۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲

جزئیات آنتی ویروس موبایل بومی

کنترل دزدی اطلاعات در اپلیکیشن‌ها
ایتنا- سیستم‌عامل اندروید نسبت به ios و ویندوز در خر بیشتری حمله ویروس‌ها و سرقت اطلاعات قرار دارد.


نخستین ضد بدافزار بومی مخصوص تلفن همراه توسط یک شرکت دانش بنیان و با حمایت یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور طراحی شد که تا پایان خردادماه جاری به بازار عرضه می‌شود.


به گزارش ایتنا از مهر، حسین حیدری، مجری طرح این ضد بدافزار بومی جزئیات عملکردی این نرم‌افزار را که با هدف کنترل سرقت اطلاعات در گوشی‌های موبایل طراحی شده است، تشریح کرد.

وی با بیان اینکه سیستم‌عامل اندروید نسبت به IOS و ویندوز موبایل در خطر بیشتر حمله ویروس‌ها و سرقت اطلاعات است، اظهار داشت: براین اساس در ضدبدافزار بومی ویژه موبایل که برای نخستین بار در ایران طراحی و ساخته شده، امنیت سیستم‌عامل اندروید گوشی‌های موبایل در ۳ لایه دسترسی تامین شده است.

حیدری گفت: بسیاری از کاربران موبایل نمی‌دانند که با دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی‌های خود، اجازه دریافت اطلاعات گوشی شان را به سازنده اپلیکیشن می‌دهند، از طرفی بسیاری از اپلیکیشن‌ها خود به صورت ویروس رایانه‌ای عمل کرده و بی‌اجازه نسبت به دزدی اطلاعات اقدام می‌کنند.

مجری طرح ضدبدافزار بومی «گریپ فروت» با تاکید براینکه کاربران باید توجه داشته باشند که در زمان نصب اپلیکیشن، اجازه دسترسی تمامی اطلاعات گوشی را به سازنده اپ مورد نظر ندهند، اضافه کرد: موارد بسیاری از استفاده بی‌اجازه از دوربین کاربر و سایر اطلاعات گوشی وی شناسایی شده است؛ براین اساس این آنتی ویروس می‌تواند تمامی این موارد را کنترل و به کاربر گزارش دهد.

وی افزود: در لایه نخست، این محصول به عنوان آنتی ویروس نسبت به کنترل اپلیکیشن‌های روی گوشی‌های اندروید عمل می‌کند و برای کنترل ویروس‌هایی که از طریق نصب و دانلود اپلیکیشن‌های موبایل وارد گوشی می‌شود تدابیر امنیتی به کار می‌گیرد.

حیدری ادامه داد: این ضدبدافزار در لایه دوم، با شخصی‌سازی سیستم‌عامل اندروید، نسبت به امنیت سیستم‌عامل روی گوشی اقدام می‌کند.

در این سطح، نصب اپلیکیشن با قابلیت محدودسازی دسترسی، امکان‌پذیر خواهد شد و امکان کنترل از راه دور سیستم‌عامل و اطلاع از موقعیت مکانی و بک آپ‌گیری در صورت سرقت گوشی، برای کاربر فراهم شده است.

مجری طرح ضدبدافزار بومی موبایل تصریح کرد: لایه سوم این طرح، مختص شبکه تلفن همراه است و این آنتی ویروس می‌تواند تمامی اطلاعاتی که از گوشی کاربر خارج می‌شود را به درخواست خود کاربر، کنترل کند.

وی با بیان اینکه این طرح با حمایت اپراتور همراه اول و توسط شرکت دانش بنیان عمید رایانه شریف (عرش) طراحی و اجرا شده است، گفت: نسخه اپلیکیشن و نسخه سیستم‌عامل این آنتی‌ویروس، هم اکنون آماده عرضه است و تا پایان خردادماه جاری برای استفاده کاربران سیستم‌عامل اندروید بر روی سایت همراه اول و فروشگاه‌های اپلیکیشن قرار می‌گیرد؛ نسخه شبکه این آنتی ویروس نیز پس از ارائه دو نسخه مذکور عرضه خواهد شد.

به گفته وی آنتی ویروس بومی در لایه شبکه تلفن همراه تاکنون از سوی هیچ یک از اپراتورهای موبایل کشور عرضه نشده است.

به گزارش مهر، براساس مصوبه ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورهای موبایل موظف به ارائه بسته آموزشی و اطلاع‌رسانی برای استفاده از خدمات باندپهن موبایل برای مشترکان شده‌اند.
کد مطلب: 36014
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام