۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸

گله‌مندی وزیر ارتباطات از بی‌توجهی‌های دولت احمدی‌نژاد

ایتنا- واعظی: دولت کنونی مردم را با گذشته سرگرم نمی‌کند.
گله‌مندی وزیر ارتباطات از بی‌توجهی‌های دولت احمدی‌نژاد


محمود واعظی، شنبه سوم مرداد در مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان، اظهار کرد: دولت گذشته در ارتباط با زیرساخت‌ها بسیار ضعیف عمل کرده و به این حوزه بی‌توجهی کرد اما دولت تدبیر و امید با برنامه‌ای جهشی هدف توسعه زیرساخت‌ها را در اولویت قرار داد و در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی در این زمینه داشته است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، واعظی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید دولت کار بوده و نمی‌خواهیم وقت مسئولان صرف مسائل حاشیه‌ای شود، تصریح کرد: آنچه تا کنون انجام شده امروز مایه مباهات بری ماست چراکه هدف ما دفاع از حقوق ملت است.

وزیر ارتباطات یادآور شد: در کل کشور ۹۰ درصد روستاهای استان‌ها دارای ارتباطات تلفنی هستند و تنها ۱۰ درصد روستاها از ارتباطات تلفنی بی‌بهره مانده‌اند و این تعداد روستاهای باقی‌مانده مربوط به روستاهای کم‌جمعیت است اما در برنامه داریم که این روستاها هم از خدمات تلفنی بهره‌مند شوند.

واعظی با بیان اینکه در ارتباط با اینترنت در سال گذشته در کل کشور هشت هزار روستا تحت پوشش قرار داشت، گفت: امسال این تعداد به ۲۵ هزار روستا افزایش یافته است و سهم استان همدان از این رقم در وضعت مطلوبی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۳ تا کنون یک هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال در استان همدان برای امر زیرساخت‌های ارتباطی هزینه شده که از این مبلغ یک هزار و ۶۰ میلیارد ریال صرف پروژه‌های افتتاحی امروز شده و مابقی مبلغ نیز در سال گذشته برای این حوزه هزینه شده است.

واعظی تاکید کرد: در وزارت ارتباطات بین بخش خصوصی و دولتی فرقی گذاشته نمی‌شود و هر کاری که انجام شود همگی حاصل تلاش بخش خصوصی و دولتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضایی در دولت ایجاد شده که بخش متصدی‌گری بر عهده دولت بوده و بخش اصلی امور به بخش‌های خصوصی واگذار شده است.

واعظی تصریح کرد: اپراتورهای نسل سه هشت شهر و نسل چهار سه شهر از شهرهای مختلف استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه استاندار همدان نقش پدری برای استان همدان ایفا می‌کند و دلسوازانه امور را پیگیر است، گفت: امروز ۲۰ پروژه در استان همدان به بهره‌برداری می‌رسد و در بررسی سال گذشته مشخص شد که زیرساخت‌های ارتباطاتی در شأن مردم همدان نبوده و این استان از نظر زیرساختی بسیار ضعیف بود.

وی ادامه داد: وضعیت استان همدان در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار دارد به گونه‌ای که قبل از انقلاب اسلامی ایستگاه ماهواره‌ای در شهرستان اسدآباد قرار داشت و این ایستگاه به عنوان ایستگاه ماهواره‌ای کشور در ارتباطات امور بین‌الملل محسوب می‌شد بنابراین این موضوع نشان‌دهنده وضعیت مناسب جغرافیایی همدان است.

واعظی با بیان اینکه مردم این استان بسیار باهوش بوده و شهیدان بسیاری از این استان تقدیم کشور شده است، تصریح کرد: اگر امروز در سطح دنیا با آبرو هستیم و جایگاه ویژه‌ای داریم همگی حاصل از خودگذشتگی و جان‌فدایی شهداست که سهم استان همدان در این خصوص بسیار افتخار آفرین است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر توجه به تمامی شهرستان‌ها در هر استان، گفت: نباید شهرستان‌هایی که در مرکزیت استان قرار ندارند از خدمات زیرساختی بی‌نصیب بمانند چراکه هدف ما توسعه زیرساخت‌ها در تمامی شهرستان‌ها و روستاهاست.

وی ادامه داد: نباید برای هر شهر درجه‌بندی در نظر بگیریم، هدف ما یکسان‌سازی وضعیت زیرساختی تمامی نقاط بوده و نباید یک شهر از خدمات زیرساختی در خصوص اتباطات بی‌نصیب باشد.

واعظی یادآور شد: تمامی ملت ایران اعم از زن و مرد با هر نوع تفکر و در هر نقطه‌ای از این آب و خاک که باشند حق بهره‌مندی از خدمات پیشرفته را دارند و نباید از کوچکترین امکانات محروم باشند.

درخواست طرح برای ایستگاه زمینی شهید قندی اسدآباد تا پایان مردادماه
وزیر ارتباطات و فناوری از درخواست طرح برای ایستگاه زمینی شهید قندی این شهرستان در شورای فنی تا پایان مردادماه سال‌جاری خبر داد.

واعظی شامگاه گذشته دوم مردادماه پس از بازدید از ایستگاه زمینی شهید قندی در شورای اداری شهرستان اسدآباد، با بیان اینکه باید فکری برای این مجموعه باارزش که تاسیسات آن در حال فرسودگی است، کرد، گفت: این مجموعه خدمات بسیاری را ارائه داده و حتما باید سعی شود تا فعالیت آن ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در شورای فنی تا پایان مردادماه حتما درخواست یک طرح در بحث ایستگاه ماهواره‌ای اسدآباد را که چه استفاده‌ای از آن می‌توان کرد خواهیم داشت، یادآور شد: این ایستگاه قابلیت تبدیل به یکی از مراکز سازمان فضایی را دارد از سایت فضایی نیز درخواست خواهد شد تا در رابطه با چگونگی استفاده بهینه از این ایستگاه بررسی لازم را داشته باشد.

واعظی خاطرنشان کرد: تولید محتوا، خدمات دولت الکترونیک، اپلیکیشن‌نویسی، ایجاد اشتغال و شرکت‌های دانش بنیان از مهمترین برنامه‌های امسال ما خواهد بود که با بازدید از ایستگاه فوق در شورای فنی درخواست طرح برای این ایستگاه را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه به ایجاد دیتا سنتر در ایستگاه زمینی ماهواره شهید قندی اشاره کرد و گفت: می‌توانیم در کنار ایجاد دیتا سنتر و تجهیزات به‌روز کاربردهای مختلفی را از این ایستگاه داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره سرعت اینترنت نیز گفت: هر شرکت اعم از مخابرات و اپراتور هر مقدار پهنای باند برای استان همدان و هر جای دیگر در خواست کنند بلافاصله در خواست وی مرتفع می‌شود.

وی تصریح کرد: پوشش موبایل در جاده‌ها و نقص موبایل با مشخص شدن نقاط نواقص شهرستان پیگیری می‌شود.

واعظی افزود: مشکل پوشش اینترنت ٣۵روستای اسدآباد به علاوه ۴٩ سایت همراه wll نیز مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی بابیان اینکه زیرساخت‌های شهرستان اسدآباد مناسب است، اضافه کرد: در حال حاضر کلیه روستاهای اسدآباد دارای ارتباطات تلفن هستند.

واعظی با اشاره به اینکه ۴٣روستای اسدآباد از پوشش اینترنت برخوردارند، تصریح کرد: ۴۶روستا نیز در سال‌جاری با توجه به برنامه‌ها تحت پوشش اینترنت قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با مشکلات بدهکاری بالای دولت قبل کار خود را آغاز کرد، یادآور شد: دولت کنونی مردم را با گذشته سرگرم نمی‌کند بلکه تمام وقت خود را برای برنامه‌ریزی برای حل مشکلات جامعه بالاخص معیشت، اشتغال و رفاه مردم قرار داده است.

وی یادآور شد: از این پس تجارت‌ و وارد کردن فضای تکنولوژی از خارج برای ما وجود خواهد داشت.

همدان می‌تواند پایلوت دولت الکترونیک در کشور شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شورای اداری استان همدان نیز ضمن اعلام موافقت با پیشنهاد نماینده مردم همدان در مجلس مبنی بر انتخاب همدان به پایلوت دولت الکترونیک گفت: استان همدان زیرساخت‌های خوبی دارد؛ بنابراین این استان می‌تواند پایلوت دولت الکترونیک در کشور شود.

واعظی اظهار کرد: وزارت ارتباطات آماده عملیاتی کردن پروژه شبکه ملی اطلاعات است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این شبکه برای اجرایی شدن نیازمند آمادگی دستگاه‌های اجرایی است و وزارت ارتباطات با تأمین زیرساخت‌ها آماده عملیاتی کردن این پروژه ملی است.

وی مرکز ST استان همدان را جزو هشت مرکز بزرگ کشور دانست و گفت: این مرکز بر علاوه پوشش استان همدان، پنج استان دیگر کشور را پوشش می‌دهد.

واعظی درخصوص بازدید خود از مرکز ماهواره‌ای اسدآباد، عنوان کرد: این سایت باید مجدد فعال شود و با ارزیابی همه گزینه‌ها مقرر شد به عنوان مدیریت ارتباطی و ترافیک کشور فعالیت کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بر این اساس می‌توان انواع و اقسام سایت‌ها، فعالیت‌ها و محتواهای داخل و خارج از کشور را توزیع و مدیریت کرد، افزود: از این مرکز دو یا سه مرکز در کشور خواهیم داشت که یکی از این مراکز مجتمع ارتباطی اسدآباد خواهد بود.

وی در بخش دیگری با اشاره بر تقویت گردشگری استان همدان تصریح کرد: در دو روزی که در همدان بودم از نزدیک بسیاری از نقاط را دیدم که بسیاری از نقاط آن تنها در اروپا یافتنی است.

واعظی بیان کرد: در چهار شهرستان استان همدان عملکرد مطلوبی در تأمین زیرساخت شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه وظیفه ما ایجاد اشتغال است، یادآور شد: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود دولت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه ICT با سرمایه‌گذاری اندک بخش خصوصی می‌تواند اشتغالزایی کند.

واعظی تاکید کرد: با تأمین زیرساخت‌های مناسب ارتباطی که سال گذشته تقویت شد، امسال را می‌توان به عنوان سال تولید محتوا و ارائه خدمات به مردم و اپلیکیشن نویسی نامگذاری کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توفیقات کشور در مذاکرات هسته‌ای اظهارکرد: مسأله هسته‌ای پروژه‌ای ۱۲ ساله و متعلق به چهار دولت است؛ به‌طوریکه مسأله هسته‌ای در دولت هشتم پرونده‌ای ۲۲ ماهه و در دولت نهم و دهم ۹۶ ماهه بود که در دولت یازدهم با ۲۲ ماه تلاش به نتیجه رسید.

وی یکی از پیروزی‌های بزرگ مذاکرات را پذیرفتن حقوق هسته‌ای ایران عنوان کرد و ادامه داد: در دولت یازدهم تلاش بر این شد که از طریق تعامل سازنده با دنیا با خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری روابط را با کشورها ساماندهی کنیم.

واعظی افزود: عصبانیت رژیم صهیونیستی از انعقاد توافق‌نامه را یکی دیگر از توفیقات مذاکرات است و آنچه در این مذاکرات به آن کمتر توجه شده، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که قرار است ایران با پنج عضو این شورا به انشای آن بپردازند.

وی اقتصاد و بازسازی روابط خارجی دو دغدغه دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن این دولت دانست و تصریح کرد: در کنار این دو دغدغه مهم مقوله اشتغال، تورم و رکود نیز جزو دغدغه‌های اساسی این دولت است.

همدان یکی از مراکز تله هاوس ایران می‌شود
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات استان همدان گفت: این استان یکی از مراکز تله هاوس ایران می‌شود.

واعظی اظهار کرد: وزارت ارتباطات و اطلاعات دولت یازدهم اعتقادی به تصدی‌گری نداشته و به دنبال به حداقل رساندن این مسأله است.

وی افزود: به منظور کاهش تصدی‌گری در دولت تدبیر و امید به ویژه در وزارت اطلاعات و ارتباطات بسترهای متعددی را برای تحقیق داخلی، تولید بومی و فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرده‌ایم و پروانه‌های بخش خصوصی نیز صادر شده است.

او تصریح کرد: دولت باید چابک باشد و اهداف خود را سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هدایت کرده و تحت حمایت و نظارت قرار دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی اظهار امیدواری کرد بخش خصوصی در دولت یازدهم پا گرفته و تقویت شود چراکه اقتصاد کشور با این بخش باید پیش رود و ما نیز بخش خصوصی را بیشتر مورد حمایت خود قرار خواهیم داد.

واعظی با اشاره به ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌ها اظهار کرد: در ۲۰ ماه گذشته طی بررسی‌های اولیه، مقایسه با کشورهای منطقه و آنچه که در برنامه پنج ساله توسعه بر ما تکلیف شده قرار بود که جایگاه کشور به دوم ارتقا یابد در صورتی‌که در ابتدای مسئولیت وزارت جایگاه ایران از نظر آی.‌سی.‌تی ۱۶ و در دنیا ۱۰۷ بود.

وی تصریح کرد: در زمان انتصاب شبکه وصله پینه‌ای را تحویل گرفتیم چراکه هر مسئولی در سمت وزارت ارتباطات نگاه آینده‌نگری به این مسأله نداشته و بخشی را توسعه داده است به همین علت در حال حاضر با مشکل مواجه شده‌ایم.

از زیرساخت‌های موجود راضی نیستیم

واعظی عنوان کرد: در سال گذشته زیرساخت‌های ممکن را آماده کرده‌ایم اما هنوز راضی نیستیم.

امروز می‌توانیم ادعا کنیم که آنچه شما نیاز دارید در اختیارتان قرار داده و علاقه زیادی به انجام کار بیشتر داریم.

وی تصریح کرد: در کشوری که بزرگترین شرکت‌های خارجی و غربی از بهترین نیروهای آن حداکثر استفاده را می‌کنند ما قدرشان را نمی‌دانیم و باید همواره در کشوری که اقتصاد هجدهم دنیا را دارد تلاش کنیم و مسائل جانبی را کنار بگذاریم و اجازه ندهیم که مسائل سیاسی در همه عرصه‌ها تاثیر گذاشته و مانع رشد و توسعه کشور شود.

با توسعه همکاری بین دانشگاه‌ها و وزارتخانه موافقم

وی با اعلام موافقت با توسعه همکاری بین دانشگاه‌ها و وزارتخانه اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: به طور حتم این مسأله را حمایت کرده و اعتقادی به این موضوع که علم تنها در تهران بوده را ندارم بلکه در بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیروهای متخصصی را با امکانات کمتر تربیت می‌کنند که نبوغ، عملکرد و پشتکار بیشتری دارند.

واعظی با بیان اینکه هزینه توسعه زیرساخت‌های دانشگاه‌ها بالاست، گفت: می‌توانیم با ساز و کارهایی به توسعه زیرساخت‌های دانشگاه‌ها کمک کنیم اما متاسفانه در بعضی از مواقع قانون اجازه این کار را نمی‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: تک تک مردم در پیروزی مذاکرات هسته‌ای نقش دارند چراکه این پیروزی با همت مردم به وجود آمده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد پیامدهای خوب سیاسی، منطقه‌ای، بین‌المللی و اقتصادی این توافق باشیم.

دکتر واعظی با اشاره به نقش دانشگاهیان و محققان در وزارت ارتباطات تصریح کرد: در این وزارت امید زیادی به دانشگاهیان داریم و پژوهش و تحقیق بوده که در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها انجام می‌شود و بر روی همین بستر بخش خصوصی وارد می‌شود و می‌تواند زنجیره را کامل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم دولت به ما این بوده که آی.‌سی.‌تی به عنوان پیشران توسعه کشور باشد، گفت: آی.‌سی.‌تی باید به عنوان تسهیل‌گر امور زندگی مردم باشد به طوریکه این وسیله باعث می‌شود جهل، تبعیض و فساد از بین برود.

ظرفیت خوب همدان باید بالفعل شود

وی در بخش دیگری سفر به استان همدان را خوب ارزیابی کرد و گفت: با بازدید از بخش‌های مختلف استان، شاهد علاقه‌مندی خوب در بین همه افراد غیر متخصص و انگیزه بالای متخصصان و دانشگاهیان بودم که در این صورت مطمئن هستیم که ۵۰ درصد کار انجام شده است و من آن را به فال نیک می‌گیرم که باید این ظرفیت خوب را بالفعل کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بعضی از کارهای تحقیقاتی باید انجام شود اما وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند همه یک کار انجام نمی‌دهند اما اعتقاد داریم باید به تولید محتوا، خدمات و اپلیکیشن بها دهیم تا اشتغال ایجاد شود که خوشبختانه طبق گزارشات طی دو ماه گذشته چند هزار اپلکشین جدید نوشته شده که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همدان دارای ظرفیت بالایی است، تصریح کرد: پیشنهادات مختلفی در زمینه‌هایی از جمله پایلوت شدن همدان به عنوان دولت الکترونیک و قطب گردشگری و همچنین احیای مجتمع ماهواره‌ای اسدآباد مطرح شده که به این نتیجه رسیدیم که همدان یکی از دو یا سه تله هاوس ایران شود.

راه‌اندازی برج نوآوری در همدان در آینده‌ نزدیک

واعظی همچنین از راه‌اندازی برج نوآوری در همدان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: همچنین همدان یکی از هشت اس.تی کشور خواهد بود که علاوه بر اینکه کلیه نیازمندی‌های خود رفع می‌کند به پنج استان همسایه خود سرویس می‌دهد.

وی وضعیت فیبر نوری همدان را خوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر استان همدان ظرفیت حدود ۳۲ درصد تلفن خالی ثابت داشته که آمادگی برای واگذاری به متقاضیان را دارد و شاهد سرمایه‌گذاری خوب اپراتورها در استان هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر در هشت شهر استان همدان نسل سه دایر شده و در حال کامل شدن است و سه شهر آن نیز از نسل چهار بهره‌مند است.

۱۶۸ میلیارد تومان در استان همدان سرمایه‌گذاری شده است

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۸ میلیارد تومان در استان همدان سرمایه‌گذاری شده، گفت: وضعیت خوبی در استان به وجود آمده و ما نیز این آمادگی را داریم تا در هر حیطه که لازم باشد حمایت‌های فنی و مالی داشته باشیم و ۱۲۰ میلیارد تومان وام وجوه اداری را در صورت نیاز در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی قرار دهیم.

واعظی در ادامه با بیان اینکه پایین بودن کیفیت ارائه خدمات و سرعت اینترنت گلایه بسیاری از مردم است، اضافه کرد: در این راستا کمیته‌ای در وزارتخانه اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده که ابتدا ارتقای کیفیت اینترنت را از شبکه‌های زیرساختی خودمان آغاز کردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به ساماندهی آزمایشگاه‌های موجود در کشور یادآور شد: در حال حاضر آزمایشگاه‌هایی در کشور وجود داشته که از ۱۰ درصد ظرفیت آن استفاده نمی‌شود و باید هر چه زودتر ساماندهی شوند.
کد مطلب: 37258
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام