۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸

دامنه اینترنتی «ir.» ٢١ساله شد

ایتنا- ایران در رتبه‌های نخست فهرست کشورهای برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.
دامنه اینترنتی «ir.» ٢١ساله شد


21 سال پیش در ١٣فروردین‌١٣٧٣ با ثبت دامنه اینترنتی ملی ایران (ir.) ارایه خدمات شبکه اینترنت (ISP) توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات (پژوهشگاه دانش‌های بنیادی) در کشور آغاز شد.

طی بیش از دودهه تعداد دامنه‌های فعال IR ثبت‌شده به بیش از ٦٢٢هزاردامنه رسیده که با احتساب دامنه‌های ثبت‌شده co.ir، ایران، ac.ir، sch.ir، id.ir، gov.ir، org.ir و net.ir مجموعا حدود ٦٣٢هزاردامنه اینترنتی در مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی کشور ثبت شده است.

ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی کشوری، بزرگ‌ترین کشور در منطقه است و از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم پیشی گرفته و در رتبه‌های نخست فهرست کشورهای برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.

ثبت دامنه ملی «دات‌ آی‌آر» -ir.- یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین‌شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات انجام شد که هنوز هم تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه‌های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود.

با تلاش مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات که از سال١٣٧٦ با ارتقا به پژوهشگاه به «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» تغییر نام داد، ایران در ابتدای دهه١٣٧٠ به‌عنوان نخستین کشور خاورمیانه - پس از رژیم اشغالگر قدس - به شبکه جهانی اینترنت پیوست.

اولین اتصال ایران به شبکه اواخر سال١٩٩٢میلادی موقتا از طریق اتصال تلفنی دستگاه کامپیوتر ٨٠٣٨٦ به دانشگاه لیسنتس اتریش صورت گرفت.

اواخر سال١٩٩٣میلادی پروتکل IP/ICP در ایران راه‌اندازی شد که امکان اتصال به شبکه اینترنت را فراهم کرد و ایران حدود یک‌سال بعد از دانشگاه‌های اروپایی به شبکه اینترنت وصل شد.

فعالیت گره ایران در شبکه آموزش و پژوهش اروپا رسما از اول ژانویه١٩٩٣ آغاز شد با این‌حال، گسترش شبکه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به‌دلیل ضعف خطوط مخابراتی بسیار به کندی پیش‌رفت به طوری که با گذشت بیش از یک‌سال از اتصال ایران به شبکه، خط دانشگاه صنعتی شریف، عملا بلااستفاده مانده و خط دانشگاه صنعتی اصفهان با سرعت چهارهزارو٨٠٠ bps اجازه استفاده همزمان بیش از دو یا سه‌کاربر را نمی‌داد!

منبع: روزنامه شرق
کد مطلب: 35357
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
به امید میلیونی شدن آی آر
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام