۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۲

انتشار اخبار خلاف واقع درباره فیلتر شبکه‌های موبایلی

ایتنا- این‌روزها بازار شایعات پیرامون بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل داغ است!
انتشار اخبار خلاف واقع درباره فیلتر شبکه‌های موبایلی


بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از سالها پیش مطرح بوده و هست اما در این میان طی یک سال گذشته سیاستی در پیش گرفته شده و قرار است با اعمال فیلترینگ هوشمند تنها برای صفحه‌های نامناسب این شبکه‌ها محدودیت ایجاد شود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، طی هفته‌های گذشته در آخرین ساعات اداری برخی رسانه‌ها به انتشار اخباری پرداخته و در آن اعلام کردند که سه شبکه موبایلی لاین، واتس اپ و تانگو تا ساعاتی دیگر فیلتر خواهند شد.

این خبر به سرعت در شبکه‌های موبایلی منتشر شده و در سطح وسیعی بازتاب داشت اما جالب آنکه اعلام این خبر بدون منبع مشخص صورت گرفته و در آن تنها به ذکر مقام قضائی کفایت شده و هیچ اشاره‌ای هم نشد که در میان مسوولان مختلف قوه قضائیه کدام یک از آنها چنین موضوعی را اعلام کرده است.

اما انتشار همین خبر بی‌منبع کافی بود تا در نرم افزارهای مختلف موبایلی مطالب متعددی به شوخی و جدی منتشر شود و در میان این صحبتها کاربران متعدد به معرفی نرم افزارهای داخلی به یکدیگر پرداخته و نسبت به فعال‌سازی نرم‌افزارهایی مانند تلگرام اقدام کردند.

حالا که از انتشار این اخبار مدتی گذشته و همچنان فعالیت این شبکه‌ها استمرار دارد و در این میان حتی روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز اطلاعاتی در این خصوص نداشته و درباره اینکه آیا در این زمینه ابلاغ کتبی به این وزارتخانه رسیده یا خیر اظهار بی اطلاعی می کند.

با این وجود اوایل هفته پیش وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: درباره این سه نرم افزار هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی درباره فیلترینگ لاین، تانگو و واتس اپ عنوان کرد: مباحثی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شده اما هنوز تصمیمی برای فیلترینگ گرفته نشده است.

وی که در گذشته برای فیلتر آنها ضرب الاجلی یک ماهه در نظر گرفته بود این بار در ادامه صحبتهای خود یادآور شد: دولت قصد ایجاد محدودیت ندارد اما به مسائل اخلاقی نیز توجه می‌کند.

اما درباره تصمیماتی که در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای مطرح می‌شود نیز طی روزهای گذشته این گونه عنوان شده است که جلسات این کارگروه به طور دو هفته یکبار برگزار می شود و به تازگی این کارگروه جلسه ای نداشته و درباره فیلترینگ این شبکه‌ها نیز بحثی مطرح نشده است.

طی ماه‌های گذشته بارها مسوولان مختلف دولت بر لزوم فعالیت مثبت شبکه‌ها تاکید کرده و حتی نرم افزار فیلترینگ هوشمند را برای جلوگیری از معضلاتی که ممکن است در این شبکه‌ها ایجاد شود طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفت با این حال همچنان بحث فیلترینگ این شبکه‌ها مطرح بوده و هر بار نام چند شبکه جدید برده می شود.

پیش از این وزیر ارتباطات تاکید کرده بود که دولت به دلیل مسائل اقتصادی قصد فیلتر هیچ شبکه‌ای را ندارد و بر این اساس می توان برخی صحبتها که گاهی در میان مردم مطرح شده و کاهش سود اپراتورهای موبایل را دلیل فیلترینگ این شبکه‌ها عنوان می کند را به نوعی منتفی دانست با این حال همچنان نمی توان با قطعیت اعلام کرد که در آینده فعالیت این شبکه‌ها استمرار داشته یا محدود خواهد شد.

جعفری دولت آبادی - دادستان تهران - اخیرا درباره موضوع صدور دستور قضایی مبنی بر فیلترینگ برخی نرم افزارهای ارتباطی گفت: دستور دادستانی تهران خطاب به مراجع ذیربط در خصوص فیلتر کردن این قبیل نرم افزارها هم چنان به قوت خود باقی است و دستگاه‌های مربوطه موظف به اجرای دستورات قضایی صادره هستند.

وی ادامه داد: اخیرا برخی سایت‌های خبری مطلبی دایر بر توافق روسای دو قوه قضائیه و مجریه دایر بر مسکوت ماندن موضوع فیلترینگ این نرم افزارها منتشر کرده بودند که این موضوع صحت ندارد.

وی بار دیگر به سایت‌های خبری و رسانه‌های جمعی تذکر داد که از انتشار اخبار خلاف واقع خودداری کنند.
کد مطلب: 34230
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام