۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۴

یک واکنش به بازار سیاه موبایل به سبک جدید

ایتنا- شاید به زودی شاهد بازار سیاه جدیدی خواهیم بود به نام فون‌واژه در بازار سیم‌کارت‌ها!
یک واکنش به بازار سیاه موبایل به سبک جدید


به دنبال انتشار گزارشی درباره بازار سیاهی که به اسم سرویس فون واژه در بازار سیم‌کارت کشور ایجاد شده یکی از فعالان این بازار به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت.


به گزارش ایتنا از ایسنا، عسگری اظهار کرد: بحث دسترسی به شماره‌هایی که بر اساس حروف الفبا قابلیت تبدیل به نام مشخصی دارند موضوعی است که از سال‌ها قبل در دنیا مورد توجه قرار گرفته و در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا سال‌هاست از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت اپل یا سامسونگ در آمریکا شماره‌های تماس خود را بر اساس نام خود طراحی کرده و شماره‌هایی مانند mgapple یا mgiphon یا Samsung در اختیار دارند تا مردم بتوانند با سهولت بیشتری با آنها تماس بگیرند. با این وجود در ایران طی سال‌های گذشته کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این فعال بازار، همچنین متذکر شد: این یک قابلیت است که طی سال‌های گذشته در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است اما به هر حال می‌توان آن را یک قابلیت تجاری حساب کرد و به همین دلیل شماره‌های مختلفی وجود دارد که به دلیل انطباق با برخی اسامی قیمت‌های بیشتری در بازار پیدا کرده‌اند که این موضوع به ذات آن شماره مربوط می‌شود.

وی همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه دسترسی شرکت‌ها به شماره‌هایی که می‌توان از طریق سرویس فون واژه مورد استفاده قرار داد اشاره کرد و گفت: اکنون در مورد خط‌هایی مانند رایتل یا ایرانسل می‌توان از طریق ثبت‌نام شماره‌های مدنظر را دریافت و خریداری کرد و بر همین اساس عده‌ای به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌پردازند.

اما این فعال بازار در پاسخ به اینکه با وجود اینکه تکلیف سیم‌کارت‌های همراه اول به تعداد بالا در اختیار این شرکت‌ها قرار دارد چه می‌شود توضیح داد: در مواردی ممکن است این سیم کارت‌ها را از طریق سایت همراه اول خریداری کنیم اما در بیشتر موارد صاحبان این شرکت‌ها سیم‌کارت‌هایی که قابلیت انطباق با حروف داشته را از طریق مالکان قبلی آنها خریداری کرده و آنها را به فروش می‌رسانند.

وی همچنین یادآور شد: در حوزه تلفن ثابت نیز چنین سرویسی از مدت‌ها قبل مشغول به ارئه خدمت است و حتی ممکن است بر اساس آنکه برای برخی اسامی تنها یک شماره وجود دارد قیمت این خط‌ها به بالای ۵۰ میلیون تومان هم برسد.

به عنوان مثال شماره‌ای مانند کتاب ۰۲۱ یا تاکسی ۰۲۱ تنها یک بار قابل دسترسی است و بر همین اساس قیمتی که برای آن تعیین می‌شود معمولا رقمی بالاتر از سایر خط‌های معمول است.
کد مطلب: 38494
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام