.

با این وجود طی این مدت این اختلالات بیشترین اثر را بر روی تلگرام گذاشت و کاربران این نرم‌افزار با مشکلات متعددی مواجه شدند.

اما حاشیه‌های تلگرام به اینجا ختم نشد و در این مدت از سوی شرکت تلگرام در قالب توئیتی که از سوی یکی از مدیران آن منتشر شده بود اینگونه اعلام شد که با توجه به درخواست وزارت ارتباطات ایران مبنی بر دسترسی به اطلاعات کاربران و مخالفت این شرکت، دسترسی به این نرم‌افزار در ایران مسدود شده است.

البته این خبر خیلی زود تکذیب شده و از سوی مسئولان وزارت ارتباطات اینگونه اعلام شد که وزارت ارتباطات نه این نرم‌افزار را فیلتر کرده و نه نامه‌ای برای فیلتر کردن آن دریافت کرده است.

ساعاتی پس از انتشار این مطلب از سوی مدیران تلگرام نیز پس از چند روز وضعیت تلگرام به حالت عادی برگشت و دسترسی به آن با شرایط بهتری همراه شد.

وزیر ارتباطات نیز دراین خصوص به ارائه توضیحاتی پرداخته و اعلام کرد: ایمیل‌هایی بین همکاران ما و شبکه تلگرام رد و بدل شده و از آنها خواسته شد تا بعضی از کانال‌هایی را که دارای مباحث غیراخلاقی هستند ببندند که این کار انجام شد، اما دو هفته پیش دوباره این کانال‌ها را باز کردند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم تصمیم‌ کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای را اجرا کنیم.

محمود واعظی با اشاره به سیاست‌های دولت در برخورد با شبکه‌های اجتماعی گفت: سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی که مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران هستند فیلتر نشوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی در صورتی که سالم باشند و به قوانین جمهوری اسلامی احترام بگذارند با مشکلی مواجه نمی‌شوند، اما خود مردم نیز از ما می‌خواهند شبکه‌های غیراخلاقی را ببندیم.

تشکیل جلسه شورای‌عالی فضای مجازی
اما از دیگر اخبار مهم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بحث تشکیل جلسه شورای‌عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور بود.

جلسات شورای‌عالی فضای مجازی که پیش از این‌بار به بهانه‌های مختلف با فواصل زمانی نه چندان کم برگزار می‌شد این‌بار با تغییر دبیر شورا با فاصله‌ای متناسب برگزار شد تا شاید نشانه‌ای بر تائید اظهارات دبیر جدید شورا مبنی بر برگزاری جلسات به صورت ماهانه باشد.

رئیس‌ جمهوری در این جلسه با اشاره به تحول‌های ارتباطی و فرصت‌هایی که فناوری‌های اطلاعاتی ایجاد کرده‌،تأکید کرد: تسهیل دسترسی و استفاده مردم از امکانات فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی و همزمان مقابله با سوءاستفاده از تبادل اطلاعات و آسیب‌های آن باید مورد اهتمام باشد.

حسن روحانی در عین حال تعیین روش‌ها و استانداردهای کارآمد و هوشمند برای استفاده سالم و بهره‌گیری از ابعاد فرهنگی و اقتصادی فضای مجازی و در عین حال مراقبت نسبت به آسیب‌های فرهنگی را مورد تأکید قرار داد.

برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی جیتکس در دوبی
سی و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات (جیتکس ۲۰۱۵) هم از بیست ششم تا سی‌ام در دوبی برگزار شد.

در این دوره بیش از ۳۶۰۰ شرکت از ۱۴۴ کشور جهان حضور داشتند و آخرین دستاوردهای خود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به نمایش گذاشتند. همانند دوره‌های قبل شرکت‌های ایرانی نیز در این دوره حضور داشتند.

نمایشگاه امسال به عرضه محصولات مختلف در زمینه‌های گوناگون نظیر مراکز داده، وسایل هوایی بدون سرنشین، چاپ سه‌بعدی، ربات‌ها، تکنولوژی صوتی، لوازم جانبی، بازی‌های رایانه‌ای، سخت‌افزار و نرم‌افزار، خدمات اینترنت، خدمات فناوری و لپ‌تاپ پرداخت، سه بخش اصلی اینترنت اشیاء (IOT)، جلسات هوشمند و نوآوری‌ها را پوشش می داد.

افتتاح خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه
همچنین در هفته گذشته وزیر انرژی روسیه میهمان وزارت ارتباطات شد و در قالب این دیدار تفاهم‌نامه‌هایی نیز میان دو کشور به امضا رسید.

در نشست وزرای کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در آن چند شرکت نفتی روسی نیز به همراه «الکساندر نواک» وزیر فدراسیون انرژی روسیه حضور داشتند مقرر شد قراردادهایی که رقم آنها به بیش از ۴ میلیارد دلار می‌رسد نیز تنظیم شود.

محمود واعظی هم دراین دیدار تاکید کرد: زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور وجود دارد و پروژه‌هایی نیز از قبل بوده که با موفقیت انجام شده است؛ در شرایط جدید به این حجم مبادلات اقتصادی روابط راضی نیستیم و باید این مبادلات به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
کد مطلب: 38876
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام