۰
plusresetminus
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶

اپل و سامسونگ دو خریدار بزرگ بازار پردازنده

ایتنا- بازار ابزارهای دیجیتال شخصی در دهه‌ها و سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته است، تا جایی که رقابت در این بازار به شکلی جدی دنبال می‌شود.


شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انواع موبایل و تبلت در واقع بازیگران اصلی این بازار هستند و طبیعتا بیشترین سهم را در مصرف مواد اولیه و قطعا سخت‌افزاری در اختیار دارند. جدیدترین گزارش آماری منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی گارتنر هم این موضوع را تایید می‌کند.


بر اساس این گزارش دو شرکت اپل و سامسونگ بزرگ‌ترین خریداران پردازنده‌های نیمه رسانا در سال ۲۰۱۴ بوده و روی هم رفته ۱۷ درصد از کل تقاضا در بازار این پردازنده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به این ترتیب اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۴ در مجموع ۹/۵۷ میلیارد دلار در بازار پردازنده‌های نیمه رسانا هزینه کرده‌اند که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش ۸/۳ میلیارد دلاری داشته است.


«ماساتسون یاماج» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه گارتنر در این مورد گفته است: «اپل و سامسونگ در طول چهار سال گذشته بزرگ‌ترین خریداران و مصرف‌کنندگان پردازنده‌های نیمه‌رسانا بوده‌اند و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آنها تاثیر قابل‌توجهی بر نوع تکنولوژی تولید صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا و قیمت آنها در بازار می‌گذارد.

اگرچه شرکت سامسونگ اولین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این پردازنده‌ها است، اما نرخ رشد آن در سال ۲۰۱۴ پایین‌تر از نرخ رشد کل بازار جهانی پردازنده‌ها بوده است. دلیل این موضوع اولا به خاطر درگیری زیاد سامسونگ در بازار موبایل‌های هوشمند و ثانیا به خاطر باز پس گرفتن بخش‌هایی از بازار کامپیوترهای شخصی بوده است.»

۱۰ شرکت برتر خریدار و مصرف‌کننده بازار پردازنده‌های نیمه‌رسانا در مجموع ۷/۱۲۵ میلیارد دلار از کل درآمد این بازار جهانی در سال ۲۰۱۴ را تولید کرده‌اند که این میزان برابر ۳۷ درصد از کل بازار جهانی پردازنده‌ها است.

این در حالی است که این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۳ روی هم رفته ۸/۱۱۴ میلیارد دلار از درآمد بازار جهانی پردازنده‌ها را تولید کرده بودند که برابر سهم ۴/۳۶ درصد بوده است.

با این اوصاف میزان تقاضا و خرید این شرکت‌ها از بازار جهانی پردازنده‌ها در سال ۲۰۱۴ تا ۴/۹ درصد رشد داشته است. به دنبال ثبات قیمت در بازار انواع حافظه از سال ۲۰۱۳ به بعد، هشت شرکت از میان این ۱۰ شرکت خریدار اصلی بازار پردازنده‌ها میزان تقاضا و خریدشان از این بازار را در سال ۲۰۱۴ افزایش داده‌اند.

با این حال همه این ۱۰ شرکت در سال ۲۰۱۴ هم در جدول ۱۰ شرکت برتر متقاضی در بازار پردازنده باقی مانده‌اند. کارشناسان معتقدند با توجه به چشم‌انداز رقابتی بازار ابزارهای دیجیتال شخصی، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و پردازنده‌های نیمه‌رسانا انتظار دارند درآمد خوبی در سال‌های آینده از محل شرکت‌های فعال در بازار ابزارهای دیجیتال شخصی داشته باشند.
کد مطلب: 34370
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام