۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۶

افشاگری‌های تازه اسنودن در مورد تلاش آمریکا برای کنترل اینترنت

ایتنا-آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر نهادهای امنیتی در حال کسب آمادگی به منظور انجام نبردهای آتی در اینترنت هستند.
افشاگری‌های تازه اسنودن در مورد تلاش آمریکا برای کنترل اینترنت


گروهی ۹ نفره از روزنامه‌نگاران مجموعه تازه‌ای از اسناد متعلق به ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را افشا کرده اند که حاوی جزئیات تکان دهنده‌ای است.


به گزارش ایتنا از فارس، این اسناد که اولین بار در نشریه آلمانی اشپیگل به چاپ رسیده نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر نهادهای جاسوسی متحد آن به شکلی روشمند در حال کسب آمادگی به منظور انجام نبردهای آتی در اینترنت هستند.

بر اساس اسناد مذکور نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در تلاش برای کسب آمادگی گسترده به منظور نفوذ به شبکه‌های رایانه ای و از کار انداختن آنها هستند.

آنها با این کار می‌توانند زیرساخت‌های حیاتی رایانه‌ای را در کشورهای مختلف از کار بیندازند.

آژانس امنیت ملی آمریکا و ستاد ارتباطات دولت انگلیس از این بابت بسیار خرسند بوده و حتی بقیه سازمان‌ها و کشورها را مورد تمسخر قرار می‌دهند.

طرحی که اسنودن به این منظور به اجرا گذارده، Politerain نام دارد و در قالب عملیات دسترسی یکپارچه به اجرا گذارده می‌شود.

آژانس امنیت ملی آمریکا برای پیشبرد این برنامه دست به استخدام گسترده افرادی زده که می‌توانند به رایانه‌ها، روترها، سرورها و دیگر ابزار متصل به شبکه‌های دشمنان حمله کرده و آنها را از کار بیندازند.

جاسوسان برنامه Politerain از برنامه‌های مختلفی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

یکی از این برنامه‌ها Passionatepolka نام دارد که برای نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای قابل استفاده است.

Berserkr برنامه دیگری است که برای ایجاد جای پا یا backdoor برای تسهیل نفوذهای بعدی به کار می رود.

Barnfire نیز برای پاک کردن بایوس رایانه در رایانه‌های سرور مختلف و به خصوص رایانه‌های سرور دولتی به کار می‌رود.

اسناد مذکور ثابت می‌کنند که کنترل اینترنت تنها مرحله صفر در استراتژی آمریکا برای جنگ دیجیتال محسوب می‌شود.

هدف اصلی از این کار شناسایی آسیب پذیری‌های سیستم‌های دشمن است که پیش نیاز انجام اقدامات بعدی محسوب می‌شود.

بعد از شناسایی این ضعف‌ها، بدافزارهایی به طور مخفیانه در سیستم‌های دشمن نصب می‌شود که دسترسی دائمی به آنها را ممکن می‌کند.

بعد از این کار جاسوسان آژانس امنیت ملی قادر به کنترل و نابودی تمامی شبکه‌ها و سیستم‌های حیاتی دشمن در حوزه‌های انرژی، ارتباطات و حمل و نقل خواهند بود. نتیجه این کار تشدید کنترل‌های آنی بر روی اینترنت است.

در این سند تصریح شده که اگر تا به حال به سه سلاح اتمی، بیولوژیک و شیمیایی اشاره می‌شد(ABC weapons) از این پس شاهد پیدایش سلاح D یا همان سلاح دیجیتال هم هستیم.

در یکی از این اسناد آمده است که منازعه مهم بعدی در فضای سایبر رخ خواهد داد و به همین علت دولت آمریکا در حال حاضر در حال تلاش‌های گسترده‌ای برای تجهیز خود به تسلیحات دیجیتال برای انجام نبردهای شبکه‌ای است.

آژانس امنیت ملی آمریکا برای تحقق این هدف در سال 2013 برای خود یک میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته و از این طریق توان حمله به شبکه‌های رایانه ای را افزایش داده است.

همچنین ۳۲ میلیون دلار بودجه اضافی هم برای حل مشکلات نامتعارف در نظر گرفته شده است.

در این اسناد اظهار امیدواری شده که از این طریق از شبکه‌های رایانه‌ای برای فلج کردن زیرساخت‌های مهم و از جمله شبکه‌های انتقال برق و آب، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها و جریان گردش پول استفاده شود.

در میان سلاح‌های دیجیتال طراحی شده از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا و چهار متحدش شامل انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند می‌توان به استاکس‌نت اشاره کرد که برای حمله به تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز ایران مورد استفاده قرار گرفت.

نمونه دیگر جاسوس افزار Regin است که از طریق حافظه‌های فلاش و پرت یو اس بی منتقل می‌شود و به منظور جاسوسی از آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان به کار گرفته شد.

این اسناد تکان دهنده ثابت می‌کند که از نظر آژانس امنیت ملی تفاوتی میان افراد عادی و سربازان و نظامیان وجود ندارد و در صورت حمله آژانس ممکن است به هر رایانه‌ای و هر داده‌ای آسیب وارد شود.

به عنوان مثال اگر از بدافزار Barnfire برای نابودی مرکز کنتزل یک بیمارستان استفاده شود، افرادی که حتی تلفن همراه ندارند نیز ممکن است دچار مشکل شوند.

همچنین تلاش شده این حملات به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که شناسایی منبع حمله غیرممکن شود.

کارشناسان معتقدند این رفتارهای افسارگسیخته کاخ سفید و متحدان غربی‌اش دنیای مجازی را به دنیایی بی قانون مبدل می‌کند که در آن ابرقدرت‌ها و سرویس‌های مخفی وابسته به آنها تنها بر اساس منافع خود عمل کرده و به هیچ عنوان مسئولیت اقداماتشان را نمی‌پذیرند.
کد مطلب: 34281
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام