۲
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۲
وزیر ارتباطات:

مخابرات بجای تقسیم سود به فکر توسعه باشد

ایتنا - واعظی: وظعیت اپراتورها مطلوب نیست و هیچکدام برتر نیستند.
مخابرات بجای تقسیم سود به فکر توسعه باشد


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حاضریم تعرفه تلفن ثابت را به قبل از هم‌کدسازی برگردانیم.


به گزارش ایتنا از تسنیم، محمود واعظی در نشست خبری با خبرنگاران حوزه ارتباطات بعد از چند ماه سکوت در ارتباط با اختلافات بین دولت و شرکت مخابرات ایران این بار حاضر به پاسخگویی هر چند گذرا و کوتاه به این موضوع شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه این وزارتخانه برای همکاری و تعامل با شرکت مخابرات ایران عنوان کرد: در تمامی برخوردهایی که با مخابرات و شرکت‌های دیگر داریم هدفمان این است که آنها کارشان را به خوبی انجام دهند. زیرا معتقدیم مجموعه آنها که بخش آی‌سی‌تی کشور را شکل می‌دهد و از این حیث هر کدام در فعالیتشان خللی وارد شود کشور در این حوزه عقب خواهد افتاد.

واعظی در پاسخ به این سوال که تعرفه‌های تلفن ثابت بالاخره گران می‌شود یا خیر، گفت: تا قبل از هم‌کدسازی تلفن ثابت آبونمانی که از مشترکان دریافت می‌شد ۳۲ تومان بود که با اجرای این طرح به ۹۰۰ تومان رسید و این یعنی گرانی. البته باید این را هم در نظر داشت که تعرفه‌های بین شهری کمی پیش از اجرای این طرح کمی کمک حال مخابرات بود اما با اجرای هم‌کدسازی برای تمامی استان‌ها ثابت شد.
وی افزود: در مراحل اجرای این طرح برآورد کردیم بین ۲۲ تا ۲۵ درصد به درآمدهای مخابرات افزوده شود و این اعداد را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حساب و کتاب کرده بود اما اینکه الان مخابرات می‌گوید مشکل مالی دارد و باید تعرفه‌هایش را افزایش دهد پیشنهاد می‌کنیم اولا سیستم‌های مخابراتی را بروزرسانی کنند و بعد در قالب بسته‌ای توسعه‌ای درصدد افزایش تعرفه‌ها باشند.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: برای توسعه نمی‌شود که همیشه تمامی سود شرکت را بین سهامداران تقسیم کنیم و این روال در تمام دنیا عرف است و مدتی سود نمی‌دهند و به جای آن عملیات توسعه را پیگیری می‌کنند. زیرا سود چنین کاری اول از هر چیز به خود اپراتور بر می‌گردد و در نهایت سود آتی آن چند برابر می‌شود.
واعظی همچنین گفت: مردم باید پولی را که می‌پردازند تبدیل به خدمات شود و با وجود اینکه بخشنامه‌ای توسط هیئت دولت مبنی بر عدم افزایش تعرفه‌ها به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شده اما برای افزایش تعرفه‌ها بدون اجازه دولت و استدلال قوی تعرفه‌ای برای آن نمی‌توانیم افزایشی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع را به شرط داشتن بسته توسعه مخابرات در کمیته مربوط به بررسی تعرفه رگولاتوری پیگیری می‌کنیم.
وزیر ارتباطات افزود: ولی اینکه بخواهیم بر اساس صحبت مسئولی که بدون عدد و رقم می‌گوید ضرر کرده‌ایم افزایش تعرفه داشته باشیم، اینگونه نیست زیرا شرکت‌های متعددی ضرر می‌دهند اما با اصلاح مدیریت خود باید درصدد جلوگیری از این ضرردهی برآیند.

واعظی با بیان اینکه قرار بود با واگذاری مخابرات انحصار دولتی آن شکسته شود در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه مسئولان مخابرات معتقدند که اگر تعرفه‌های تلفن ثابت را به پیش از اجرای طرح هم‌کدسازی برگردانند این شرکت از ضرردهی خارج می‌شود، آیا وزارت ارتباطات تصمیمی در این زمینه دارد، گفت: حاضریم این موضوع را حتی همین موضوع تصویب کنیم و تعرفه‌ها به حالت قبل از هم‌کدسازی بازگردد اما روالش این است که یک نامه مکتوبی بنویسند و درخواستشان را ارائه دهند.
وی در ادامه گفت: مگر نمی‌خواستند مخابرات را بفروشند؟! اما دیدیم که بعدا برای مخابرات مشتری پیدا شد گفتند که منظور ما فروش توسعه اعتماد مبین (مالک مخابرات) بوده است. در صورتی که همین الان هم بخواهند مخابرات را بفروشند برای آن مشتری وجود دارد.

وزیر ارتباطات گفت: در صورتی که مخابرات بدهی خود را به شرکت زیرساخت پرداخت نکند، نمی‌توانیم بدهی بین‌المللی در زمینه خرید پهنای باند را پرداخت کنیم و این به معنای قطع ارتباطات کل کشور خواهد بود.
وزیر ارتباطات همچنین در ارتباط با موضوع قطع ارتباطات بین‌الملل مخابرات که چندی پیش از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح شد نیز گفت: مخابرات برای پهنای باندی که از شرکت زیرساخت می‌خرد نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به این شرکت دارد و به همین ترتیب شرکت زیرساخت که پهنای باند را از اپراتورهای بین‌المللی می‌خرد به آنها بدهکار می‌شود. در صورتیکه مخابرات بدهی خود را نپردازد این بدهی به زنجیره خرید یرساخت نیز سرایت می‌یابد و ارتباطات کل کشور در نهایت قطع می‌شود.
وی افزود: بعد از اینکه زیرساخت درصدد قطع ارتباطات بین‌الملل مخابرات برآمد، به آنها گفتم که سعی کنید به تفاهم برسید و مشکل حل شود؛ لذا اطلاعیه دومی صادر و جلوی قطع ارتباطات گرفته شد.

واعظی در پاسخ به این سوال که چرا کیفیت خدمات اینترنتی در کشور پایین و چه کاری در این زمینه انجام شده است؟، گفت: نظارت کاملی بر فعالیت شرکت‌های اینترنتی داریم. ما جزو معدود دستگاه‌هایی بودیم که سال گذشته ۲۵ درصد تعرفه اینترنت پرسرعت را کاهش دادیم و همین موضوع را در کاهش اینترنت آزاد موبایل نیز شاهد بودیم.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه معتقد نیستیم شرکت‌های اینترنتی کم فروشی می‌کنند، ابراز کرد: به همکارانم گفتم طوری مصاحبه نکنید که مردم گمان کنند کل شرکت‌های اینترنتی کم فروشی می‌کنند زیرا نباید تخلف معدود شرکت‌های اینترنتی را پای کل شرکت‌ها بگذاریم.
او اضافه کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سامانه‌هایی که در اختیار دارد مرتبا می‌تواند تست از شبکه داشته باشد و علاوه بر این مردم نیز می‌توانند با سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات تماس حاصل کنند و مشکلات‌شان را بگویند.

واعظی به اقدامات در دست اجرای این وزارتخانه در حوزه ارتباطات ثابت و سیار پرداخت و اذعان کرد: در حوزه ثابت به شرکت‌های جدید پروانه فعالیت می‌دهیم و در زمینه سیار نیز با اجرای ترابردپذیری شماره‌ها این امکان را فراهم می‌سازیم تا سال آینده مردم بتوانند حداقل دو بار با حفظ شماره، اپراتور خود را تغییر دهند.
او افزود: ترابردپذیری شماره‌ها قرار بود تا پایان سال جاری اجرایی شود اما یکی از دوستان خلف وعده کرد و امیدواریم تا سال آینده اجرایی شود. با انجام این کار هیچ اپراتوری در حاشیه امن نیست و مدام به فکر ارتقای کیفیت خود است.

وی در ارتباط با ارزیابی این وزارتخانه از اپراتورهای سیار نیز گفت: در مجموع اپراتورهای موبایل تمامی مولفه‌های مورد ارزیابی را به دست نیاوردند و از آن جهت که مولفه‌ها متفاوت است، نمی‌شود قضاوت کرد. ممکن است یک اپراتور در یک شاخص امتیاز منفی گرفته و اپراتور دیگر شاخص منفی در معیار دیگری دریافت کند.

او خاطر نشان کرد: هیچ یک از اپراتورهای موبایل نتوانستند به امتیاز ۱۰۰۰ یا محدوده آن که مطلوب است دست یباند و در امتیاز ۴۰۰ تا ۵۰۰ متوقف شدند. حال یکی از اپراتورها از طریق تبلیغات گسترده گفته است که برتر شدم در حالیکه امتیازش از دیگری بیشتر شده ولی وضعیتش مطلوب نیست.

وزیر ارتباطات گفت: این شیوه ارزیابی هم باید اصلاح شود تا مردم در جریان تبلیغات اپراتورها قرار گیرندمد نظر در ارزیابی را به دست نیاورده‌اند و آنچه در مورد ارزیابی‌ها عنوان شده، مطلوب ما نبوده است.
 
کد مطلب: 37680
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
کو گوش شنوا !
اسماعیل
feedback
Iran, Islamic Republic of
مخابرات شرکت بزرگیه و مدیرانش هم که هیچی از اقتصاد نمیدونند.بدیش اینه که رقیبی در حد و اندازه خودش نداره...تا احساس خطر بکنه واسه همین بی خیال توسعه و افزایش کیفیت شده..
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام