۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۶

وزیر ارتباطات: معاونانم از مصاحبه می ترسند!

ایتنا - واعظی: مسئله نقدپذیری موضوع دیگری است و هر دولتی که نخواهد رسانه ها به آن نقد کنند از مسیر اصلی خود خارج می شود.


وزیر ارتباطات با بیان اینکه رسانه‌ها باید دولت را نقد کنند، گفت: هر دولتی که نخواهد رسانه‌ها به آن نقد کنند از مسیر اصلی خود خارج می‌شود.


به گزارش ایتنا از تسنیم، محمود واعظی در نشست خبری "ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد" که با شعار حرکت به سمت کشوری بدون فساد و بعد از ۴۰ دقیقه تأخیر آغاز شد، اظهار کرد: باید دوستانی که در این بخش کار می کنند را دعوت می کردیم تا خبرنگاران آی تی.

وی گفت: برای هر دولت و حکومتی مبارزه با فساد و مواردی از این دست که دغدغه جدی مردم است اساس کارهاست.
او افزود: در سی و چند سال گذشته و در زمان امام همواره موضوع تبعیض و رانت خواری و فساد اداری و جعل یکی از موضوعاتی بوده که نظام هیچگاه تحمل نکرده است است.
وی گفت: روحانی قبل از انتخابات مبارزه با فساد اداری را به عنوان موضوعی اساسی مطرح می‌کردند و در این مدت هم یکی از دغدغه های جدی شان این است و از تک تک وزرا می خواهند به این موضوع توجه کنند.

او گفت: برای اینکه بتوانیم موفق شویم نیازمند فرهنگ سازی هستیم؛ با توجه به فرهنگ غنی اسلامی راحت تر می توانیم به این هدف برسیم و ما باید به عنوان مسئولان در رده بالا به امانت داری و صادق بودن با مردم عنایت خاصی داشته باشیم و این موارد را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وزیر ارتباطات گفت: مسئله نقدپذیری موضوع دیگری است و هر دولتی که نخواهد رسانه‌ها به آن نقد کنند از مسیر اصلی خود خارج می شود. همواره استقبال می کنیم و گوش شنوا خواهیم داشت تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: دسترسی آزاد مردم به اطلاعات از دیگر موضوعاتی است که اگر خوب اجرا شود، رانت خواری از بین می رود و امتیازات ویژه از بین می رود. خوشبختانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ به تصویب رسید و متأسفانه از ۸۸ به بعد برای این قانون هیچ اقدامی نشد.

او گفت: در ابتدای دولت به دستور روحانی، برای کار تهیه آئین نامه این قانون وزارت ارشاد مسئول شد و ماه گذشته در دولت تصویب شد و امیدواریم بتواند یک ارتباط شفاف و روشنی بین مردم و دولت برقرار کند.
واعظی درباره تکالیف این آئین نامه گفت: همه دستگاه های اجرایی، خدماتی که به مردم می خواهند بدهند ابتدا باید این خدمات را علنی کنند و همه پورتال داشته باشند. دسترسی مردم به اطلاعات آسان شود و تا جاییکه می شود دنبال ارتباط مستقیم با کارمند نباشند.

او افزود: وظیفه وزارت ارتباطات که باید زیرساخت های دولت الکترونیکی را فراهم کند، اینجا محرز می شود.

دسترسی به اینترنت نسبت به سال گذشته دو برابر شده است
واعظی عنوان کرد: سال های گذشته سرمایه گذاری اندکی در این حوزه شده بود و لذا از سال گذشته با همه محدودیت های بودجه ای تلاش جدی کردیم. با حمایت دولت به سرعت دنبال این هستیم که زیرساخت ها را فراهم کنیم. با مناقصاتی که در حال انجام است امیدواریم در سال ۹۴ شاهد گشایش بهتری در این حوزه باشیم.
وی ابراز کرد: بخشی از شبکه ملی اطلاعات دولت الکترونیکی است و امیدواریم در آینده بستری را فراهم کنیم برای بهره برداری از این خدمات.
او ادامه داد: دسترسی به اینترنت نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و وقتی نسل سوم و چهارم در اختیار مردم قرار گیرد می تواند این ضریب نفوذ به سرعت افزایش یابد. زمینه برای اجرای دولت الکترونیکی در کشور ما فراهم شده است.

او خاطر نشان کرد: تصویب نقشه راه دولت الکترونیکی برای دستگاه های دولتی از جمله دیگر اقدامات ماست که در شورای عالی اداری به تصویب رسید و در اوایل امسال توسط رئیس جمهور به همه دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شد.
او در این باره گفت: با این کار امیدواریم تسهیلی برای دسترسی مردم و جلوگیری از فساد و جعل به وجود آوریم زیرا باعث شفافیت می شود.

در آینده هیچ کاربری با هویت غیر معلوم در اینترنت نخواهیم داشت
واعظی گفت: کار دیگر ما این هست که تمام کاربران اینترنتی ما هویتی مستقل داشته باشند و این کار توسط دستگاه یا ماشینی انجام می شود و براین اساس افراد می دانند که در استفاده از ابزارهای الکترونیکی در طرف دیگر شناخته شده هستند.
وی افزود: در آینده هیچ کاربری با هویت غیر معلوم نخواهیم داشت.
او خاطر نشان کرد: سامانه ۱۹۵ ما هم که از طریق تلفن و اینترنت می شود با آن ارتباط برقرار کرد، کار دیگری در زمینه جلوگیری از فساد است.
وی گفت: بازرسی هایی را به صورت نوبتی انجام می دهیم در این زمینه و لینکی هم در سایت وزارتخانه در ارتباط با فساد و ارتشاء قرار دادیم تا مردم با ما ارتباط داشته باشند. آنچه که دولت شروع کرده و برنامه ریزی کرده و همایشی که روز دوشنبه خواهیم داشت فصل جدیدی خواهد بود تا به عنوان نظام به این موضوع نگاه جدی داشته باشیم.

برخی شرکت ها بدون اجازه از مردم کار قاچاق انجام
دسترسی آزاد مردم به اطلاعات از دیگر موضوعاتی است که اگر خوب اجرا شود، رانت خواری از بین می رود و امتیازات ویژه از بین می رود. خوشبختانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 به تصویب رسید و متأسفانه از 88 به بعد برای این قانون هیچ اقدامی نشد
می دهند

وزیر ارتباطات در ارتباط با اینکه چه اقدامی در راستای مبارزه با سیم کارت های بی نام و نشان شده است؟، گفت: در مقطعی در گذشته تمام اپراتورها اقدام به فروش فله ای سیم کارت ها کرده اند و ما ملزم به شناسایی آنها بودیم که اکنون این موارد بسیار کم و در آینده کمتر خواهد شد.
وی عنوان کرد: در زمینه اینترنت و موبایل نیز این موضوع را پیگیری می کنیم.

او در ارتباط با قاچاق ترافیک که یکی از موضوعات مرتبط با فساد می تواند مطرح شود و نحوه رفتار با قاچاقچیان ترافیک به تسنیم گفت: تعداد شرکت های ISP بیش از ۷۰۰ مورد است که اکثرا سالم کار می کنند و ارتباط خوبی با آنها داریم و درصددیم در پروانه های جدید هم تقویت شوند.
واعظی ابراز کرد: متأسفانه برخی شرکت ها بدون اجازه از مردم کار قاچاق انجام می دهند و ما اول از طریق تذکر صنفی و بعد خودمان موضوع را پیگیری می کنیم و حتی پروانه آنها را ابطال می کنیم.

وزیر ارتباطات در ارتباط با بودجه سال آینده وزارتخانه نیز اظهار کرد: برنامه بودجه ای که ارائه دادیم یک سوم از آن زده شد و درباره رقم آن هم در آینده خواهیم گفت.
واعظی با بیان اینکه وزارت ارتباطات متولی ایجاد امکان دسترسی مردم به سایت هاست، گفت: سامانه ۱۹۵ را برای ارتباط بیشتر با مردم گذاشتیم تا به راحتی تماس بگیرند.

امضای دیجیتال در راه است
واعظی درباره همت دولت برای ساماندهی بحث امضای دیجیتال که می تواند نقش موثری در مبارزه با فساد اداری داشته باشد، گفت: بحث هایی در این زمینه شده، پیشنهاداتی آمده و دولت در آینده برای بخش تجاری کشور قواعد این کار را آماده می کند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه بنا نداریم در حیطه کاری و مأموریت وزارتخانه های دیگر وارد شویم، ابراز کرد: آنچه مربوط به ماست ایجاد شبکه و زیرساخت هاست. امیدواریم سال ۹۴ سالی باشد که هر کدام از دستگاه ها بخواهند بخش های فنی این موضوع را اجرایی کنند، جوابگوی آنها باشیم.
وی در ارتباط با نقشه راه دولت الکترونیک نیز گفت: روی این موضوع حسابی کار شد و در دو جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات و دو جلسه شورای عالی اداری، نقشه راه دولت الکترونیکی تصویب و توسط رئیس جمهور در هر دو بخش فنی و اداری ابلاغ شد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که اگر قرار است هویت افراد در شبکه شناسایی شود چه تضمینی وجود دارد که وارد حریم خصوصی نشوید؟، گفت: اسم داشتن افراد جزو حریم خصوصی نیست و لذا به نحوه کار و حریم خصوصی وارد نمی شویم اما هویت افراد را مشخص می کنیم.
او ادامه داد: ماشین هویتش در رانندگی معلوم است. حقوق شهروندی شعار دولت است و به هیچ عنوان نمی توانیم ورود به حوزه حریم خصوصی کنیم.
اگر می خواستیم در حریم خصوصی وارد شویم، اعلام نمی کردیم می خواهیم چنین کاری را انجام دهیم اما در حال انجام کارهای فنی هویت سنجی هستیم.

امیدواریم الکامپ امسال خوب برگزار شود
واعظی در ارتباط با نمایشگاه الکامپ که فردا قرار است شروع شود و مباحث ارزی ریالی گفت: وزارت ارتباطات متولی این کار نیست و تلاش می کنیم تا جاییکه که امکان دارد در آنچه توسط بخش خصوصی انجام می شود، ورود نکنیم.
وی افزود: متولی نمایشگاه وزارت صنعت است و ما هم از لحاظ محتوایی نظارت داریم تا کیفیت بهتر شود.
او خاطر نشان کرد: متأسفانه الکامپ امسال با مشکلاتی روبرو و گویا دیر مجوز صادر شد و گروه دیگری مجری شدند. به هر حال امیدواریم این نمایشگاه خوب اجرا شود.
وزیر ارتباطات یادآور شد: ارزی ریالی همواره دغدغه یکی از معاونان من بوده و آنچه مورد نظر من است این است که ارتباط مجریان نمایشگاه با شرکت کنندگان باید شفاف باشد. باید هماهنگی با وزارت صنعت شود تا این نمایشگاه ها شفاف شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سرعت اینترنت از سال گذشته دو برابر شده است در ارتباط با کوتاهی در زمینه کیفیت نیز عنوان کرد: معتقدم پولی که می پردازیم در شأن مردم که سرویس می گیرند نیست. باید از سرویس و خدمات بهتری بهره برد اما این را هم بدانید که من وارث شبکه وصله پینه ای هستم که از سال های گذشته همینطور وصله پینه شده تا به ارث رسیده است.
واعظی افزود: گروهی را گماردم تا شبکه جدیدی طراحی کنند و در واقع کار توسعه آینده و رفع مشکلات را همپای هم پیش می بریم. نمی توانم زمان دقیقی را از رفع اختلالات دهم.
وی افزود: امیدوارم با گذشت زمان به تدریج شاهد بهبود وضعیت باشیم.
وزیر ارتباطات در ارتباط با سامانه ۱۹۵ و کارکرد آن نیز گفت: معتقدم که ۱۹۵ کارکرد لازم، کارایی و چابکی لازم را ندارد.
وی افزود: نقد به ۱۹۵ را قبول دارم.

معاونانم از مصاحبه می ترسند
او در ارتباط با اینکه چرا معاونانش در نشست خبری شرکت نمی کنند نیز گفت: بعضی دوستان از مصاحبه می ترسند. دو سه روز اولی که سر کار آمدم اولین نشست خبری را گذاشتم در حالیکه سه چهار سال بود قبل از من نشست خبری در وزارتخانه برگزار نشده بود.
وی گفت: شخصا علاقمند به رسانه ها هستم چرا که مدت طولانی در وزارت خارجه بوده ام و کار وزارت خارجه هم بدون رسانه ها پیش نمی رود.

وزیر ارتباطات بار دیگر در ارتباط با قاچاق ترافیک عنوان کرد: قاچاق ترافیک رقم بالایی دارد و تا سه ماه قبل همان اندازه ای که ترافیک رسمی داشتیم به همان اندازه قاچاق داشتیم. در این سه ماه گذشته حدود ۶۵ درصد ترافیک رسمی شده و هنوز ۳۵ درصد قاچاق است.
 
کد مطلب: 34909
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام