۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰

مصرف 13 تن آب برای تولید یک دستگاه تلفن همراه هوشمند

ایتنا- تولیدات صنعتی از قبیل کفش، تلفن همراه هوشمند و لباس تاثیر بسزایی در محیط زیست دارند.
مصرف 13 تن آب برای تولید یک دستگاه تلفن همراه هوشمند


انجمن «دوستان زمین» در گزارشی ضمن هشدار از مصرف بی رویه آب و مواد معدنی برای تولیدات صنعتی، اعلام کرد که برای ساخت یک دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند ۱۳ تن آب مصرف می‌شود.


به گزارش ایتنا از ایرنا، در مطالعات بعمل آمده از سوی این انجمن که متشکل از شبکه سازمان‌های محیط زیستی در ۷۴ کشور جهان است، اعلام شد که تولیدات صنعتی از قبیل کفش، تلفن همراه هوشمند و لباس تاثیر بسزایی در محیط زیست دارند.

بر اساس این گزارش برای ساخت باتری، شارژر، ال.ای.دی و مدار برای تولید یک تلفن همراه هوشمند ۱۳ تن آب و ۱۸ متر مربع خاک (شامل مواد معدنی) مصرف می‌شود که تاثیر زیادی بر محیط زیست دارد.

این انجمن اعلام کرد که بازار جهانی مواد کمیاب تحت سلطه چین است، محلی که تاثیرات محیط زیستی برای استخراج این مواد بسیار بالا است و زباله‌هایی تولید می‌شوند که شامل درصد بالایی از آرسنیک، باریم، کادمیوم، سرب، سولفات و فلوریدها است.

این انجمن از صنایع تولیدی خواست که توجه بیشتری به تاثیرات منفی انیدرید کربن ناشی از تولیداتشان بر محیط زیست و همچنین سایر شاخص‌های مهم مانند مصرف منابع آبی و خاک کنند.

انجمن دوستان زمین افزود: برای تولید یک جفت چکمه چرمی نیز ۱۴ و نیم تن آب و ۵۰ متر مربع خاک مصرف می‌شود در حالی که برای تولید یک تی‌شرت ۴ تن آب و چهار متر مربع خاک و برای تولید یک شکلات کاکائویی نیاز به یک و نیم تن آب و ۲ و نیم‌متر خاک نیاز است.

به عقیده این انجمن ، تفاوت در مصرف منابع طبیعی به نوع بسته بندی و انتخاب مواد آن نیز بستگی دارد.

برای مثال حدود ۲۰ درصد از آب و خاک مصرفی در بخش تولید لباس، بخاطر مواد استفاده شده در بسته‌بندی آن است در حالی که ۸۴ درصد از خاک مصرف شده برای تولید اسباب‌بازی به بسته‌بندی آن مربوط است.

این انجمن در مطالعات خود راه‌حل‌هایی را نیز برای استفاده از مواد معدنی جهت ساخت تلفن‌های هوشمند ارائه داد و پیشنهاد کرد تا برای کاهش تاثیر منفی بر محیط زیست ، از گذاشتن لوازم جانبی مانند شارژر گوشی در بسته بندی‌ها پرهیز شود.

همچنین ضمن تشویق به افزایش بازیابی قطعات، از مصرف کنندگان نیز خواست تا رفتاری مسئولانه‌تر اتخاذ کنند.
کد مطلب: 36445
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام