۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۸

فقط دو هفته مهلت برای میلیاردها تومان حمایت از طرح‌های فناورانه

ایتنا-موضوع حمایت از تحقیقات، طرح‌های توسعه‌ای اشتغال آفرینی پرسش‌ها و ابهامات بی‌پاسخی را در پی‌داشته و دارد.


هفدهم ماه جاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار خبری کوتاه اعلام کرد به زودی فراخوان حمایت از تحقیقات، طرح‌های توسعه‌ای اشتغال آفرینی و یا صادرات کالا و خدمات روی سایت این وزارتخانه قرار می‌گیرد، اما این موضوع پرسش‌ها و ابهامات بی‌پاسخی را در پی‌داشته و دارد.


در خبر اولی که روی سایت وزارت ارتباطات منتشر شد،آمده است: فراخوان حمایت مذکور از روز دوشنبه مورخ 93/10/20 روی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد.

در ادامه این خبر آمده بود به منظور ارتقا و توسعه کاربرد و افزایش توانمندی در این حوزه،تولید برنامه‌های نرم‌افزاری و صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارد از محل منابع وجوه اداره شده بر اساس چارچوب تصویب نامه هیات محترم وزیران،فعالیت‌های حمایتی خود را گسترش دهد.

توسعه و ارتقای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ، ارتقای سطح فناوری و کیفیت تولیدات، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی منتهی به تولیدات آزمایشگاهی یا نمونه صنعتی از دیگر اهداف این برنامه است.

در پایان این خبر نیز این گونه آمده بود که تمامی شرکت‌های متقاضی و واجد شرایط تا 2 هفته مهلت دارند درخواست‌های خود را برای بررسی در کار گروه مربوطه ارسال کنند.

خبردوم
بعد از  این خبر کوتاه و بدون ارائه جزییات بیشتر و در حالی که به نظر می‌رسید اطلاع رسانی گسترده‌تری در این خصوص صورت بگیرد،سه روز بعد هاشمی معاون فناوری و امور بین‌الملل این وزارتخانه و فردی که مسئولیت تظارت بر تخصیص بودجه حمایتی را دارد، خبر از حمایت در قالب بودجه مذکور داد که باز هم خبری از جزییات بیشتر نبود.

وی نیز در خبری که روی سایت وزارت ارتباطات قرار گرفت اعلام کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارد، به منظور ارتقا و توسعه کاربرد و افزایش توانمندی بخش فناوری ارتباطات  و اطلاعات (‌ICT ) کشور،حمایت و کمک به رونق کسب و کار و تولید و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، از طرح‌های تحقیقاتی، توسعه‌ای و اشتغال آفرین، در راستای ماموریت‌ها، اهداف و اولویت‌های وزارتخانه به صورت پرداخت بسهیلات از محل وجوه اداره شده حمایت کند.

لذا از تمامی صنعتگران،شرکت‌ها و فعالان غیر دولتی این حوزه در خواست می‌شود ضمن مراجعه به وبگاه وزارتخانه به نشانی ICT.gov.ir نسبت به ارائه طرح، تکمیل کاربرگ در بخش فراخوان طرح‌های فناورانه و ارسال مستندات مربوط اقدام کنند.

وی ادامه داد: بنگاه‌ها، مراکز و افراد حقوقی غیر دولتی در چهار رسته تخصصی زیر می‌توانند تقاضای دریافت تسهیلات کنند که عبارتند از: تولید و توسعه نرم‌افزار، تولید و توسعه محتوا و خدمات و تولید و توسعه در زمینه امنیت اطلاعات.

در پایان خبر هم آمده بود، طرح‌های پیشنهادی در یکی از کارگروه‌های تخصصی مرتبط به هر رسته‌ ارزیابی شده و در صورت احراز شرایط لازم مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

لینک ثبت نام نیز در انتهای این خبر قرار گرفته بود.

ابهامات وزیر سابق ارتباطات
اما چندی قبل محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی که بیشترین پیگیری در خصوص نحوه هزینه کردبودجه وزارت ارتباطات را دارد، در گفت و گوی مفصلی با یک خبرگزاری، ابهامات زیادی را پیرامون بودجه این وزارتخانه مطرح کرد که البته این اظهارات از سمت وزارت ارتباطاتی‌ها بی پاسخ ماند.

اما در بخشی از اظهارات وی در خصوص بودجه حمایتی مذکور که وزارت ارتباطات اخیر فراخوان آن را اعلام کرده آمده بود: در بند ج تبصره 12 قانون بودجه 1393 ،به منظور توسعه و ارتقای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و سطح فناورری کیفیت تولیدات زیر بخش ارتباطات و تولید برنامه‌های نرم افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی این بخش،اجازه پرداخت مبلغ 90 میلیارد تومان وجوه اداره شده برای کمک و حمایت از بخش خصوصی و تعاونی به صورت تسهیلات با پرداخت مابه التفاوت نرخ سود توسط وزارت داده شده است.

وی ادامه داد:متاسفانه عملکرد این تبصره در گزارش بسیار غیر شفاف است و معلوم نیست چقدر وام داده شده است و صرفا ذکر شده است 25میلیارد تومان در مرحله نهایی است؟ حتی اگر این مبلغ عمل شده باشد - که بعید است - به معنی آن است که با گذشت بیش از هشت ماه از سال فقط بیست و هشت درصد عملکرد داشته است یعنی عملکردی کمتر از پنجاه درصدآنچه مورد انتظار بود.

این درحالی است که بخش خصوصی عمدتا با کمبود بودجه وسرمایه در گردش روبه رو است و بانک‌ها هم در شرایط فعلی وام حتی با بهره‌های بالای سی درصد را به سختی پرداخت می‌کنند.

لذا به نظر می‌رسد وزارت یا ضعف مدیریت در این حوزه دارد یا اعتقادی به کمک به بخش خصوصی و تعاونی ندارد.

تنوع ارقام اعلام شده
فارغ از شکل اطلاع رسانی وزارت ارتباطات،زمان محدود فراخوان مذکور،کلی بودن محورهای حمایتی،احتمال بی اطلاعی برخی از فعالان حوزه و مسائل مطرح شده توسط محمد سلیمانی، درباره میزان مبلغ وجوه اداره شده حمایتی وزارت ارتباطات نیز اعداد و ارقام متعددی اعلام می‌شود.

در این میان به غیر از نود میلیارد تومان مورد اشاره توسط وزیر اسبق،اعداد دویست میلیارد تومان نیز مطرح است که این موضوع نیز خود محل ابهام و پرسش است.

به هر تقدیر با وجود تمام انتظاراتی که در خصوص وجوه اداره شده وزارت ارتباطات مطرح شد، این فراخوان بدون اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده و در حالی که برخی شنیده‌های غیر رسمی حکایت از وصول برخی طرح‌ها از قبل دارد،تنها یک هفته مهلت برای متقاضیان دریافت و استفاده از این مبالغ حمایتی وجود دارد.

منبع : عصر ارتباط
کد مطلب: 34216
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام