۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
نگرانی دانشمندان سیستم‌های هوشمند؛

وقتی صدا نقش اثر انگشت را بازی می‌کند

ایتنا- حریم شخصی افراد با پیشرفت فناوری نرم‌افزارهای امنیتی به کجا خواهد رفت؟
وقتی صدا نقش اثر انگشت را بازی می‌کند


این روزها تلفن همراهی که در دست دارید بیش از گذشته شما را می‌شناسد. اما پایان این ماجرا به کجا ختم خواهد شد.


به گزارش ایتنا از مهر، پیشرفتی که در دنیای تلفن‌های همراه هوشمند صورت گرفته با هیچ عرصه دیگری از فناوری‌های نوظهور قابل مقایسه نخواهد بود و در این میان غول‌های فناوری دنیا از جمله اپل و سامسونگ از جمله پیشگامان این فرآیند بوده‌اند.

آخرین نسخه سیستم‌عامل آیفون‌های ساخت اپل صدای صاحب خود را می‌شناسد. در واقع این سیستم می‌تواند صدای دارنده آیفون را از صدای شخص دیگر تشخیص می‌دهد.

این دسته از آیفون‌ها می‌توانند صدای کاربر را در زمانی که با دستیار مجازی تلفن همراه یعنی Siri صحبت می‌کند به درستی تشخیص دهد و جالب اینکه این دستیار مجازی واکنشی به صدای سایر افراد نشان نمی‌دهد.

اما نکته مهم اینجاست که تنها Siri نیست که به عنوان دستیار مجازی هوشمند، صدای صاحب خود را شناخته و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

همزمان با ارتقای کیفی نرم‌افزارهایی که توانایی یادگیری دارند، سیستم‌های تشخیص صدا نیز خیلی زود وارد زندگی و حریم شخصی افراد شده‌اند و در واقع این افراد هستند که این سیستم‌ها را وارد زندگی شان کرده‌اند.

این فرآیند از تلفن‌های همراه هوشمند گرفته تا ایستگاه‌های پلیس و مراکز تماس بانک‌ها توسعه قابل توجهی یافته است و به احتمال فراوان نمونه‌های پیشرفته‌تری نیز در راه است.

تنها چند هفته پیش بود که محققان گوگل از شبکه عصبی مصنوعی رونمایی کردند که با ضریب خطای تنها دو درصد نسبت به کسی که می‌گوید OK Google واکنش نشان می‌دهد.

راجر مور از دانشگاه شفیلد انگلیس می‌گوید: گذرواژه‌هایی نظیر Hey Siri یا OK Google ابزارهای قدرتمندی برای تشخیص دقیق این نکته هستند که «شما چه کسی هستید؟» صدای هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد و این تفاوت ناشی از تارهای مختلف صوتی در حنجره می‌شود.

حالا نکته مهم اینجاست که نرم‌افزارهایی که تولید کرده‌ایم می‌توانند این تفاوت‌ها را تشخیص دهند.

نگرش دانشمندان به این عرصه تا آنجا پیش رفته که به صدای انسان به عنوان اثر انگشت یا DNA نگاه می‌کنند یعنی مواردی که کاملا منحصربفرد بوده و نمونه مشابهی در دنیا ندارند.

اما نگرانی‌ها از همین جا شروع می‌شود یعنی زمانی که در خانه سیستم‌های پیشرفته‌ای وجود دارند که می‌توانند آنچه را که به زبان می‌آورید، درک کنند.

هیچ کس بحران اخیر سامسونگ را فراموش نمی‌کند، زمانی که اعلام شد تلویزیون‌های هوشمند تولید شده توسط این شرکت قابلیت ضبط مکالمات شخصی افراد داخل خانه را دارند.

اینگونه نگرانی‌های امنیتی حالا به دغدغه دانشمندان در حوزه سیستم‌های هوشمند تبدیل شده است.
کد مطلب: 38811
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام