۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳

اوباما در برابر شرکت‌های فناوری آمریکا کوتاه آمد

اذعان به ایجاد مشکل امنیتی عمدی
ایتنا- اپل و گوگل به دولت آمریکا اعلام کردند که رمزگذاری اطلاعات کاربران گوشی‌های اندرویدی و آیفون را متوقف نمی‌کنند.
اوباما در برابر شرکت‌های فناوری آمریکا کوتاه آمد


دولت اوباما بعد از کشمکش طولانی مدت با شرکت‌های فناوری پذیرفته که سیستم‌های رمزگذاری گوشی‌ها و تبلت‌ها و ... به منظور تسهیل دسترسی پلیس و نیروهای اطلاعاتی این کشور به اطلاعات خصوصی مردم مختل نشود.


به گزارش ایتنا از فارس، بعد از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد دسترسی مستقیم و آنی آژانس امنیت ملی آمریکا به سرورهای شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک، اپل، مایکروسافت، یاهو و ... و استراق‌سمع از ارتباطات اینترنتی و تلفنی مردم اعتماد به این شرکت‌ها به شدت کاهش یافت.

در نتیجه شرکت‌های فناوری برای جلب اعتماد مجدد مردم و جلوگیری از زیان تجاری گسترده تصمیم گرفتند بر امنیت تولیدات خود بیفزایند.

از جمله این شرکت‌ها اپل بود که در گوشی‌های جدید خود از سیستم رمزگذاری جدیدی استفاده کرده که مدعی است حتی توسط خود این شرکت، اف.بی.آی و ... قابل هک کردن نیست.

این اقدام اپل و دیگر شرکت‌های فناوری آمریکایی با انتقاد تند مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مواجه شد که مدعی بودند اقداماتی از این دست به نفع تروریست‌ها و جنایتکاران تمام می‌شود.

از حدود یک سال قبل دولت آمریکا شرکت‌های فناوری و به خصوص اپل و گوگل را برای تغییر تصمیماتشان در این زمینه تحت فشار گذارده بود.

این شرکت‌ها هم اظهار داشته بودند که رمزگذاری اطلاعات کاربران گوشی‌های اندرویدی و آیفون را متوقف نمی‌کنند.

از زمان عرضه iOS 8 ارتباطات کاربران به خصوص از طریق سیستم پیام‌رسان iMessage به گونه‌ای رمزگذاری می‌شود که فقط کاربران می‌توانند به محتوای آن دسترسی داشته باشند.

جیمز کومی رئیس اف.بی.آی بارها هشدار داده که رمزگذاری غیرقابل هک داده‌های تلفن همراه اقدامی ضدامنیتی است و اپل و گوگل باید حفره‌های امنیتی عمدی را برای نفوذ ماموران اطلاعاتی آمریکا در آندروید و iOS به وجود آورند.

در مقابل کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که این آسیب‌پذیری‌های عمدی توسط هکرها و جنایتکاران هم قابل سوءاستفاده است و نتیجه این امر دردناک خواهد بود.

در این زمینه بحث و جدل‌های فراوانی در سنا، کنگره و دولت آمریکا در گرفت و در نهایت کاخ سفید شرکت‌های فناوری را ملزم به همکاری با نهادهای اطلاعاتی و پلیس کرد، اما این شرکت‌ها را ملزم به ایجاد مشکلات امنیتی عمدی در محصولاتشان نکرد.

بر این اساس نهادهای جاسوسی آمریکا می‌توانند به داده‌های ذخیره شده در سرویس‌های کلود و همین‌طور داده‌های رمزگذاری نشده به طور عادی دسترسی داشته باشند، اما برای رمزگشایی اطلاعات کدگذاری شده باید خود تلاش کنند و نمی‌توانند در این زمینه شرکت‌های فناوری را تحت فشار بگذارند.

شرکت‌های فناوری این تصمیم را یک موفقیت نسبی دانسته و می‌گویند امیدوارند در دیگر نقاط جهان هم بتوانند امنیت و حریم شخصی کاربران خود را تضمین کنند.
کد مطلب: 38632
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام