۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۴
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

توسعه اینترنت بدون ترویج خط و زبان فارسی از نظر امنیت ملی خطرناک است

ایتنا- جهانگرد: منافع و هویت یک کشور در قالب زبان و خط آن کشور متجلی شده است.
توسعه اینترنت بدون ترویج خط و زبان فارسی از نظر امنیت ملی خطرناک است


رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: پروژه‌ای تحت عنوان نهضت قند پارسی در سازمان آغاز شده که هدف آن حمایت از تولید و عرضه کلیه داده‌های فارسی در فضای مجازی است.


به گزارش ایتنا از فارس، سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: سامانه ثبت دامنه فارسی با هدف استفاده از خط و زبان فارسی در نشانه‌های اینترنتی راه‌اندازی شده است.

با این سامانه امکان ثبت دامنه‌های تمام فارسی برای کاربران فراهم شود که نقش مؤثری در ترویج و اشاعه زبان فارسی در فضای مجازی و بین‌المللی خواهد داشت.

همچنین نصرالله جهانگرد در مراسم آغاز به کار سامانه ثبت دامنه‌های فارسی با پسوند نقطه ایران، گفت: منافع و هویت یک کشور در قالب زبان و خط آن کشور متجلی شده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: از دهه گذشته جنگ تئوریک و جنگ اجرایی مدیریتی در فضای اینترنت در سطح جهان شکل گرفته است و کشور ما نیز در خلال نشست‌های اجلاس WSIS از جمله کشورهایی بود که بر مداخله همه کشورها در مدیریت اینترنت جهانی تاکید داشت.

وی گفت: توسعه اینترنت بدون مهندسی شدن خط و زبان فارسی در محیط اینترنت از نظر امنیت ملی خطرناک است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که ما باید بتوانیم آنچه که هستیم و آنچه که می‌خواهیم باشیم را به زبان و خط فارسی در جهان مجازی تولید و عرضه کنیم گفت: در همین راستا پروژه‌ای تحت عنوان نهضت قند پارسی در سازمان آغاز شده که هدف آن حمایت از تولید و عرضه کلیه داده‌های فارسی در فضای مجازی است.

جهانگرد حمایت از داده‌های فاخر را از اهداف پروژه قند پارسی عنوان کرد و افزود: فراهم‌سازی ابزارهایی همچون لغت نامه‌ها،ترجمه،ابزارهای جستجو و موتورهای جستجو همگی از امکاناتی هستند که ما را در گسترش محتوای فضای مجازی یاری می‌رسانند.
کد مطلب: 38689
نام شما
آدرس ايميل شما


مجید
feedback
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی که این تفکرات هست، به هیچ وجه انتظار پیشرفت نباید داشت.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام