۱
۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱
ICT در هفته‌ای که گذشت

روی کار آمدن رقیب جدید مخابرات

مبارزه با قاچاق مکالمه
ایتنا- واعظی از شروع فعالیت اپراتورهای دیگری در زمینه‌ تلفن ثابت خبر داد.
روی کار آمدن رقیب جدید مخابرات


نشست خبری وزیر ارتباطات و موضع‌گیری او در برابر مخابرات را شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق حوزه فناوری اطلاعات در هفته‌ای که گذشت محسوب کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، هفته‌ای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور هفته‌ای به نسبت آرام به شمار می‌رفت که شاید مهم‌ترین خبرهای آن مربوط به حضور وزیر ارتباطات در جمع رسانه‌ها بود.

بر این اساس محمود واعظی در قالب همایش ملی خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستایی به صحبت پرداخته و پس از آن در نشست خبری به پاسخگویی به سؤالات رسانه‌ها پرداخت.

روی کار آمدن اپراتورهای جدید مخابراتی

وزیر ارتباطات توضیحاتی نیز در خصوص وضعیت شرکت مخابرات ارائه کرده و بار دیگر بر مواضع قبلی خود تاکید و اظهار کرد: تا پایان سال جاری اپراتورهای دیگری نیز در زمینه‌ تلفن ثابت به فعالیت خواهند پرداخت.

وی همچنین اظهار کرد: حال این‌که گفته می‌شود چرا تلفن ثابت گران نمی‌شود موضوعی است که درباره آن باید توجه داشت که تا سال گذشته و پیش از اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت هزینه آبونمان هر مشترک ۳۳ تومان در ماه بود اما اکنون این رقم به ۹۰۰ تومان رسیده است.

البته در حوزه تماس‌های بین‌ شهری در گذشته کمی هزینه‌ها بالاتر بود اما با اجرای این طرح رقم ثابتی برای تمام تماس‌های بین شهری در نظر گرفته شد.

وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: در آن زمان پیش‌بینی‌های ما حاکی از آن بود که با اجرای هم‌کدی تلفن ثابت درآمدهای مخابراتی حدود ۲۲ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند برای رسیدن به این اعداد نیز در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بررسی‌های مختلفی صورت گرفته بود، اما این صحیح نیست حال که شرکت مخابرات با مشکل مالی مواجه شده و درخواست افزایش تعرفه‌ها را دارد، چنین صحبت‌هایی مطرح شود.

اما واعظی درباره وضعیت بدهی‌های شرکت مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اظهار کرد: شرکت زیرساخت با اپراتورهای بین‌المللی متعددی قرار‌داد دارد و لازم است هزینه تمام تماس‌های بین‌الملل دنیا را به این اپراتورها پرداخت کنند.

در یک سال گذشته مردم در استان‌های مختلف کشور با کشورهای متعدد تماس گرفته و این هزینه را به شرکت مخابرات پرداخت کرده‌اند، اما با این وجود اکنون مخابرات بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت زیرساخت بدهی دارد.

طبیعی است که شرکت ارتباطات زیرساخت هم موظف به پرداخت همین رقم به اپراتورهای بین‌المللی است.

وی ادامه داد: اگر شرکت زیرساخت نتواند از مخابرات و اپراتورهای مختلف پول خود را دریافت کند، قادر به پرداخت هزینه‌های بین‌الملل خود نبوده و در این شرایط تمام اپراتورهای بین‌المللی ارتباط کل کشور را قطع می‌کند.

وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: پیشنهاد من این بود که شرکت ارتباطات زیرساخت با مخابرات وارد مذاکره شده و مساله را حل کند.

در خصوص پهنای باند و هزینه‌های آن نیز همین راهکار را داشتیم، اما به هرحال این بدهی‌ها پرداخت نشده و ما طی دو سال گذشته نیز تنها به دلیل رعایت حال مردم تصمیم به قطع خدمات مخابرات نگرفتیم.

خط و نشان برای قاچاقچیان مکالمه
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز طی این مدت از تشکیل کمیته‌ای با هدف نظارت مطلوب بر فرایند انتقال ترافیک و رصد ترافیک غیرمجاز داخلی و بین‌الملل در حوزه صوت و دیتا خبر داد.

علی‌اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه ترافیک دیتا و صوت که از مسیر قانونی دروازه‌های بین‌المللی زیرساخت عبور نمی‌کند، مصداق ترافیک غیرمجاز است، در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این کمیته به ریاست رگولاتوری و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار فنی و حقوقی تمامی اپراتورهای ثابت و سیار، شرکت ارتباطات زیرساخت و نهادهای مرتبط تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه پروانه‌های صادر شده در این حوزه برای ارائه خدمت به مردم است، درباره نحوه برخورد با اشخاص حقیقی یا حقوقی و اپراتورهائی که اقدام به انتقال ترافیک غیرمجاز می‌کنند، گفت: انتقال ترافیک غیرمجاز باعث تضییع حقوق مردم و بیت‌المال می‌شود به همین دلیل از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای برخورد موثر و بازدارنده با این موضوع استفاده می‌شود.

شبکه ملی اطلاعات معلق میان بودن و نبودن
اما طی این هفته مسئولان مرکز ملی فضای مجازی که از مدت‌ها پیش به دنبال دریافت گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در خصوص شبکه ملی اطلاعات بوده‌اند، در پاسخ به برخی اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات مبنی بر این که شبکه ملی اطلاعات همین حالا هم وجود دارد توضیحاتی ارائه کرده و معاون این مرکز تاکید کرد: طبق الزامات تصویبی در شورای عالی فضای مجازی با آن چیزی که شبکه ملی اطلاعات می‌نامیم خیلی فاصله داریم.

عباس آسوشه - معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی - در جلسه این کمیته با نهادها و سازمان‌های مربوطه با تعریف شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کشور گفت: براساس سیاست‌های توسعه ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری شبکه ملی اطلاعات باید ایجاد شود و توسعه آن مورد تاکید قرار گرفته است که با توجه به آن باید در برنامه ششم حداقل به ۵۰ درصد ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی دست یابیم.

دسترسی ۲۵ هزار روستا به اینترنت پرسرعت
همچنین در این مدت همایش ملی خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستایی برگزار شده و در قالب آن علی اصغر عمیدیان به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداخته و عنوان کرد: در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تامین تلفن خانگی برای روستاهای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار با پوشش تلفن همراه از طریق رومینگ با اپراتورهای موجود، دسترسی به اینترنت و استفاده از فکس، تامین حداقل یک ارتباط (تلفن) عمومی برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار از جمله مواردی است که مورد توجه قرار گرفته و برای روستاهای بالای ۷۰ خانوار جمعیت برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین متذکر شد: در طرح USO برای سال ۱۳۹۴ تامین تلفن خانگی برای روستاهای بالای ۲۰ جمعیت در ۹۰۰ روستای کشور، تامین حداقل یک خط تلفن عمومی برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار جمعیت در ۴۰۰ روستا و دسترسی به اینترنت پرسرعت در ۲۵ هزار روستای دارای تلفن خانگی پیش‌بینی شده است.

سفر استانی محمود واعظی به خراسان نیز از دیگر اتفاقات هفته اخیر بود.
کد مطلب: 37725
نام شما
آدرس ايميل شما


اسماعیل
feedback
Iran, Islamic Republic of
تنها راه حل مشکلات مشخص کردن وظایف وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی است...................................................
که فکر کنم این دولت میخواد این موضوع رو برای دولت بعد ارث بگذاره.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام