۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸

با تغییراتی که موزیلا در نظر دارد، فایرفاکس شبیه کروم خواهد شد

ایتنا- درواقع کاربران موزیلا، با یک تیر دونشان می‌زنند و از موزیلا با امکانات کروم استفاده می‌کنند!
با تغییراتی که موزیلا در نظر دارد، فایرفاکس شبیه کروم خواهد شد


موزیلا ایجاد یکسری از تغییرات را در فایرفاکس آغاز کرده است که منجر به آن میشود تا جنبه هایی خاص از این مرورگر در عمل شبیه به گوگل کروم شود. این تغییرات تا حد زیادی برای آن صورت می‌گیرد که این مرورگر محبوب را بیش از همیشه امن و با ثبات سازد، اما تغییرات این چنینی آثار منفی خود را نیز به دنبال دارد و منجر به آن خواهد شد تا فایرفاکس کمتر قابل شخصی سازی شود و همچنین از منابع سیستم بیش از گذشته استفاده کند.


به گزارش ایتنا از تابناک برای دست یافتن به این اهداف چند تغییر اساسی در راه است. اولین مورد آنها تغییر در نحوه ارتباط افزونه ها با مرورگر است. موزیلا روشی را مد نظر قرار داده است که در حال حاضر مرورگر های اپرا و کروم از آن استفاده می‌کنند.

در حالی که این به معنی آن است که با این تغییر افزونه های فایرفاکس باید از نو طراحی شوند، اما معنی دیگر آن این است که افزونه های کروم و اپرا با کمی تغییرات میتوانند به فایرفاکس اضافه شوند.

در این خصوص موزیلا در پستی اینترنتی – اینجا – یاد آور شده است که این تغییر برای طراحان افزونه های کروم بسیار قابل قبول خواهد بود زیرا به جای دو کد پایه با یک کد پایه سر و کار خواهند داشت.

همچنین قرار است همه افزونه ها قبل از آنکه قابل نصب بر روی مرورگر باشند، یک فرایند تضمین امنیتی را طی کنند که منجر به آن خواهد شد که هر افزونه ای که بر روی فایرفاکس نصب میشود از مسیر مورد نظر موزیلا عبور کرده و قبل از نصب تایید شود. این یک تغییر امنیتی بسیار خوب است.

زیرا اخیرا خود موزیلا خبر داده بود که تعداد افزونه هایی که بدون مجوز کاربر اقدام به تغییر موتور جستجو یا صفحه نخست کرده یا کد های تبلیغاتی و مخرب به درون صفحات وب تزریق میکنند، زیاد شده است. حال موزیلا قصد دارد این شرایط را تغییر دهد.

از بروزرسانی های دیگر فایرفاکس باید به تغییر تکنولوژی های به کار رفته در دل فایرفاکس اشاره کرد.
برای مثال عملیات مدیریت پشت صحنه تب ها قرار است مشابه عملیات مدیریت تب توسط کروم تغییر کند.

به این معنی که دیگر برای هر تب به شکل جداگانه شاهد پروسه ای خواهیم بود و کل مرورگر و تب های باز در دل آن با یک پروسه پردازش نخواهند شد. در نتیجه اگر یک صفحه وب یا یک تب با مشکل مواجه شود، سایر تب ها بدون ایراد به کار خود ادامه خواهند داد.

البته این موضوع منجر به آن خواهد شد که موزیلا فایرفاکس نیز همانند کروم از منابع بیشتری از سیستم برای ادامه روند کار خود بهره بگیرد. اما ثبات و امنیتی که به دنبال این موضوع می آید میتواند توجیه خوبی برای این اقدام باشد.

در نهایت اینکه موزیلا قرار است برخی تکنولوژی های زیر ساختی که فایرفاکس بر اساس آنها بنا شده است را تغییر دهد. نتیجه اول آن است که طراحان قادر به تولید افزونه هایی که دسترسی های عمیق به مرورگر داشته باشند، نخواهند بود. این موضوع در وهله نخست کمی نا امید کننده به نظر می آید اما هرچند این موضوع میتواند تا حد زیادی از جنبه های شخصی سازی فایرفاکس کاهش دهد، اما باز هم توجیهات امنیتی و ثبات مرورگر در این خصوص قابل پذیرش است.

آنگونه که موزیلا اعلام کرده است این تغییرات قرار است از سال آینده به تدریج اجرایی شوند. البته برخی از این تغیرات زودتر اعمال خواهد شد برای مثال مورد تائیدیه افزونه ها قرار است از فایرفاکس نسخه ۴۲ اجرایی شود و موضوع جداسازی پروسه هر تب قرار است از فایرفاکس ۴۳ کلید بخورد.

کد مطلب: 37740
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام