۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۰
تدوین مقررات برای «بیت کوین» کلید خورد

پول مجازی در ایران ترویج می‌شود

ایتنا-سعید مهدیون از تصویب مقرارات و آئین‌نامه که در آن تکالیف دستگاه‌های مرتبط با پول مجازی تعیین شده، خبر داد.
پول مجازی در ایران ترویج می‌شود


معاون مرکز ملی فضای مجازی از تصویب مقررات حاکم بر رواج پول مجازی در کشور در کمیسیون عالی تنظیم مقررات این مرکز خبر داد و گفت: این مقررات در صف تصویب شورایعالی فضای مجازی قرار دارد.


به گزارش ایتنا از مهر، سعید مهدیون با بیان اینکه پول مجازی به تدریج نقش جدی در معاملات اقتصادی و گردش مالی کشورها پیدا خواهد کرد، از تصویب مقررات و آئین نامه که در آن تکالیف دستگاه‌های مرتبط با این موضوع دیده شده است در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی خبر داد.

عمده کشورها نگران عوارض منفی پول مجازی هستند
وی گفت: گرچه ممکن است در حال حاضر گردش مالی سنگینی که بر پول‌های واقعی وجود دارد بر روی پول مجازی که تحت عنوان «بیت کوین» شناخته می‌شود وجود نداشته باشد اما روند این مساله به نحوی است که نشان می‌دهد سرمایه گذاری بر روی پول مجازی به سمت جدی شدن پیش می‌رود و این موضوع می‌تواند آثار و عواقب جدی مثبت و منفی به همراه داشته باشد.

مهدیون با تاکید براینکه عمده کشورها نگران عوارض منفی پول مجازی هستند، خاطرنشان کرد: این یک نظام مالی و اقتصادی است که در دنیا حاکم شده و می‌تواند عوارض منفی یا مثبت داشته باشد و ممکن است منجر به بروز یک سری رخدادهای خارج از کنترل شود که دولت‌ها نگران و به دنبال کنترل آن هستند.

معاملاتی با پول مجازی در کشور ما شکل گرفته است

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه پول مجازی در کشور ما هنوز به عارضه تبدیل نشده اما مطرح شده است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که معاملاتی با پول مجازی در کشور ما شکل گرفته و فروشگاه‌هایی هستند که یک سری محصول با این پول می‌فروشند.

وی با بیان اینکه بررسی معایب و مزایا و تدوین قانون و مقررات در حوزه پول مجازی را در برنامه سال ۹۳ قرار دادیم، ادامه داد: براین اساس کمیته تخصصی از ۱۵ دستگاه مختلف که با موضوع مرتبط هستند از جمله بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان بورس و اوراق بهادار، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پلیس فتا تشکیل شد و مطالعات لازم در مورد پول مجازی انجام گرفت.

۵ سناریو برای مقررات بیت کوین

رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: پس از حدود ۷ جلسه بررسی در زمینه پول مجازی، پیش نویس مقررات حاکم بر استفاده و رواج این پول در کشور با ۵ سناریوی تعریف شده و یک پیشنهاد نهایی تصویب و آماده ارائه به شورایعالی فضای مجازی شده است.

وی با بیان اینکه این سناریوها با تعریف جزئیاتی از مزایا و معایب و مقررات سلبی تا ایجابی ارائه شده و در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی پس از ۳ جلسه بحث به تصویب رسید افزود: در این سناریوها که باید در نهایت یکی از آنها به تصویب شورایعالی فضای مجازی برسد آئین نامه مواجهه با پول مجازی و تقسیم کار ملی برای هر دستگاه اجرایی، دیده شده است.

اجرای ۶ ماهه قانون پول مجازی در صورت تصویب شورایعالی فضای مجازی
مهدیون با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی، تدوین و تصویب قانون و مباحث فنی و اجرایی به عنوان نمونه تکالیف دستگاه‌های مرتبط در این مقوله، گفت: براین اساس در کمیسبون عالی تصویب شد که کمیته‌ای به صورت دائمی تشکیل شود تا بتواند موضوع را رصد کند و یا چنانچه تغییری در تصمیم‌گیری لازم است ارائه کند.

وی با بیان اینکه اصول حاکم بر پول مجازی در اولویت صف مصوبات شورایعالی فضای مجازی برای تصویب قرار گرفته است ادامه داد: در صورت تصویب این موضوع در شورایعالی فضای مجازی، ظرف مدت ۶ ماه مقررات استفاده از پول مجازی در کشور به مرحله اجرا درخواهد آمد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه تکالیف دستگاه‌ها در مواجهه با پول مجازی شناسایی شده است و پس از نهایی شدن مقررات کلان در شورایعالی فضای مجازی، همگرایی این تکالیف آغاز می‌شود، گفت: رواج پول مجازی تاثیر کشوری و ملی دارد و از نوع سیاست‌های کلی نظام است که لازم است در شورایعالی مطرح شود و در چارچوب مصوبات این شورایعالی شکل اجرایی به خود بگیرد.

مواجهه کشورهای مختلف با بیت کوین
وی با اشاره به مواجهه کشورهای مختلف با پول مجازی که در برخی مواقع ماهیت پولی و در بعضی مواقع نیز ماهیت کالا به خود می‌گیرد گفت: برای مثال کشور چین استفاده از پول مجازی را در مراودات داخلی ممنوع کرده اما در مراودات بین الملل به کار گرفته می‌شود؛ به طور کل در کشورهای مختلف مواجهه با این مقوله متفاوت است به نحوی که یک دسته از کشورها هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ اما یک دسته از کشورها از جمله آمریکا در برابر این موضوع مطابق قوانین مالی برخرود می‌کنند و آن را مانند پول می‌بینند و ادبیات مالی و پولی بر آن حاکم است؛ درهمین حال برخی کشورها این موضوع را ممنوع کردند و برخی نیز پول مجازی را در حد کالا و سرمایه می‌بینند.

مهدیون افزود: کشورهای مختلف براساس منافع ملی‌شان با پول مجازی برخورد می‌کنند و الگوی مشخصی بر آن حاکم نیست.

معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: ضوابط کلی استفاده از پول مجازی در کشور، نظام‌های کنترل کیفی و فنی، مقررات بهره‌برداری غیرمجاز و هماهنگی و نظارت برای دستگاه‌های صادرکننده مجوز، در این پیش نویس دیده شده است.

یک بیت کوین معادل چندمیلیون تومان قیمتگذاری می‌شود
وی با بیان اینکه آماری از استفاده از پول مجازی در کشور وجود ندارد چرا‌که این فعالیت، غیرقانونی است گفت: از روی میزان ترافیک و میزان رشد بنگاه‌هایی که در معاملاتشان از این مدل استفاده می‌کنند می‌توان به روند رشد صعودی این موضوع پی برد؛ هم اکنون بازار غیر رسمی نشان می‌دهد که هر یک بیت کوین در حد چند میلیون تومان در بازار قیمتگذاری می‌شود و روند رشد نرخ صعودی منحنی را نشان می‌دهد.

مهدیون گفت: برای مثال نیروی انتظامی بیت کوین را غیرقانونی می‌داند اما نمی‌داند به استناد کدام قانون باید آن را متوقف کند در همین حال بانک مرکزی معتقد است که بیت کوین پول نیست و کالا است و باید سازمان بورس و اوراق بهادار به آن بپردازد.

فریب پول مجازی را نخورید

وی با اشاره به نبود قانون مشخص در استفاده از پول مجازی، به افراد توصیه کرد که تا زمان اعلام قانون مشخص برای این موضوع، از بیت کوین استفاده نکنند چرا‌که ممکن است سرمایه‌شان از دست برود؛ کما اینکه در معرض هک‌های اخیر یک سری از این پول‌ها از دست رفته است و به دلیل نبود قانون نمی‌توان از آنها حمایت نکرد.

بیت کوین که از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند به کاربران امکان می‌دهد بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند.

براساس آمارهای غیر رسمی تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۳، بالغ بر ۱۲ میلیون حساب در گردش بیت‌کوین در جهان ثبت شده است.

تراکنش فوری و بدون واسطه، پرداخت جهانی و کارمزد بسیار پایین از ویژگی‌های این پول است. بیت‌کوین در دنیای دیجیتال از روش‌هایی مانند مشاهده تبلیغات حاصل می‌شود؛ همچنین وب سایت‌هایی نیز وجود دارند که به اعضای خود بیت کوین رایگان می‌دهند که عملکردشان مبتنی بر بخت آزمایی است.

بیتکوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی پشتوانه» یا پول حکومتی است.

نوآوری بودن بیتکوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند.

زیرا در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته است.

اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیتکوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌هاست.

تا کنون هیچ دولتی پول بودن بیتکوین را تائید نکرده است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، جمهوری فدرال آلمان و جمهوری خلق چین بر کالا بودن بیتکوین تاکید دارند.

البته از لحاظ فنی و کارکردی این عبارت صحیح است که بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند.

گره‌های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می‌کنند که پس از تائید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی به نام Blockchain ذخیره می‌شود.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ مبتنی بر عقایدی که ساتوشی ناکاموتو در مقاله‌ای منتشر کرد پایه‌گذاری شد.

بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود.

زمان متوسط تائید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

قبل از ابداع بیت کوین، سیستم‌های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل کننده مرکزی احتیاج داشتند.

ناکاموتو با استفاده از شیوه اثبات کار در یک شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد.

بیت کوین نسبتاً پروژه‌ای جدید و شدیداً تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به آن به عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند
کد مطلب: 34922
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
پول به نوعی پس اتداز و ذخیره انجام کار یک فرد است که در زمان نیاز و یا دلخواه بتواند کار و کالای تولید کرده خود را با کالای دیگری برای رفع نیازش مبادله کند ، ذخیره کار انجام شده در حجم کوچک ، قابل حمل و با دوام و ثبات ، بانکها نتیجه پول برای ذخیره و حفاظت آن در مقیاس وسیع شدند ، و افراد طماع و سودپرست و سود جو سعی در به خدمت گرفتن این نیروی کار ذخیره در پول در جهت منافع خودشان گرفتند ، ولی با هویت مشخص و داشتن مکان مشخص ، و.... هزاران قوانین که کنترل را مقدور می سازد ، و حالا این پول مجازی ، چه کسی متولی آن است؟ در کجاست ؟ ارزش گزاری آن را کدام مرجع انجام می دهد؟ این پول که می خواهد نماد ذخیره کار انسانها باشد بر چه مبنایی برابری میران کار نهقته در نقاط مختلف را ارزش گزاری می کند؟ و....
بنیانگذارش هر که هست در آینده قصد حکمرانی بر دنیا را دارد.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام