۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴
وضعیت بازار فناوری اطلاعات در روزهای پایانی سال٩٣

کامپیوتر در رکود، موبایل امیدوار

ایتنا- البته در روزهای پایانی سال، خرید لوازم کامپیوتری کمترین سهم را در سبد خرید مردم دارد!
کامپیوتر در رکود، موبایل امیدوار


اوضاع‌واحوال این روزهای بازار کامپیوتر نسبت به هفته‌های قبل نامساعدتر است و میزان تقاضا در بازار در حد چشمگیری کاهش یافته است.

به گفته مسئولان اتحادیه فناوران رایانه تهران معمولا فروردین‌ماه دوره نقاهت بازار است و افراد کمی صبر می‌کنند تا ببینند در سال‌جاری قیمت‌ها چه تغییری خواهد کرد به همین دلیل نمی‌توان وضعیت بازار در این ماه را ملاک قرار داد.

درحال‌حاضر قیمت‌ها در بازار کالاهای رایانه‌ای همانند سال قبل است و در این زمینه تغییری رخ نداده اما ما امیدواریم با اختصاص ارز مبادله‌ای در ادامه سال شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. گرچه این تصور وجود داشت که با فرارسیدن شب‌عید و نوشدن کالاها، مردم برای خرید کالاهای فناوری اطلاعات نیز سری به بازار این محصولات بزنند، اما گویا کمبود نقدینگی و اولویت‌بندی برای خرید‌های شب عید موجب شده تا بازار کامپیوتر از رونق چندانی برخوردار نباشد.

البته بازار تلفن‌همراه همچنان به شب‌های عید امیدوار است چراکه عاملان و دست‌اندرکاران حوزه بازار تلفن‌همراه معتقدند همزمان با نزدیکی عید نوروز پیش‌بینی می‌شود میزان مراجعه‌کنندگان و خریداران این کالای ارتباطی در بازار افزایش یابد.

آنها می‌گویند: پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی اسفندماه میزان تقاضا برای کالاهای زیر یک‌میلیون‌تومانی به‌طور چشمگیری افزایش یابد و سایر کالاها با قیمت بالاتر نیز به صورت محدود و در صورت نیاز مورد تقاضا قرار گیرد. با شرایط فعلی و کنونی بازارتلفن همراه بیشتر گوشی‌های زیر ٧٠٠ یا ٨٠٠هزارتومانی با تقاضای مشتریان همراه شده است.

سیدمهدی میرمهدی درباره وضعیت بازار شب عید فناوری اطلاعات گفته: بازار شب عید سال گذشته تعریف چندانی نداشت امسال نیز بازار بسیار نامناسب و درگیر رکود است. رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران سه‌عامل «اولویت‌‌بندی نیازها در بازار شب‌عید»، « کمبود نقدینگی در اختیار مردم» و «نامشخص‌بودن شرایط سیاسی» را دلیل رکود بازار فناوری اطلاعات می‌داند و می‌گوید: در این شرایط در مجموع فروش کالاهای سرمایه‌‌ای مانند PC و تبلت از دستگاه‌های پرمصرف مثل مادربردها، دستگاه‌های کپی و پرینتر بهتر است.

او ادامه می‌دهد: همچنین صنوف و روسای دیگر اتحادیه نیز اعلام می‌کنند بازار آنها نیز تعریف چندانی ندارد. برای مثال در ارتباطی که با اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی داریم، آنها نیز وضعیت بازار موبایل را بی‌رونق اعلام می‌کنند.

او مالیات را از دیگر مشکلات فعلی اهالی صنف فناوری اطلاعات بیان کرده و می‌افزاید: مجلس امسال مصوب کرده واحدهای صنفی در سال٩٤ که اظهارنامه مالیاتی٩٣ را ارایه می‌دهند، ٢٢درصد پرداختی روی مالیات سال قبل را اضافه کنند. سال پیش نیز توافقی انجام شده که مالیات‌ها درصدی اضافه شود و اظهارنامه‌ها به قطعیت برسد، اکنون توافقی که در سال٩٣ برای مالیات٩٢ شده بود، از حالت اعتبار خارج می‌شود و مثلا مالیات ٢٠میلیونی یک‌واحد صنفی به میزان ٤٠ تا ٥٠میلیون افزایش می‌یاید و پایه مالیاتی برای سال٩٣ قرار می‌گیرد که با توجه به بازار نامساعد سال‌های٩٢ و ٩٣ اصلا منصفانه نیست.

منبع: روزنامه شرق
کد مطلب: 35218
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام