۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲

ایجاد مراکز شتابدهی ایده گامی مهم در راستای خودگردانی شرکت‌های استارتاپ

ایتنا- استارتاپ به یک مشارکت یا سازمان موقت گفته می‌شود که در راستای یافتن راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرارپذیر راه‌اندازی می‌شود.


مسئول یک مرکز شتابدهی ایده بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات، مراکز شتابدهی را حلقه اتصال ایده‌های حوزه ICT به بازار دانست و گفت: اینگونه مراکز در راستای حمایت از شرکت‌های نوپا و استارتاپی برای حضور موفق و خودگردان آنها گام برمی‌دارند.


به گزارش ایتنا از ایرنا، مصطفی نقی پورفر روز سه شنبه افزود: نیاز شرکت‌های نوپا و استارتاپی فقط منابع مالی، زیرساخت و مکان نیست بلکه نیاز جدی آنها حمایت و هدایت برای ورود موفق به بازار تخصصی و داشتن درآمد مستمر است.

شرکت نوپا یا استارتاپ، به یک شرکت ، یک مشارکت یا یک سازمان موقت گفته می‌شود که در راستای یافتن راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرارپذیر راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز شتابدهی بحث مرسومی در دنیای کنونی است، اظهار کرد: مراکز شتابدهی دولتی و خصوصی برای حمایت و پشتیبانی مناسب از استارتاپ‌ها و تکمیل حلقه ایده تا محصول ایجاد شده‌اند.

نقی‌پورفر اظهار کرد: مراکز دولتی نیز در این زمینه کارهایی را انجام داده‌اند اما حضور موثر و فعال بخش خصوصی می‌تواند به سرعت بخشیدن این هدف مهم بیانجامد.

وی با بیان اینکه این فعالیت‌ها باید به طور مدون و منسجم انجام شود تا زمینه حضور موفق شرکت‌های نوپا و صاحب ایده فراهم شود، تاکید کرد: در این مسیر شرکت‌های استارتاپی صاحب ایده مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

نقی‌پورفر به تفاوت مراکز رشد و شتابدهی اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها در مراکز رشد در فضای بسته و کنترل شده تحت حمایت طولانی مدت قرار می‌گیرند اما در مرکز شتابدهی مهلت صاحبان ایده محدود است و آنان باید در این فرصت، ایده خود را به نتیجه برسانند.

مسئول یک مرکز شتابدهی ایده بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حمایت بیش از اندازه نیز کمک کننده صاحبان ایده نیست، گفت: در این مرکز ایده‌ها در حوزه IT باید ظرف چهار ماه به محصول قابل ارائه به مشتری تبدیل و به بازار موردنظر عرضه شود، در غیر این صورت طرح و ایده به سمت غیرتجاری شدن سوق پیدا می‌کند.

تمایل دانشگاه‌ها به آموزش تئوریک
نقی‌پورفر با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران بیشتر به موضوعات آموزش تئوریک می‌پردازند، گفت: در صورتی که مراکز شتابدهی در مسیر صحیح گام بردارند، این نقیصه تا حدود زیادی برطرف و به افراد مستعد نیز کمک می‌شود تا ایده خود را به بلوغ تجاری برسانند.

وی ارکان یک طرح موفق را علاوه بر ایده خلاقانه، داشتن تیم و طرح تجاری مناسب دانست و گفت: این موضوعات به افراد مستعد و صاحب ایده، آموزش داده نشده است.

نقی پورفر ادامه داد: تیم‌هایی که حدنصاب داوران را بدست آورند به این مرکز شتابدهی وارد می‌شوند و حمایت‌های این مرکز شامل ارائه مکان، زیرساخت‌های IT و تسهیلات حمایتی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تسهیلات حمایتی به این شرکت‌ها ۳۰ میلیون تومان است، گفت: این تسهیلات به شرکت نوپایی که تیم و طرح تجاری دارد، پرداخت می‌شود.

مرکز شتابدهی ایده بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات هفته گذشته در مرکز نوآوری و فناوری یکی از شرکت‌های دانش بنیان و زیرمجموعه پارک فناوری پردیس افتتاح شد.
کد مطلب: 37689
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام