۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵

سیاست‌گذاری برای استارت‌آپ‌ها با دو رویکرد کلان

ایده‌ها به سمت حل مشکلات کشور هدایت شود
ایتنا- یک مقام مسئول: در وضعیت کنونی کشور موظفیم با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور را اداره کنیم و فضای اقتصادی را رونق دهیم.
سیاست‌گذاری برای استارت‌آپ‌ها با دو رویکرد کلان


معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد که سیاست‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها (شرکت‌های کارآفرین نوپا) با دو رویکرد کند نکردن و شتاب دادن به این پدیده و در عین حال جهت‌دار کردن آنها برای حل مشکلات کشور دنبال می‌شود.


به گزارش ایتنا از فارس، مرکز ملی فضای مجازی کشور به تازگی خبر از برگزاری نخستین جلسه کارگروه بررسی و سیاست گذاری در خصوص نحوه حمایت از شرکت‌های کارآفرین نوپا (استارت‌آپ) داده است.

این جلسه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی توسط معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی به منظور شناسایی وضعیت جاری عملکرد شرکت‌های کارآفرین نوپا (استارت‌آپ) و رخدادهای مربوط به آن در کشور، بررسی چگونگی ساماندهی فضای کارآفرینی و طرح راهکارهای حمایتی کلان در جهت ارزش‌گذاری و حمایت از این فضا برگزار شد.

در این زمینه دکتر عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به روند تشکیل این کارگروه گفت: در سال گذشته موظف شدیم گزارشی از وضعیت استارت‌آپ‌ها به شورای معین شورای عالی فضای مجازی ارائه کنیم که بر اساس آن یک جلسه شورای معین به این موضوع اختصاص داشت و مقرر شد کارگروهی برای بررسی و تدوین سیاست‌های لازم جهت کنترل، نظارت و هماهنگی در بحث استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا تشکیل شود و سیاست‌ها را برای بررسی نهایی به شورای معین و در نهایت برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و رویدادهایی که برای معرفی استارت‌آپ‌ها برگزار می‌شود یادآور شد: این رویدادها فرصت‌های بسیاری را برای کشور و به ویژه قشر جوان، نخبگان و متفکران ما به همراه دارد؛ بسیاری از صاحبات ایده، روش پرورش، ارائه و پیگیری ایده تا به سرانجام رسیدن آن را نمی‌دانند و این رویدادها کمک می‌کند که دانش آموخته‌ها، جوانان و نوجوانان دارای ایده ما در این فضا قرار بگیرند و با به روز کردن آموخته‌‌هایشان راه منطقی برای ارتباط منطقی تر با کل دنیا را بیاموزند و البته در این فضا بحث سرمایه‌گذاری و جهت دهی به سرمایه جهت حل نیازهای کشور هم می‌تواند شکل بگیرد .

آسوشه تاکید کرد: در وضعیت کنونی کشور که ما موظفیم با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کشور را اداره کنیم و فضای اقتصادی را رونق دهیم، اینگونه رویدادها مغتنم است اما نیاز به قانومند شدن دارد.

وی در ادامه چاره‌اندیشی برای این مشکل و قانومند کردن این حوزه را از دغدغه‌های کارگروه یاد شده برشمرد و ادامه داد: اکنون پایه عملکردی در این حوزه قانون تجارت است که در مورد خدمات و محصولات فضای مجازی توانایی لازم را ندارد.

همانطور که در جلسه آخر شورای عالی فضای مجازی تسهیل در صادرات نرم‌افزار و خدمات فنی و مهندسی بررسی شد در در بحث استارت آپ‌ها هم باید اقدام مشابهی انجام شود، چون استارت‌آپ‌ها هم مانند نرم‌افزار‌ها دارایی‌هایی معنوی هستند که به شدت باید از آنها محافظت کرد.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: تا زمان تدوین و اجرای سیاست‌ها و قوانین جدید در این حوزه رسانه‌های عمومی می‌توانند جوانان و صاحبان ایده را برای حرکت درست در این مسیر آگاه و هدایت کنند.

وی درباره وضعیت فعلی ارزش‌گذاری ایده‌ها گفت: در قوه قضائیه، ثبت پتنت‌ها و اختراعات با همکاری شورایی با عنوان شورای فناوری اطلاعات ارزش‌گذاری و راستی آزمایی در زمینه‌های محصولات فناوری اطلاعات انجام می‌شود که در زمینه ایده‌هاهم باید به سمتی برویم که شاخه‌های مختلفی از آن شورا ایجاد شود تا ارزش‌گذاری در این زمینه نظام‌مند شود.

آسوشه همچنین در پاسخ به اینکه که در نبود قانون و سیاست‌های خاص برای این حوزه، چه تمهیداتی برای ساماندهی این حوزه در نظر گرفته شده است، گفت: مبادی ذی‌ربط در حد اختیاراتشان به سمتش تمهیدات لازم رفته‌اند؛ سازمان فناوری اطلاعات مجموعه‌ای را موظف کرده تا بررسی‌های لازم را انجام بدهند وبه بحث استارت‌آپ‌ها ورود پیدا کنند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم مجموعه‌ای را موظف کرده تا بررسی‌های لازم را انجام بدهند و در جهت کمک به این مجموعه از سال‌های قبل کار کرده‌اند و الان هم اقداماتی را انجام می‌دهند.

همچنین پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها هم در این بخش فعال بوده‌اند و این حوزه رها نبوده است اما نیازمند سیاست‌های واحد برای هماهنگی‌های لازم و بالا بردن بهره‌وری و مواجهه هوشمندانه با پدیده استارت‌آپ‌ها هستیم.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به حمایت‌های چهار صندوق مختلف حمایتی اعم از صندوق حمایت از توسعه فناوری، صندوق پژوهش‌های ایرانیان و دو صندوق مربوط به پارک فناوری پردیس و صندوق کمک به کانسپت‌هایی از این دست در دانشگاه تهران از استارت‌آپ‌ها گفت: رویدادهایی مانند استارت‌آپ ویکندها محصول حمایت این صندوق‌ها است اما هدفمند شدن این حمایت‌ها و بالا بردن بهره‌وری از موضوعاتی است که در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده، دنبال می‌شود.

وی همچنین درباره جایگاه بخش خصوصی در این زمینه گفت: برداشت ما این است که استارت‌آپ‌ها و به طور کلی فضای مجازی کشور وقتی رونق پیدا کرده و حرکت می‌کند که محور اصلی آن بخش خصوصی و مردم باشند و حکومت صرفا به جهت مدیریت‌ها، صیانت‌ها، کمک‌ها و حمایت‌ها در کنار بخش خصوصی قرار گیرند و این یک اصل است؛ لذا در این کارگروه هم به تعداد دستگاه‌هایی که دعوت شدند از بخش خصوصی دعوت کردیم تا نظرات آنها را بشنویم و بتوانند در سیاست‌گذاری هم ایفای نقش کنند.

آسوشه، قانونمند شدن و همچنین هدایت ایده‌ها به سمت حل مشکلات با اولویت مشکلات و مسائل داخلی را دو دغدغه مهم این کارگرو در تدوین سیاست‌ها برشمرد و اظهار کرد: به همین دلیل دنبال سیاست‌هایی هستیم که نه تنها حرکت استارت‌آپ‌ها و ایده‌های کارآفرینی نوپا را کند و محدود نکند بلکه آن‌ها را برای حل مشکلات کشور جهت دار کند.
کد مطلب: 35618
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام