۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۷

پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل ایران کدام است؟

ایتنا- از مهم‌ترین تفاوت‌های اینترنت نسل جدید با قبلی می‌توان به سرعت دانلود و آپلود بالاتر اشاره کرد.
پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل ایران کدام است؟


این روزها دسترسی لحظه به لحظه به اینترنت پرسرعت اهمیتی ویژه پیدا کرده و مشترکان بسیاری به دنبال دسترسی با بالاترین سرعت هستند، در این زمینه چنین سرعتی را شاید با سیم‌کارت‌های نسل چهارم بتوان تجربه کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، پس از آن که اپراتورهای مختلف کشور مجوزهای لازم را دریافت کردند تا پس از سال‌ها تجربه GPRS یا همان اینترنت کم سرعت نسل دو به نسل‌های بالاتر ورود کرده و دسترسی به اینترنت موبایل را با سرعتی بیش از گذشته میسر کنند، تابستان سال گذشته به تدریج ارائه خدمات 3G در شهرهای مختلف کشور دنبال شد و به مرور ورود به عرصه ارائه خدمات نسل 4 نیز مورد توجه اپراتورها قرار گرفت تا اینکه در نهایت اپراتور دوم با ارائه سیم‌کارت‌هایی به نام Usim ارائه خدمات نسل چهار را آغاز کرد.

اپراتورهای دیگر نیز اکنون از تامین و نصب تجهیزات برای ارائه خدمات 4G و LTE خبر می‌دهند و بر اساس آخرین صحبت‌های رسمی، ایرانسل تاکنون 77 شهر کشور را تحت پوشش 4G قرار داده و از برنامه‌ریزی برای رساندن تعداد این شهرها به 120 شهر تا پایان سال جاری خبر می‌دهد.

اما درباره اینکه اینترنت نسل چهار موبایل چه تفاوتی با نسل سه دارد می‌توان پیش از همه به سرعت دانلود و آپلود و دسترسی به اینترنت در این دو نسل اشاره کرد.

با استفاده از خدمات 4G امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی و محصولات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت بهتری فراهم خواهد شد به گونه‌ای که با بهره‌مندی از پهنای باند چندین برابر اینترنت نسل‌های دیگر، چند کاربر می‌توانند به طور همزمان از حساب اینترنت یک خط استفاده کنند.

در واقع 4G چهارمین نسل شبکه‌ تلفن همراه است که در نقاط تحت پوشش امکان تبادل داده با سرعت‌های بالا را می‌دهد.

نسل چهارم ارتباطات موبایل که در سال‌های اخیر در دنیا جایگزین نسل سوم شده، مهیا کننده‌ سرعت و پهنای باند بسیار بالا برای دسترسی به اینترنت و انتقال دیتاست که علاوه بر گوشی تلفن همراه می‌توان با استفاده از مودم‌های نسل 4 سرعت آن را در لپ‌تاپ‌های دارای مودم وایرلس USB، گوشی‌های هوشمند و غیره نیز مورد استفاده قرار داد.

این خدمات که در بازار با نام LTE یا Long Term Evolution شناخته می‌شود، از فناوری‌های استاندارد GSM است و برای دسترسی به اینترنت پرسرعت قابل حمل استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر افزایش پهنای باند و سرعت انتقال از طریق تلفیق خطوط رادیویی و بهبود هسته شبکه، مزیت 4G و LTE نسبت به نسل سوم محسوب می‌شود و بدین ترتیب LTE نسبت به نسل‌های قبلی دامنه وسیع‌تری را پیش روی سازندگان اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون و تجهیزات بی‌سیم قرار می‌دهد.

این تکنولوژی از سال 2009 در کشورهای مختلف دنیا به تدریج آغاز به کار کرده و براساس نظرسنجی‌هایی که در آمریکا صورت گرفته ارائه خدمات نسل چهار در نهایت موجب شده است که 67 درصد صاحبان کسب و کار آن را باعث افزایش بهره‌وری و 47 درصد آنها ورود 4G را باعث کاهش هزینه‌های خود بدانند.

از نظر سرعت نیز اکنون سرعت دانلود در شبکه نسل دو رقمی بین 10 تا 130کیلوبیت است که این رقم در شبکه نسل سه به یک تا پنج مگابیت بر ثانیه و در شبکه نسل چهار به حدود 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

سرعت آپلود نیز در شبکه نسل دو رقمی مابین هشت تا 130 کیلوبیت بر ثانیه، در نسل سه بین 200 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه و در نسل چهار رقمی بین یک تا 15 مگابیت خواهد بود.

البته برای بهره‌مندی از خدمات نسل 4 لازم است مقدماتی هم فراهم شود که از جمله این مقدمات استفاده از گوشی‌هایی است که قابلیت پشتیبانی از خدمات این نسل را داشته یا به اصطلاح 4G را ساپورت می‌کنند.

همچنین لازم است سیم‌کارت شما نیز به سیم‌کارت نسل 4 تبدیل شود که اکنون ایرانسل برای مشترکان این امکان را فراهم کرده است که با پرداخت هزینه‌ای معادل 8000 تومان سیم‌کارت‌های خود را به یوسیم تبدیل کرده یا با هزینه‌ای 10 هزار تومانی سیم‌کارت جدید نسل 4 را خریداری کنند.

کاربران پس از تهیه این سیم‌کارت‌ها با استفاده از گوشی، تبلت و یا مودم با قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم، اعمال تنظیمات لازم برای اتصال به شبکه باندپهن همراه ایرانسل از طریق تنظیم APN یا Access Point Name گوشی به mtnirancell بدون نیاز به هیچ مشخصه دیگر، اضافه کردن قابلیت LTE از طریق تنظیمات بخش cellular network یا mobile network گوشی و حضور در مناطق تحت پوشش خدمات 4G ایرانسل، امکان اتصال و استفاده از این خدمات را خواهند داشت.

اما در میان اپراتورهای اول و سوم یعنی همراه اول و رایتل نیز این روزها روند نصب تجهیزات و انجام تست‌های لازم برای ارائه خدمات و توسعه نسل 4 در حال پیگیری است و تاکنون اگرچه از سوی این دو اپراتور واگذاری تجاری سیم‌کارت‌های نسل 4 آغاز نشده اما اپراتور اول در نمایشگاه کتاب امسال به طور آزمایشی به ارائه سیم‌کارت‌های نسل 4 پرداخت و اکنون نیز فروشگاه مرکزی همراه اول سیم‌کارت نسل 4 واگذار می‌کند اما از آنجا که ارائه این خدمات در مرحله آزمایشی قرار دارد هنوز نمی‌توان آماری درباره نقاط تحت پوشش شبکه نسل 4 در همراه اول ارائه کرد.
کد مطلب: 37318
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام