۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱

ضربه‌ای فاجعه‌بار برای کاربران

ایتنا- بدافزار جدید به‌وسیله هرزنامه‌ها و پیام‌های فیشینگ منتشر می‌شود.
ضربه‌ای فاجعه‌بار برای کاربران


نوع تازه‌ای از بدافزار، در صورت ردگیری شدن در بررسی‌های امنیتی، کامپیوتر را از کار می‌اندازد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، این بدافزار که سیسکو سیستمز، نام رامبرتیک را بر آن گذاشته طوری طراحی شده است که هر متن ساده‌ای را که وارد پنجرهٔ مرورگر شود رهگیری می‌کند و از طریق هرزنامه‌ها و پیام‌های فیشینگ منتشر می‌شود.

رامبرتیک به محض نصب و اجرا بر روی کامپیوترهای تحت ویندوز بررسی‌های خود را آغاز می‌کند تا دریابد که آیا ردیابی شده است یا نه.

این رفتار برای بعضی از انواع بدافزارها رفتاری غیرمعمول به حساب نمی‌آید اما به گفتهٔ کارشناسان امنیتی «از این نظر منحصربه‌فرد است که فعالانه تلاش می‌کند تا در صورت ردیابی‌شدن ویژگی‌هایش در طی تحلیل بدافزاری، کامپیوتر را نابود کند.»

این بدافزار قبلاً هم مورد استفاده قرار گرفته بود و نمونه‌های معروف استفاده از آن علیه اهدافی در کرهٔ شمالی در سال ۲۰۱۳ و سونی پیکچرز در سال ۲۰۱۴ بوده است.

آخرین بررسی‌ که رامبرتیک انجام می‌دهد خطرناک‌ترین بررسی‌هاست. این بدافزار در آخرین بررسی خود به رایانش ترکیبی ۳۲ بیتی از منبعی روی حافظه اقدام می‌کند و در صورتی که آن منبع یا زمان همگردانی دچار تغییر شود رامبرتیک شروع به نابودسازی خود می‌کند.

این بدافزار ابتدا ام‌بی‌آر را هدف می‌گیرد که اولین بخش از هارددرایو است که کامپیوتر قبل از بارگذاری سیستم‌عامل به آم رجوع می‌کند.

اگر رامبرتیک به ام‌بی‌آر دسترسی نیابد، تمام فایل‌های موجود در پوشهٔ خانگی کاربر را با کدگذاری آن به‌وسیلهٔ کد اتفاقی آر‌سی‌4 (RC4) از بین می‌برد.

به محض این‌که ام‌بی‌آر یا پوشهٔ خانگی کدگذاری شد، کاپیوتر ری‌استارت می‌شود.

کامپیوتر وارد چرخه‌ای بی‌انتها می‌شود که آن را از ری‌بوت کردن باز‌می‌دارد. روی صفحه‌ نمایش این پیغام دیده می‌شود: «Carbon crack attempt, failed.»

وقتی این بدافزار برای نخستین بار بر روی کامپیوتری نصب می‌شود، خود را از درون بسته‌بندی‌اش بیرون می‌کشد.

حدود 97 درصد از محتوای فایل‌های بیرون‌آمده از بسته برای این طراحی شده‌اند که ظاهر آن را به نرم‌افزارهای قانونی شبیه کنند. این محتویات مرکب از 75 تصویر و 8000 کارکرد جعلی‌اند که در واقع هرگز مورداستفاده هم قرار نمی‌گیرند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده برروی سایت سازمان فناوری اطلاعات، سیسکو اعلام کرده است که این بسته طوری طراحی شده که با بررسی تک‌تک کارکردها، تحلیلگران را شکست بدهد.

بر این، نرم‌افزار مذکور از ورود به مرحلهٔ سندباکس می‌گریزد یا کد را در هنگام بررسی ایزوله می‌کند.

بعضی بدافزارها سعی می‌کنند تا زمانی که در سندباکس قرار دارند منتظر بمانند تا زمان آن بگذرد و بتوانند فعال شوند.

اما رامبرتیک بیدار باقی می­‌ماند و هر بایت از داده را 960 میلیون بار روی حافظه می‌نویسد که این کار تحلیل را برای ابزار ردگیری اپلیکیشن پیچیده می‌سازد.

بنا به اعلام سیسکو، اگر ابزار تحلیل سعی کند هر 960 میلیون مورد مذکور را بررسی کند، تعداد بررسی‌ها به بیش از 100 گیگابایت خواهد رسید.
کد مطلب: 36141
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام